Spedel Braumeister Plus 20 liter

Ok. Ja når jeg brygget første gangen hadde jeg ikke problemer med dette. Da brukte jeg også humlefilter.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg er veldig nysgjerring på humlefilteret og utbytte av humlen. Jeg har alltid tenkt at det ikke gir optimal effekt, langt fra faktisk, men hvilke erfaringer har du med dette? Er vel vanskelig å komme med en fasit med mindre en kjører flere like brygg med og uten filter. Hvem gidder vel det utenom produsenten som en ikke kan stole på, han skal vel bare selge blingen sin...
 
Vanskelig å si etter ett brygg. Men har hørt at du bør legge til 10% humle.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vanskelig å si etter ett brygg. Men har hørt at du bør legge til 10% humle.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Men jeg kommer til å bruke det når jeg lager ØL med mye humle i eller når jeg bruker blomst. Lagde en IPA før jul som inneholdt nesten en halv kg humle. Da er det greit med humlefilter tror jeg[emoji106] Men kommer til å legge til ca 10% altså. Så får vi se hvordan det går[emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Noen som vett om BM 20 Plus har bluetooth? Eller trengs WiFi modulen for å få kontakt med den fra etc. telefonen?
 
brygget en klone av vestvleteren 12 i går. 7,6Kg malt knust på 1.1mm i MM3. Endte opp med en effektivitet på 90% !!! 29 liter med 1.069 før kok!
Å 24 liter med 1.078sg etter kok. kjølingen av 24 liter med whirlpool gikk på 15 min til 18 grader.

Har du kjøpt 50L Plus? Kjølingen synes jeg i så fall var bra.
 
Ikke varm opp vannet til over ønsket mesketemp. Har aldri opplevd at temp har sunket selv ved 13kg malt i røret. Skylling: skyll til du oppnår ønsket SG. Koker alltid 90 min selv om det stengt tatt ikke er nødvendig. Pumper starter ved 85 grader. Hvis du venter ca. 1/2 time etter nedkjøling før du tapper og du har brukt protafloc, vil det meste av proteiner og humle ha bunnfalt.

Temperature vil falle når man har i malt. Man klarer ikke overvinne de fysiske lover selv om man brygger på speidel :) Ca to grader pleier den å falle hos meg. Tempen på sensoren derimot faller ikke noe særlig siden denne står på varmsiden av maltrøret. Måler man tempen i toppen av mesken etter innmesk er temperaturen endel lavere... Savner å kunne sette en høyere innmesk temp enn første meskesteg pga dette. Dette går ikke på min ihvertfall (forrige model 20L). Ved stegmesking pleier det også å gå ca 10-12 min før tempen i toppen av mesken når samme nivå som sensoren i bånn...
 
Jeg er helt ny når det kommer til Speidel brygging, har heller aldri brygget med malt-rør tidligere. Bakgrunnen min er BeerBrew 60 m/falsk bunn. Under skal jeg liste opp hvordan jeg ser for meg å brygge med Speidel Plus 20:

Korriger meg gjerne, og jeg setter pris på om folk svarer litt på spørsmålene som dukker opp under..

Vann til mesk:
Først tilsettes det 23 liter vann til mesk og dette varmes opp til litt over ønsket mesketemperatur (finnes formler for dette)

Har forstått det slik på Speidel at man alltid skal bruke 23 liter i det store maltrøret, uavhengig av maltmengde. Eller betyr det at man alltid skal ta batchvolumet + 3 liter? Noen brukere på forumet har nevnt at de alltid tilsetter 25 og 27 liter til mesk (ikke 23).

Med tanke på bakgrunnen min med BB60 er dette med vannmengde merkelig og nytt. Der bruker man denne formelen (ca 2,5 liter pr kg. malt + volum under falsk bunn). Kan noen forklare litt mer hvorfor dette er så "enkelt" på Speidel? Sammenlignet med formelen til BB60 hadde det blitt disse vannmengdene ved full speidel: 6,0kg x 2,5 = 15,0 liter + trub

Mesking:
Programmere mesking. Eks: 65 min på 66 grader etterfulgt med 10 min på 78 grader. Minimum 4,5 og maksimum 6,0kg på stort malt-rør. Pumpen er aktiv under hele meskeprosessen.

Sett bort fra selve programmeringen og mer kunnskap rundt stegmeskin, så er det vel ikke så mye å lure på her(?).

Skylling:
Heiser opp maltrøret og lar det renne fra seg. Etter at det har runnet fra seg tilsetter man 10% av batchvolumet (2 liter til 20 liter batcher) og lar dette også renne fra seg. Etter 30 minutter med skylling starter man kokingen.

