1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Spedel Braumeister Plus 20 liter

En tråd i 'Speidel Braumeister' startet av Serigst, 30 Jan 2017.

1. rsomby

rsomby
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg er veldig nysgjerring på humlefilteret og utbytte av humlen. Jeg har alltid tenkt at det ikke gir optimal effekt, langt fra faktisk, men hvilke erfaringer har du med dette? Er vel vanskelig å komme med en fasit med mindre en kjører flere like brygg med og uten filter. Hvem gidder vel det utenom produsenten som en ikke kan stole på, han skal vel bare selge blingen sin...

2. tveheim

tveheim
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vanskelig å si etter ett brygg. Men har hørt at du bør legge til 10% humle.

Sent from my iPhone using Tapatalk

3. tveheim

tveheim
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Men jeg kommer til å bruke det når jeg lager ØL med mye humle i eller når jeg bruker blomst. Lagde en IPA før jul som inneholdt nesten en halv kg humle. Da er det greit med humlefilter tror jeg Men kommer til å legge til ca 10% altså. Så får vi se hvordan det går

Morten Abusland liker dette.
  4. Zombify

Zombify
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noen som vett om BM 20 Plus har bluetooth? Eller trengs WiFi modulen for å få kontakt med den fra etc. telefonen?

5. Loffern

Loffern
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har du kjøpt 50L Plus? Kjølingen synes jeg i så fall var bra.

6. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du må nok ha wifi-modulen på BM 20/50 plus også ja.

7. runet

runet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Temperature vil falle når man har i malt. Man klarer ikke overvinne de fysiske lover selv om man brygger på speidel :) Ca to grader pleier den å falle hos meg. Tempen på sensoren derimot faller ikke noe særlig siden denne står på varmsiden av maltrøret. Måler man tempen i toppen av mesken etter innmesk er temperaturen endel lavere... Savner å kunne sette en høyere innmesk temp enn første meskesteg pga dette. Dette går ikke på min ihvertfall (forrige model 20L). Ved stegmesking pleier det også å gå ca 10-12 min før tempen i toppen av mesken når samme nivå som sensoren i bånn...

8. runet

runet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mesken skal vel være mellom ca 2,5-4 L vann pr kilo malt. Ved bruk av ca 5kg på 23L er vel akkurat i øvre grense av hva som er anbefalt. 6kg er godt innafor. Dersom jeg bruker mye malt pleier jeg å redusere vannmengden ligg (ca 20L) for å få litt tykkere mesk. Bruker man lite malt må man passe på at varmeelementene hele tiden står godt under overflaten når pumpa går. Forskjellen på tykk/tynn mesk er vel at konverteringen går litt kjappere ved tykk mesk og man kan nøye seg med litt kortere mesketid (dersom jeg har skjønt det riktig).

Jeg pleier alltid skylle mye mer. Skyller man lite får man lav effektivitet og må benytte mer malt. Skyller man mye får man ut mer sukkerstoffer og man kan følgelig redusere maltmengden i oppskriften. Jeg pleier skylle mellom 10-12L. De første literne heller jeg bare over før jeg hever røret for å la skyllevanne trekke så langsomt gjennom som mulig. Så fortsetter jeg å skylle med maltrøret halvt hevet (maltrøret hengt på de øverste boltene). Deretter hever jeg det helt opp og skyller inntil volum/sg er passe. Pleier å benytte ca 35-36 liter vann på en 25L batch totalt (mesk + skylling) Jeg skyller vanligvis til det gjenstår 10-11 cm til toppen av kjelen. Da ender jeg på ca 25L ferdig vørter.

Pumpen stopper/starter automatisk når tempen passerer 87C grader på min ihvertfall.

Som sagt jeg har forrige versjon av 20L, men fungerer sikkert ganske likt på den nyeste.

9. Draugen

Draugen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg brukte mitt 3-4 ganger før jeg ga opp. Filteret er for finmasket, som resulterer i at det går tett. Når du skal kjøle ned må du stå å holde det i en halvtime for at det skal renne tomt

10. Flyinghorn

Flyinghorn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Høres meget bra ut :D

tveheim liker dette.
  11. runet

runet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bare å kaste. Brukte det to ganger. Går tett med en gang. Fint å bruke dersom man ikke vil ha så mye humlepreg på ølet sitt. :)

12. Kevor

Kevor
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Første brygg med Speidel 20 plus, hvor lang tid bør jeg forvente fra vannet fylles opp til gjæringskaret er satt i gjæringsskapet?

13. Serigst

Serigst
    Expand Collapse
    Registrert bruker

5-6 timer (inkludert vask og rydding)

Kevor liker dette.
  14. Zombify

Zombify
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Eg brukte 6 1/2 time fra start til slutt på mitt første brygg.

Kevor liker dette.
  15. Runar Stock

Runar Stock
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Sous vide-sirkulator kan brukes til f.eks å holde skyllevannet i sjakk :)

Vedlagte filer:

perolavsen og Ekornskurken liker dette.
  16. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

For litt større stykker kjøtt kan du bruke Speidelen som Sous-Vide.:)

17. Runar Stock

Runar Stock
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det var det andre "brygget" mitt dèt, høyrygg :)

Ekornskurken liker dette.
  18. Flyinghorn

Flyinghorn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har fått min men ikke fått testa enda, noen som har brygget med denne på kjøkkenet uten skjerm og rør ut av vinduet? Blir det latterlig mye dugg og fukt i tak og på vegger?
    Med en liten ny krabat i hus er ikke dama så gira på at jeg "røyklegger" leiligheten mens de er hjemme :p

19. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da bør du isåfall lufte godt, for det er snakk om en del liter vann som skal fordampe, og det blir ikke borte av seg selv. Om det renner på vindu og vegger, er det for dårlig lufting. ;)

20. Endred

Endred
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Endelig!
    Har en kölsh-gjær gående på starteren, håper på brygging onsdag.

Vedlagte filer:

perolavsen liker dette.

Del denne siden