Komfyrplugg til "vanleg" stikkontaktsforgreining.

Det vil virke men er fy fy da du bruker 16A utstyr på en 20A kurs.
Du kan lage en 16A sikring i en boks, med 4 kvadrat kabel med komfyrstøpsel i ene enden, og vanling 2,5kvadrat ut til caso.

Eller strekke en skjøteleding en annen plass i huset du har 16A tilgjengelig.
 
Jeg tror ikke det er en 20A kurs, men det kan jeg jo finne ut av når jeg kommer meg hjem. Det er jo fra en kjøkkenløsning som i vertfall er 25 år gammelt, før induksjon etc kom på markedet. Selv om jeg har typisk komfyrplugg i veggen så skulle det vel ikke måtte være 20A?
 
Huset er evig nok gammelt til at det er 20 A til komfyren.
Som elektriker ville jeg gjort det på din måte hvis ikke skjøtekabelen er for lang, men vi gjør jo som vi vil selv om det er like ulovlig.
Jeg ville satt komfyrstøpsel på Casoen, hvis det da er 2,5 mm2 kabel til Casoen er ikke det så ille men det kan godt være bare 1,5mm2.
Virker som det blir mye kabel med ditt opplegg, husk isåfall og spre den så den ikke ligger i en kveil, brenner da fort opp.
 
Det var nok 20A til komfyren ja. HAr tatt en titt i sikringsskapet mitt nå. Søren klype. Burde vel funnet en annen strømkilde, men den ligger så fint til... Dog står det i Caso boken spesifisert 16A... hmmm valgets kval.
 
Jeg har Automatsikringer ja. Det passer så godt å ta bort den gamle komfyren, plassere inn ett lite bord med hjul, caso og en flott gryte på. Glir liksom rett under den gamle kjøkkenvifta. Og da er nærmeste stikk komfyrstikket.
 
Akkurat hva Caso sier gjir jeg F i, ingen grunn til bekymring og bruke 20 A, mye værre og bruke 16 A på lampetter, barbermaskin osv.
Eh.... Har riktignok noe 10A kurser, emn det normae er vel at alt går på !6A?

Uansett: Jeg kjøpte en slik selv når jeg trengte å bytte til dedikert "kurs" for ovn på 16A:
Nedtrappingsmodul-16A-for-stekovn-Problemloeseren_elby_lightbox.png

http://elby.no/Stikkontakt/Problemloeseren/Nedtrappingsmodul-16A-for-stekovn-Problemloeseren
 
Bytt støpsel på Caso. Tverrsnittet på Caso har ingen betydning da kabel er godkjent for belastningen. Det er ikke lov med overgangen du snakket om da den kan benyttes til andre ting også.
 
Du har ikkje kvinnfolk du...
Faktisk så har jeg det... Hun liker til og med øl! Selv om hun glatt overlater bryggingen til meg. Men til mitt forsvar er ikke vårt daglige kjøkken, mer et slags hybelkjøkken i en "ikkegodkjent leilighet" i sokkelen som vi ikke har planer om å leie ut.
 
Jeg personlig ville bytta stikk på plata. Jeg liker minst mulig dill, og den løsningen er også den mest korrekte. vill man ikke det, ville jeg laget skjøtekabelen som du nevnte i utgangspunktet. ulovlig, ja, men enkel, brukt kun under oppsyn, og så lenge den ikke ligger i kveiler og hauger, og er laget fornuftig, ser jeg ikke den som farlig, ihvertfall ikke i forhold til mye av dillet som lages og brukes både til brygging og annet av folk rundt omkring :) som de sier i utlandet... up to you :)
 
En sikringsautomat har 2 funksjoner, den skal sikre kursen mot overbelastning og den skal klare å koble ut en eventuell kortslutningsstrøm. Kortslutningsstrømmen vil kunne være mange ganger høyere enn laststrømmen. Typisk for en sikringsautomat er at den skal kunne bryte opp til 10000A , men kortslutningsstrømmen er normalt lavere enn dette.

En 20A sikring skal tåle 20A over tid og vil i kortere perioder tåle enda mer uten at den løser ut (for eksempel 1,45x20A i en time). Hele kursen må være tilpasset en belastningsstrøm på 20A, dvs kabeltverrsnitt og kontakter må være dimensjonert for 20A. En belastning på 3500W trekker ca 15,2 A. Dersom man kobler denne til en 20A kurs vil den fortsatt ikke trekke mer enn 15,2 A. Så lenge det ikke er feil på apparatet medfører ikke dette noe problem. Dersom det skulle oppstå en kortslutning i produktet eller tilkoblingsledningen til produktet, vil strømmen bli mange ganger høyere enn 20A og sikringsautomaten vil i de aller fleste tilfeller koble ut momentant enten det er en 16A eller 20A sikringsautomat. En lang skjøteledning med lite tverrsnitt kan bidra til at motstanden i kretsen øker og kortslutningsstrømmen blir lavere og i verste fall så lav at sikringen ikke kobler ut (avhenger av karakteristikken påsikringen).

Dersom det skulle oppstå en feil på produktet som medfører at det trekker noe høyere strøm enn normalt, vil kabelen og interne komponenter kunne bli overopphetet dersom det står i en kurs som er sikret høyere enn det apparatet er beregnet for. For et apparat som brukes under overvåking skulle ikke dette være et stort problem og slike feil er ikke vanlige på nye produkter.

For øvrig kan det også være jordfeilvern innebygget i en sikringsautomat og dette vil bryte ved 30mA jordfeilstrøm enten det er 16 eller 20 A sikringsautomat.
 
Tilbake
Topp