Her har jeg veldig usikker! Det virker veldig lite med kun 2 liter til skylling i mitt hode. I dette tilfellet har vi en total vannmengde på 25 liter - trub, damp under kok og vann som forsvinner i malten. Noen som kan forklare eller bekrefte mer rundt denne prosessen?

Koking:
Programmere koking på 102 grader og koke i 70-90 minutter, avhengig av malttype og program. Tilsette humler og diverse som normalt.

Kjøling:
Kjøle i løpet av 20-30 minutter med kjølekappe og pumpe i sving. Tappe av med litt humlerester, evt vente 20-30 minutter ekstra og la alt grumset falle til bunnen.

Har lest at pumpen ikke starter før temperaturen har sunket til en gitt temperatur, stemmer dette?

Mesken skal vel være mellom ca 2,5-4 L vann pr kilo malt. Ved bruk av ca 5kg på 23L er vel akkurat i øvre grense av hva som er anbefalt. 6kg er godt innafor. Dersom jeg bruker mye malt pleier jeg å redusere vannmengden ligg (ca 20L) for å få litt tykkere mesk. Bruker man lite malt må man passe på at varmeelementene hele tiden står godt under overflaten når pumpa går. Forskjellen på tykk/tynn mesk er vel at konverteringen går litt kjappere ved tykk mesk og man kan nøye seg med litt kortere mesketid (dersom jeg har skjønt det riktig).

Jeg pleier alltid skylle mye mer. Skyller man lite får man lav effektivitet og må benytte mer malt. Skyller man mye får man ut mer sukkerstoffer og man kan følgelig redusere maltmengden i oppskriften. Jeg pleier skylle mellom 10-12L. De første literne heller jeg bare over før jeg hever røret for å la skyllevanne trekke så langsomt gjennom som mulig. Så fortsetter jeg å skylle med maltrøret halvt hevet (maltrøret hengt på de øverste boltene). Deretter hever jeg det helt opp og skyller inntil volum/sg er passe. Pleier å benytte ca 35-36 liter vann på en 25L batch totalt (mesk + skylling) Jeg skyller vanligvis til det gjenstår 10-11 cm til toppen av kjelen. Da ender jeg på ca 25L ferdig vørter.

Pumpen stopper/starter automatisk når tempen passerer 87C grader på min ihvertfall.

Som sagt jeg har forrige versjon av 20L, men fungerer sikkert ganske likt på den nyeste.
 
Jeg er veldig nysgjerring på humlefilteret og utbytte av humlen. Jeg har alltid tenkt at det ikke gir optimal effekt, langt fra faktisk, men hvilke erfaringer har du med dette? Er vel vanskelig å komme med en fasit med mindre en kjører flere like brygg med og uten filter. Hvem gidder vel det utenom produsenten som en ikke kan stole på, han skal vel bare selge blingen sin...
Jeg brukte mitt 3-4 ganger før jeg ga opp. Filteret er for finmasket, som resulterer i at det går tett. Når du skal kjøle ned må du stå å holde det i en halvtime for at det skal renne tomt
 
Hei, lekker ikke noe vann fra kranen eller koblingene for kjølingen her. Jeg er godt fornøyd sålangt. De kjente feil som folk nevner, forsåvidt i feil tråd da dette er en ny modell, er stort sett fikset slik jeg ser det. Nye kranen er bra og har god flow. Bedre lokk som ikke drypper, osv.

Høres meget bra ut :D
 
Jeg brukte mitt 3-4 ganger før jeg ga opp. Filteret er for finmasket, som resulterer i at det går tett. Når du skal kjøle ned må du stå å holde det i en halvtime for at det skal renne tomt

Bare å kaste. Brukte det to ganger. Går tett med en gang. Fint å bruke dersom man ikke vil ha så mye humlepreg på ølet sitt. :)
 
Første brygg med Speidel 20 plus, hvor lang tid bør jeg forvente fra vannet fylles opp til gjæringskaret er satt i gjæringsskapet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har fått min men ikke fått testa enda, noen som har brygget med denne på kjøkkenet uten skjerm og rør ut av vinduet? Blir det latterlig mye dugg og fukt i tak og på vegger?
Med en liten ny krabat i hus er ikke dama så gira på at jeg "røyklegger" leiligheten mens de er hjemme :p
 
Da bør du isåfall lufte godt, for det er snakk om en del liter vann som skal fordampe, og det blir ikke borte av seg selv. Om det renner på vindu og vegger, er det for dårlig lufting. ;)
 
Tilbake
Topp