Runde varmeelementer til hjemmelaget varmtvannsbereder-brygger med ardbir styring

Hei, vi er i gang med å lage et 50-70 liters ardbir bryggeri av en varmtvannsbereder, der styringen er bygget på arduino.
Dette blir en slags DIY utgave som bygger på samme prinsipper som Braumeister med pumpe som presser vørteren gjennom et maltrør i midten.
I den forbindelse trenger vi varmeelement som er runde og montert i ytterkanten av kjelen (ø50 cm). To elementer på ø40-45cm à ca 2500W anser jeg kan passe.
Jeg har kontakt med en selger i Kina som kan lage desse (rustfritt) etter mål, men minste antall er 10 stk. og da er prisen rundt 250-300,- pr stk. + frakt.
Kunne det vere flere som er interessert i desse så kan jeg bestille 10 stk der 7-8 stk blir for videresalg.
Eller er det noen som har egnede element for salg?
 
^^ har hørt mye bra om de engelske rod elementene. Lang lengde gir mye overflate. OBS frakten er svindyr av en eller annen merkelig grunn. Montasje er elegant også, trenger bare småhull, og de selger nipler separat.
 
Er muligens vel opphengt i rustfritt materiale, men desse rod- elementene ser perfekte ut. :)
Noen som har erfaring?

http://www.bryggerstupet.no/bryggeriet-vart/

Trur desse er rustfrie, er ikkje magnetisk i allefall, har kjøpt eit slikt sjølv, er ikkje ferdig enno, så har ikkje fått prøvd, i linken som eg la ved (bryggeriet vårt) har dei brukt 2 stykker på 3 Kw, meina desse er gode, kaller dei dry and wet, så då tolker eg det slik at du kan kjøre dei tørre, forteller da at overflate tempen er lav :)
 
IMG_2196.PNG
http://www.bryggerstupet.no/bryggeriet-vart/

Trur desse er rustfrie, er ikkje magnetisk i allefall, har kjøpt eit slikt sjølv, er ikkje ferdig enno, så har ikkje fått prøvd, i linken som eg la ved (bryggeriet vårt) har dei brukt 2 stykker på 3 Kw, meina desse er gode, kaller dei dry and wet, så då tolker eg det slik at du kan kjøre dei tørre, forteller da at overflate tempen er lav :)
For å tenke litt rustfritt igjen så burde vel desse koblingene passe på desse elementa? :) + 1/2" bsp mutter, og pakninger.
 
Vis vedlegget 29394
For å tenke litt rustfritt igjen så burde vel desse koblingene passe på desse elementa? :) + 1/2" bsp mutter, og pakninger.
Eg brukte dei i messing, men eg sveisa inn 2 muffer, då slapp eg mutter på innsida, forsvinnande lite messing igjen på innsida, så trur ikkje det er det som skal ta livet av meg :), men klart stainless er stainless. Forøvrigt har eg brukt muffer på alt, lett å få tett med gj.tape. :)
 
Eg brukte dei i messing, men eg sveisa inn 2 muffer, då slapp eg mutter på innsida, forsvinnande lite messing igjen på innsida, så trur ikkje det er det som skal ta livet av meg :), men klart stainless er stainless. Forøvrigt har eg brukt muffer på alt, lett å få tett med gj.tape. :)
Ja er nok litt overivrig på stainless, men liker å vere sikker. Har sendt spørsmål til selger om materialet elementa er laga av, og kommer tilbake til dette når svar foreligger :)
 
Ja eg brukar desse. Dei er knall, kan formast som ein vil og bøygast med røyrbøygar. Om ikkje messingnipplane fell i smak kan det brukast 8mm klemringskoblingar i stainless. feks: http://www.ebay.com/itm/Multiple-NP...hash=item282551b309:m:mxT7C2qLiytq82J8RPi_b6Q
Dei må berre gjennomborast med 8mm hol heil gjennom.
Eg vil anbefale å velge 1/2" rørgjenger, eg ser desse du linker til, er NPT gjenger, dei du får her, er som oftest BSP, visst man velger 1/2" då passer desse om kvarandre, (visst dei har med mutter spiller det ingen rolle) eg foretrekker å bruke muffer.
Sånn generelt er det bra å vite dette med forskjellige gjenge typer når ein holder på med dette, det er berre 1/2" og 3/4" som har samme gjengestigning, desse passer då om kvarandre, sjølv om gjenge graden er 55 gr. for BSP og 60 gr. for NPT, ei omdreing eller to meir med gj.tape fikser dette :) det er jo ikkje noko trykk vi jobber med her då :)
 
Hvis du med "her" mener der hvor vi hjemmeb(r)yggere handler, så er vel ali og ebay
minst like ofte benyttet som vår lokale rørlegger :)
Å holde seg til samme standard er fornuftig, men vet ikke om deler i BSP er å foretrekke når det handles fra østen.
Eksisterende gjenger i våre vvb'er tror jeg likevel ofte er i BSP.
 
Hvis du med "her" mener der hvor vi hjemmeb(r)yggere handler, så er vel ali og ebay
minst like ofte benyttet som vår lokale rørlegger :)
Å holde seg til samme standard er fornuftig, men vet ikke om deler i BSP er å foretrekke når det handles fra østen.
Eksisterende gjenger i våre vvb'er tror jeg likevel ofte er i BSP.
Her meiner eg f.eks. Tess (som eg har handla det meste av stainless deler) dei har på lager, og her heime er det BSP, NPT kan bestilles,
gidder ikkje å vente i vekesvis på delene, som nybegynner så har det vorte mange turer innom Tess for supplering undervegs :) men veit man komplett kva ein skal ha so er f.eks. eBay greit :)
 
Tilbake
Topp