CraftbeerPi / Styrings-software for Raspberry Pi

uln2003a er til styring av SSR og har ikke noe med laststrømmen og gjøre og da ikke noe med frekvens og motorer.

kan det være jeg som ikke leser nok i denne tråden ? :)
Det er nok litt multitasking i svarene mine. En nevner at han styrer kjøleskap med 5v inngang på ssr. Og jeg ser at ssr hopper over et par sinuskurver med den inngansspenningen. Så jeg vil måle frekvensen på utgangen i området 3-5,2V. Det kan være årsaken til ulyder i kompressoren.
Så ser man at man kan belaste 7x0,5A på uln2003a. Da har man kanskje nok strøm til ei pumpe eller motorventiler.

Nysgjerrigheten tok litt overhånd. Så jeg bestilte et multimeter med true rms for å måle riktig når ssr står og ikke helt får bestemt seg om det er av eller på. Og det måler også hertz. Og så ble det noen forskjellige ssr som ikke er fotek.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Hei,
Følger tråden med stor interesse, da jeg er i ferd med å bygge meg et styrings skap med CraftbeerPi.
(I påvente av bedre GUI og install prosedyre på BrewPi)
Jeg har testet noen SSR'er, og alle tenner greit med 3,3V direkte fra RPi for meg.
Både Fotek og Magar, alle kina vare!
Ser at volt fra RPi faller fra 3.15 til 3,09 når jeg har 4 SSR'er tent samtidig.
Har ikke testet mer enn 1 SSR med belastning på 240V siden ennå, men håper det går greit.
Håper på en fullskala test på prototype skap i løpet av en uke eller to. :):)
 
Jeg har testet noen SSR'er, og alle tenner greit med 3,3V direkte fra RPi for meg...
Et naturlig oppfølgingsspørsmål i denne tråden er hvorvidt de bare lyser, eller om de også kobler? Regner med at du har sjekket dette.
I en annen tråd brukte jeg WeMos enheten, og den koblet også helt ok med en Fotek, mens andre har slitt...
 
Hei,
Har bare testet 1 SRR, Magar, og den kobler opp 240V siden. Riktignok bare en loddebolt tilkoblet men...........
 
Det er nok litt multitasking i svarene mine. En nevner at han styrer kjøleskap med 5v inngang på ssr. Og jeg ser at ssr hopper over et par sinuskurver med den inngansspenningen. Så jeg vil måle frekvensen på utgangen i området 3-5,2V. Det kan være årsaken til ulyder i kompressoren.
Så ser man at man kan belaste 7x0,5A på uln2003a. Da har man kanskje nok strøm til ei pumpe eller motorventiler.

Nysgjerrigheten tok litt overhånd. Så jeg bestilte et multimeter med true rms for å måle riktig når ssr står og ikke helt får bestemt seg om det er av eller på. Og det måler også hertz. Og så ble det noen forskjellige ssr som ikke er fotek.



Sent from my iPhone using Tapatalk

SSrene må ha en minimums spenning for og tenne, at du kjører inn 3x2 volt hjelper ikke (det blir ikke 6 volt). At den da fusker litt rundt 3 volt betyr at du må finne en annen spenning, en høyere, da er disse kretsene bra, du kan finne en 12 volts lader som du styrer fra arduino via en uln2003a da er du sikker på at SSR slår seg skikkelig på.

PS: har ikke studert uln2003a, skal bruke noen andre.
 
SSrene må ha en minimums spenning for og tenne.
Tenne oppfatter jeg som av eller på.
Det er mer riktig å si at de ulmer innenfor et spenningsområde. Og dette prøver jeg å vise med målinger.
Så lurer jeg på om de reduserer spenningen, eller klipper bort noen perioder. Riktig spenning får man ikke uten "true rms" målinger. Dessverre er ikke oscilloskopet mitt laget for dette måleområdet.
Kanskje Zero cross funksjonen dævler med oss?
Bildene er en triac som man ser at spenningen reduseres og at den fyrer av litt inni perioden. Og på fullt genererer den litt støy. Ingen perioder mangler og man har 50Hz vekselstrøm ut.
Og jeg har en viss forståelse av serie/parallell koblinger.


7af36eaaa500dc26b38043a3c01cc8ef.jpg
fe93728ca20fbb27b1b7fecb70f096ec.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
"ulmer" tyder på lav styrespenning eller feil på SSR, i verste fall dårlige koblinger.
Støy blir det uten støyfilter :)
Scoopbilde hvor det ser ut som at spenningen er "klippet" er kanskje området det er stilt på for lavt, tror ikke SSRene våre kan gjøre dette.
og med "tent" mener jeg "på" ja

Jeg tror du må prøve og øke styrespenningen, og ligge og danse i 3 volt området på en SSR or what ewer når 3 volt trenges kan nok bli plagsomt.
 
Se post #37 og #39 i denne tråden. Jeg tolket videoen slik at det var nettopp det den gjorde. Dersom du kobler dem, øker du også effekt. Virket som om han hadde litt peiling han som la den ut...

Han har nok peiling, men dette er bare elementær transistorkobling.
Paralelling som du etter spesifikasjonene kan gjøre med disse kretsene gjør det mulig og koble til kretser som drar mer enn 0,5 A med paralelling av porter men spenningen blir aldri høyere enn spenningen du tilfører kretsen.
Og skal du bruke disse kretsene må du ha en annen spenningskilde ellers er de bortkastet.
alle kretser vi bruker, arduino og microkontrollere styrer +(positiv), alle - (negativ) må sammenkobles og + til mc/arduino..
Går du via denne kretsene blir det omvendt, all + må sammen kobles og du styrer -
 
Nå har jeg koblet opp det samme og gjort målinger på det. Jeg tror FrankD blir lurt av at han bruker en induktiv belastning (hårføner) Jeg har koblet opp med lyspære. Det måtte ca 3,3Volt til for å tenne releet. Da var det fullt på. Det vil si at jeg klarte i en kort periode å få belastningen til å blinke. Da slapp releet gjennom en full periode i slengen. Jeg måler spenningen på pæra med oscilloskop. Det er ingen forvrenging av spenningen.
 
Det stemmer nok. Jeg holder på med nytt testoppsett med ei arbeidslampe.
Pæra røyk med første test, så det ble hårføner


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Hei.
Fremdeles CraftbeerPi spørsmål, men nå gjelder det 1-Wire kabling.
RPi bruker GPIO4 for 1-Wire. Skal ikke alle sensore kobles i paralell, med felles /data /+ og /- ?
1 stk 4,7kOhm motstand mellom data og + ??

SW finner alle sensorer, men gir bare temp data fra den første sensoren.
Tester jeg enkeltvis funker alle.

Da tipper jeg det er noe feil med fysisk kabling fra min side ??
Anyone ?
 
Tilbake
Topp