Ispindel - elektronisk hydrometer til overvåkning av gjæring og temperatur

Skal dog sies at telefonen min brukte greit mye strøm under testene (antenne boost), så for batterilevetid er ikke stål gunstig :p

@LancerEvo du er nok inne på noe ang strømførende. Jeg jordet ikke beholderen min, men det tror jeg ikke de fleste gjør meg sine koniske kar heller :)
 
En strømledende metall boks eller gryte i ditt tilfelle som er lukket er å betegne som faraday bur. Merkelig de


Mulig det er jording som manglet eller så er ikke kasserollen tett nok sikkert. Er vel det med koniske at de ikke er "tette" til å holde på signalene

Er dum redd for emp så kan du bare ha ett lager med aluminium folie. Ruller du inn mobilen i det får du ikke kontakt i alle fall

Nå holdt jeg på å kle mobilen inn i aliufolie for å se på dekningen, men jeg må jo avkle mobilen for å kunne se... Skulle evt testet andre veien, kledd inn mobilen i folie og prøvd å få kontakt med den.. Men, helt seriøst så tviler jeg veldig på at et lag med alufolie gjør at jeg ikke ville fått kontakt med den.
 
Jeg gjorde en test nå. Putta mobilen min inni en stålgryte og satt en annen gryte oppå, for å få en lukket stål-beholder. Jeg målte 100/30 Mbps, altså det jeg betaler for, på mobilen når den lå inni der. Da var den ca 1,5 meter unna hoved-aksesspunktet mitt. Så en ståltank er ikke et faraday-bur, og på kort avstand er det hvertfall null stress med wifi.

Jeg antar du har ganske mye RF-lekkasje mellom lokket og gryta.
 
Fra Wikipedia om faraday-bur:

The metal layers are grounded to dissipate any electric currents generated from external or internal electromagnetic fields, and thus they block a large amount of the electromagnetic interference.

Er ingen ekspert på faraday-bur, men ser ut som det er vesentlig med jord.
 
Tilt klarer fint å logge i en rustfri konisk inne i ett stål belagt kjøleskap 5 meter unna. Batteriet holder i 8 uker med logging hver gamg mellom 2-5 sekunder. Er da Tilt uhyrlig godt produsert i forhold til denne DIY siden denne bruker mye strøm og sender dårlig?

WiFi er en protokoll som krever mye mer strøm enn bluetooth, men som gir mye lavere hastighet. Forskjellige kompromisser i designet av protokollen.
 
Nå holdt jeg på å kle mobilen inn i aliufolie for å se på dekningen, men jeg må jo avkle mobilen for å kunne se... Skulle evt testet andre veien, kledd inn mobilen i folie og prøvd å få kontakt med den.. Men, helt seriøst så tviler jeg veldig på at et lag med alufolie gjør at jeg ikke ville fått kontakt med den.

Alufolie virker 100%, bare prøv å ring opp mobil i godt rullet aluminium. Alternativt kan du få noen til å rulle inn hele deg med mobil inn i folie så du kan se på displayet :)
 
Alufolie virker 100%, bare prøv å ring opp mobil i godt rullet aluminium. Alternativt kan du få noen til å rulle inn hele deg med mobil inn i folie så du kan se på displayet :)

Fett det skal jeg prøve nå straks, forslaget hvor jeg kun ruller inn telefonen that is.
 
Jeg antar du har ganske mye RF-lekkasje mellom lokket og gryta.
Garantert. Testene mine er på ingen måte konkluderende, men viser at i praksis kan man få kontakt igjennom en u-jordet stål-beholder med lokk, hvertfall innenfor rimelig avstand.
 
Garantert. Testene mine er på ingen måte konkluderende, men viser at i praksis kan man få kontakt igjennom en u-jordet stål-beholder med lokk, hvertfall innenfor rimelig avstand.

Absolutt. Og de fleste gjæringskar har også en pakning mellom lokket og tanket.
 
3ad2e5f9260ae51f1104e45a02d8be6f.jpg
1f9bdf658970dcdb6c0f7ec33c96d99a.jpg
76278b11e5ddd4c0f3bfc78b710626d7.jpg

Underlig.
Første testen fikk jeg 0 i verdier.
Nå virker det ok med lokket på og uten pakninger.
Wifi punktet står i naborommet.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
@FrankD Hadde vært interessant å se forskjellen mellom hvor lenge batteriet varer fra fult ladet til tomt om du lar den ligge oppi karet vs. utenfor. Evt om du måler spenningen også, så slipper du vente til det dør før du ser forskjellen i strømbruk.
 
Jeg lar den ligge noen dager. Den måler spenning. Jeg hadde ikke riktig motstand så det er et avvik på verdiene. Batteriet er noen år gammelt.
Edit: målte spenningen til 4,035v
a8e9dc4b7feb7e3d8428a705c07c8d6a.jpg



Sent from my iPad using Tapatalk
 
105b775f7233470552c97c77f6855b74.jpg


Under laderen.

Holderen er stl filene som ligger på github. 3D print.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp