CraftbeerPi / Styrings-software for Raspberry Pi

Hvilken nettleser? Jeg måtte over til chromium for at websidene skal vises riktig. Kjører med skjerm koblet til rpi. Prøv eventuelt å koble til via ekstern maskin med mobil, pc eller noe annet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
neppe, alt paralell kobles så tipper SW feil.
Hei.
Kontaktet Manuel, og han ba meg sende en .db og log fil. Feilenvar da tilstede.
Når jeg hadde gjort det, slettet jeg alle sensorer, restartet RPi og la inn sensorer på nytt, en for en, tilknyttet
sin kjele,......og vips,.så ser det OK ut.
Tror ikke sw leser DB file ofte nok, slik at det "kræsjer" når du gjør endringer...........

Men nå ser det som sagt OK ut. Har klart å fremprovosere samme feil ved å gjøre endringer/bytte sensorer.

Så da er jeg ett skritt nærmere bygging av skapet mitt.
Nå gjenstår litt tenking rundt valg av brytere etc, da jeg gjerne vil ha mulighet til å kjøre manuelt dersom SW skulle feile.

Cheers,...
 
Da var skapet oppe og kjører.
3444f026171f8c1f2b2b97fabde86c95.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er bare en våt drøm. Bropult til skip. Koster 35' +mva. Måtte jo prøve når den sto der[emoji28]. Ikea førstehjelskap er det jeg bruker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Når det blir referert til "kina-ssr" (Fotek m.fl) hva er motsatsen, altså kvalitetsmerker? Tenker da primært ssr som kan levere stabilt i spenningsområdet som er interessant for rpi, 3.3-5v.
 
Har god erfaring med Crydom 25A rele styrt med 5V.
Antar at Omron og Panasonic er gode også.
Sånt kjøper jeg fra Elfa.
 
Har endelig makket meg til å koble opp en test av CraftbeerPI 2.2. Det fungerer som det skal, rele slår seg på når tempen går under satt temperatur. Jeg har Fotek kina SSR. Har ikke koblet opp noe voldsom last, men ser ut til å fungere.
Hva har dere andre gjort, måtte dere øke volt?

Spørsmål nr to.
Jeg har en bratberg lignende sak (ikke fra netthandelen, men samme type). Denne har to varmelement. 1 x 1500W og 1 x 1000W.
Planen var å enten koble begge til et SSR med en bryter som kan slå av det på 1000W. Eventuelt 2 SSR for å styre hver sitt varmelement via craftbeerPI. Tips?

Hvilket element burde jeg bruke til mesking, 1500W eller 1000W?

Ser at tempsensor ligger i bunnen. Men jeg vurdere å sette den i siden. Har Thermowell + DS18B20.
 
335a6d1e33895f98565caf969241b7e2.jpg

Da har jeg gjort en viktig observasjon. Jeg har konsekvent brukt 40A ssr. De koster lite ekstra, og jeg vil gjerne har litt ekstra å gå på. Nå fikk jeg et 25A og det starter greit på 2,4V. Fra 2,3 til 2,4 gir det ca 100V. Over 2,4 er det full blås.
40A trenger over 5V for å gi full effekt.
Oppdaterte bloggen med dette.
https://daastoel.wordpress.com/2016/09/16/ssr-og-releer/



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Hei. Jeg har utelukkende brukt 40A. Har vel vært heldig, da alle mine gir full spenning med de 3,15V som RPi gir. Ikke målt med scope, men et vanlig Fluke multimeter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
c0c8c42bb9585cc4d562a136c58e3b5b.jpg

960c46f82ae75de3600f4fb8b9ebdab4.jpg


Da er jeg kommet til testing. Sliter med PID parametre. Noen som har fått dette til?
Min overskyter ganske mye.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bruker du PID på elementene i BB ?

Kjører du da begge elementene på samme SSR, eller kjører du de separat?

Tenker å bygge om en netthandelen 60L med PID, og etterhvert med CraftbeerPi
 
Kjører begge på samme ssr. Det er bare 2,3kw til sammen. Innmaten har nå fått sin rettmessige plass.


Sent from my iPad using Tapatalk
b25f8ca06f7acff46d9b65337353af76.jpg
 
Styreskapet er nesten ferdig, så det gjenstår bare å få på plass en coil i ett 114mm syrefast rør som skal fungere som min varmeveksler. Håper på en fullskala "vanntest" i løpet av uka.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Grunnen til at mange bryggere har to elementer, er vel mest på grunn av dårlig styring? Så man har et lavere effekt "meske element" for mindre variasjoner? Så med god styring er det best å kjøre de som ett element?

FrankD: hvordan har du montert tempsensor i BB?
 
Hei,

Bruker denne selv på en GF. Funker bra men den mangler en del ting. Bl. a. lyd. Har koblet på buzzr og får kjørt denne manuelt. Men er det noen av dere som har fått den inn i steppa? feks når strike er nådd osv. Den ligger jo i programmet men virker helt meningsløs.

Knut
 
32e5b63bca7b8cc5ad9e7de3f8d00543.jpg

En M8 syrefast bolt som jeg borret nesten gjennom med 5,2mm. Limte inn en ds18b20
Uten kappe på. Skrudde ut originalføleren og i med denne.
Termometeret som stod der sluttet å virke etter noen få brygg.
FrankD: hvordan har du montert tempsensor i BB?



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp