Jeg er helt ny når det kommer til Speidel brygging, har heller aldri brygget med malt-rør tidligere. Bakgrunnen min er BeerBrew 60 m/falsk bunn. Under skal jeg liste opp hvordan jeg ser for meg å brygge med Speidel Plus 20:
Korriger meg gjerne, og jeg setter pris på om folk svarer litt på spørsmålene som dukker opp under..
Vann til mesk:
Først tilsettes det 23 liter vann til mesk og dette varmes opp til litt over ønsket mesketemperatur (finnes formler for dette)
Har forstått det slik på Speidel at man alltid skal bruke 23 liter i det store maltrøret, uavhengig av maltmengde. Eller betyr det at man alltid skal ta batchvolumet + 3 liter? Noen brukere på forumet har nevnt at de alltid tilsetter 25 og 27 liter til mesk (ikke 23).
Med tanke på bakgrunnen min med BB60 er dette med vannmengde merkelig og nytt. Der bruker man denne formelen (ca 2,5 liter pr kg. malt + volum under falsk bunn). Kan noen forklare litt mer hvorfor dette er så "enkelt" på Speidel? Sammenlignet med formelen til BB60 hadde det blitt disse vannmengdene ved full speidel: 6,0kg x 2,5 = 15,0 liter + trub
Mesking:
Programmere mesking. Eks: 65 min på 66 grader etterfulgt med 10 min på 78 grader. Minimum 4,5 og maksimum 6,0kg på stort malt-rør. Pumpen er aktiv under hele meskeprosessen.
Sett bort fra selve programmeringen og mer kunnskap rundt stegmeskin, så er det vel ikke så mye å lure på her(?).
Skylling:
Heiser opp maltrøret og lar det renne fra seg. Etter at det har runnet fra seg tilsetter man 10% av batchvolumet (2 liter til 20 liter batcher) og lar dette også renne fra seg. Etter 30 minutter med skylling starter man kokingen.
Her har jeg veldig usikker! Det virker veldig lite med kun 2 liter til skylling i mitt hode. I dette tilfellet har vi en total vannmengde på 25 liter - trub, damp under kok og vann som forsvinner i malten. Noen som kan forklare eller bekrefte mer rundt denne prosessen?
Koking:
Programmere koking på 102 grader og koke i 70-90 minutter, avhengig av malttype og program. Tilsette humler og diverse som normalt.
Kjøling:
Kjøle i løpet av 20-30 minutter med kjølekappe og pumpe i sving. Tappe av med litt humlerester, evt vente 20-30 minutter ekstra og la alt grumset falle til bunnen.
Har lest at pumpen ikke starter før temperaturen har sunket til en gitt temperatur, stemmer dette?