Spedel Braumeister Plus 20 liter

Går det an å skru av tuten på krana di på noe vis? Så ser du ev. om det er noen gjenger der.
 
Har endelig fått min i hus nå. Planen er å brygge mitt første brygg nå på tirsdag. Er så spent som man kan bli!! :-D

MEN; møtte på en utfording da jeg gikk gjennom utstyr nå. Krakoblingen til kjøkkenkrana passet ikke. Er det noen som vet eksakt hva jeg trenger? Legger ved et bilde her i håp om at noen har svar.

378ae5358fcecc2f0673dc2c9e844538.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.byggmakker.no/produkter/utemiljo/vanningsutstyr/krankopling-u-gjenger-15-20-mm

Du kan jo prøve om du får klemt på en slik.
 
Noen som har erfaring med å brygge inne på kjøkkenet? Tenker på damp og lukt, ventilasjon, speidels damphette, søl, rot, hissig kjerring og lignende. Har selv alltid stått i garasjen, men lite fristende med 8 minusgrader ute! :(
 
Jeg brygger på kjøkkenet, men er så heldig å ha takvindu. Lukt er ikke noe stort problem, det er damp som er problemet. Bruker jeg ikke takvinduet, renner det på de vanlige vinduene.
 
Takk for svar! Ser ganske lik ut som den jeg endte opp med faktisk. Se bilde under. Fartet rundt på Clas Ohlson og Biltema i går og hadde vel egentlig gitt opp da jeg kom på at Vestbrygg her i Bergen kanskje kunne ha. Der fant jeg så i kveld skal jeg prøve meg med mitt første brygg på min nye Speidel. #spent!
982ad612f768f204cedb1658fbaf389d.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Noen som har erfaring med å brygge inne på kjøkkenet? Tenker på damp og lukt, ventilasjon, speidels damphette, søl, rot, hissig kjerring og lignende. Har selv alltid stått i garasjen, men lite fristende med 8 minusgrader ute! :(
Har planer om å brygge på et bittelite kjøkken i kveld. Kan gi en lyd om hvordan det gikk om du er interessert.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
ser en del skriver om Speidelknust malt, hva vil dette si? jeg har ikke brygget på speidel før, venter på min plus 20L, jeg har som regel brukt ølsett fra ølbrygging.no i grimstad. vil vel fungere fint videre med disse?
 
ser en del skriver om Speidelknust malt, hva vil dette si? jeg har ikke brygget på speidel før, venter på min plus 20L, jeg har som regel brukt ølsett fra ølbrygging.no i grimstad. vil vel fungere fint videre med disse?
Vil tru du kan knuse malten mer på speidelbrygg enn Beer Brew brygg. Ølbrygging.no er kjent for å ikke knuse malten like mye som andre leverandører av ølsett. Dette for å unngå at kranen og/eller den falske bunnen på Ølbrygging sitt bryggeutstyr skal gå tett. Altså bør ikke det være noe problem for Speidel med disse maltsetta, slik jeg ser det.

Den største utfordringen med speidel og ølsett, generelt, er maltmengden. Flere 25 liters ølsett inneholder mer enn 6kg malt.
 
Sist redigert:

Da er jeg i gang og jeg har selvsagt klart å gjøre en juniorfeil her. Har valgt en Nøgne Ø - Pale Ale fra Brygg Selv. Sa jeg skulle ha den til Speidelen og bestilte alt samtidig, men her er det jo 6,83 kg med malt (!). Altså godt over kapasiteten. Oppdaget det ikke før jeg hadde hatt oppi malten. Ser pumpen sliter også så dette er vel bare å avslutte??

3a4c5e00a90876c1ac57fb1660f35956.jpg




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da er jeg i gang og jeg har selvsagt klart å gjøre en juniorfeil her. Har valgt en Nøgne Ø - Pale Ale fra Brygg Selv. Sa jeg skulle ha den til Speidelen og bestilte alt samtidig, men her er det jo 6,83 kg med malt (!). Altså godt over kapasiteten. Oppdaget det ikke før jeg hadde hatt oppi malten. Ser pumpen sliter også så dette er vel bare å avslutte??
Har du forsøkt å sette øvre silplate opp-ned? -Eller tappe ut litt meskevann når du har i malt og så helle tilbake når maltrøret er satt fast og du har starta mesking? Funker i alle fall for meg når jeg bruker det korte maltrøret på 50-litern. (Men den har jo to pumper.)
 
Jeg kjørte den gjennom nå. Gikk greit men endte på litt lav OG. Fant noen klumper i kornet etterpå, så regner med at det var det som gjorde det. Tipper det var en kombo av at jeg skulle ha rørt mer og at det var litt for mye malt ift kapasitet. Jaja, man lærer så lenge man lever :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kjøler nå og har brukt 35 min ned til 22 grader. 4 grader på kjølevannet. Prøvde meg med fult trykk på kranen først, men da glapp den av, så det er en del lavere nå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bruke du pumpe under kjøling?
Det hadde jeg tenkt, men glemte det faktisk. Tror jeg må ha noen brygg før jeg kommer helt inn i dette. Ble ferdig på 6,5 timer. Nå er alt vasket og klart til neste brygg på søndag. Satser på at det går litt bedre da[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det hadde jeg tenkt, men glemte det faktisk. Tror jeg må ha noen brygg før jeg kommer helt inn i dette. Ble ferdig på 6,5 timer. Nå er alt vasket og klart til neste brygg på søndag. Satser på at det går litt bedre da[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Med pumpe ville nok nedkjølingen gått mye hyppigere. Uten pumpe var vel strengt tatt ikke 35 min så veldig gale?
 
Med pumpe ville nok nedkjølingen gått mye hyppigere. Uten pumpe var vel strengt tatt ikke 35 min så veldig gale?
Nei, ganske fornøyd! [emoji106] Lakk forresten litt vann fra kjølekappen i overgangen til slangen. Er det flere som har opplevd det samme? Ser det drypper litt fra tappekranen under brygging også.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp