Vurderer grainfather

Hei. Jeg vurdere grainfather som mitt neste bryggeri. Til nå har jeg brygget med min BB60 gryte i 2,5 år og har egentlig vært veldig fornøyd med denne gryten. Det har vært en billig måte å teste hobbyen på, samt at den har gitt mye øl per batch. Uansett, det tar litt lang tid (7-8t), samt at det kan bli litt mye styr og manuelt arbeid. Jeg vurderer også å gå ned i størrelse til 25 liters batcher, da jeg ønsker å brygge mindre og oftere. Programmering og lagring av programmer hadde vært supert å hatt. Setter også pris på enkel rengjøring og færrest mulig utsty.

Jeg vurderer også speidel 20 liter.

Hva er fordelene og ulempene med denne grainfather vs speidel?
 
Sist redigert:
Kan gi deg mine synspunkter.
Min rekord med GF er 4t40m ferdig vaska. Jeg har en langt meskespade, thrumometer og humlefilter i tilegg.
Jeg har aldri brygget på noe annet , men er veldig fornøyd. Jeg har og kjøpt vannvarmeren i tilegg. I tilegg går det hysterisk kjapt å kjøle vørter med motstrømskjøleren.
 
Med nye kontrollmodulen på plass nærmer den seg Speidel med tanke på kontroll? Noen som har erfaring med den?
 
Jeg har brygget 26 brygg på GF i løpet av 1,5 år nå og har aldri hatt problemer av noe slag bortsett fra tett filter første brygg, det fungerer utmerket så lenge en bruker humlefilter. Eneste ankepunktet for meg er størrelsen så jeg oppgraderer nå til en Speidel 50L Plus siden GF ikke har noe større. :)
 
Har nå bikket 50 brygg på GF, og er fortsatt meget fornøyd. Har ikke oppgradert til den nye Connect-enheten – men den får mye skryt. Folk monterer den tom. på andre kompaktbryggere (f.eks. Bratsberg) som ikke har allverden til temperaturkontroll.
 
Er totalt nybegynner på allgrain brygging (har ekstrakt brygget et par år), og har nå hatt to brygg på min nye Grainfather. Kunne ikke vært enklere, og jeg er meget fornøyd. Har nyeste utgaven med connect boksen. Har fulgt oppskrift til punkt og prikke, og havnet på 80% effektivitet begge ganger! Venter på nye øl sett nå, og gleder meg til neste bryggedag! Løp og kjøp!
 
Tror GF gir litt mer bang for your buck og fleksibilitet ift vørterstyrke, mens speidel er kjent kvalitet med kjente begrensninger. Er selv storfornøyd med GF og kan anbefale den.
Du skriver "kjente begrensninger" på speidel, har den flere sett bort fra kapasiteten på maltmengden?
 
Kan gi deg mine synspunkter.
Min rekord med GF er 4t40m ferdig vaska. Jeg har en langt meskespade, thrumometer og humlefilter i tilegg.
Jeg har aldri brygget på noe annet , men er veldig fornøyd. Jeg har og kjøpt vannvarmeren i tilegg. I tilegg går det hysterisk kjapt å kjøle vørter med motstrømskjøleren.
Hvorfor har du valgt å kjøpe vannvarmeren i tillegg? Selv er jeg på jakt etter minst mulig utstyr, så håper ikke dette er noe som er nødvendig.
 
Jeg har brygget 26 brygg på GF i løpet av 1,5 år nå og har aldri hatt problemer av noe slag bortsett fra tett filter første brygg, det fungerer utmerket så lenge en bruker humlefilter. Eneste ankepunktet for meg er størrelsen så jeg oppgraderer nå til en Speidel 50L Plus siden GF ikke har noe større. :)
Litt av ønsket mitt er å gå ned i størrelse (her går jeg mot strømmen kan man vel si...), men samtidig så kvier jeg meg litt for denne kapasiteten på kun 6kg malt hos speidel. Skulle gjerne sett at den heller var på 7,5kg. 50 liter speidel er nok uaktuelt hos meg.
 
Hvorfor har du valgt å kjøpe vannvarmeren i tillegg? Selv er jeg på jakt etter minst mulig utstyr, så håper ikke dette er noe som er nødvendig.
Fordi jeg ikke hadde noe praktisk å varme skyllevannet I fra før. Jeg fant ut at å kjøpe vannvarneren ikke ble dyrere enn alternativene.
 
Må man følge mye med under mesking, skylling og koking eller kan man stole på programmet/maskinen? Hvordan er den i forhold til speidelen på dette området?

Ellers, har dere noe å tilføye disse punktene?

Grainfather:

+ Mye for pengene!

+ Medfølger en god og effektiv motstrømskjøler

+ Svært god temperaturkontroll

+ Nye versjonen som er i salg nå har Bluetooth kontroll

+ Beersmith oppskrifts kompatibel

+ Kompakt

+ Stor maltkapasitet opp mot 9kg

+ Like enkelt å brygge små og store brygg

- Nyere merke med "kortere" fartstid i markedet. (2 år).

- Ikke like solid konstruksjon som speidel, men reservedeler er lett å få tak i

- Bør bruke humleposer eller andre filtere slik at pumpen ikke går tett
 
Sist redigert:
Noen som har erfaringer med å starte bryggingen mens man sitter på jobben? Har lest/blitt fortalt at dette er noe man kan gjøre med den nye styringen.
 
Hei. Jeg brygger uten klaringsmiddel, jeg vil ha minst mulig greier i ølet mitt.
De gangene jeg har brygga uten filter og det har gått tett, er når jeg bruker klarning.
Min erfaring er at det er proteinene som tetter filteret og ikke humla.
Så du MÅ ikke ha humlefilter.
 
Nå har jeg brygget på GF noen ganger. Slutta å bruke humleposer på vanlige brgg, bruker fortsatt på IPA. Det går helt fint, erfarer også at det er trub som tetter filtret. Det blir veldig klart øl og jeg har ikke hatt bruk for klaringsmiddel etter at jeg begynte med GF. Jeg har ikke den nye kontrolleren, men ser nå ikke den helt store verdien av det. Jeg må jo være tilstede likevel og litt håndverk må det jo være.
 
Tilbake
Topp