Fantastisk ressurs for de som er gira på Helles og Tysk øl

Jeg hoppa inn på måfå, og fant en tråd under "fermentation" om topcropping. Og der lærte jeg at om du vil ha mer nellik i weissbieren din, skal du bunnhøste, mens topphøsting favoriserer banan. Her skal vi til bunns:). (http://forum.germanbrewing.net/viewtopic.php?f=55&t=573)

Om du kjører videreføring av gjærstammen bare via startere, så skulle du vel beholde balansen, da?
 
Synes kanskje det var litt VEL avansert for den gjengse hjemmebrygger (snakker om "brewing german helles"). Når de begynner å snakke om å koke og kjøle vannet før mesk for å fjerne oppløst oksygen mister de meg, ass.
 
Synes kanskje det var litt VEL avansert for den gjengse hjemmebrygger (snakker om "brewing german helles"). Når de begynner å snakke om å koke og kjøle vannet før mesk for å fjerne oppløst oksygen mister de meg, ass.

Venn deg til det:). De snakker lavoksygenbrygging (lodo, lox), og det er det en del som gjør nå. Det er jo en temmelig lang tråd for interesserte her på forumet. Enten hopper du på det, eller du lar det ligge. Men det betyr ikke at alt på det nettstedet der er uinteressant for oss som ikke tilhører menigheta - tror jeg.
 
Helt enig med Hallstein, men siden for for lenge siden jeg var tidligere kokk, mener jeg lærte av Alain Peynaud sin klassiker Smak av Vin at vin skal IKKE i karaffel fordi oksidering og lufting bare er god for en ting..fjerne dårlig smak fra vin. Nå sitter jeg med ganske så ghetto løsning ang. brygging, med krabbekoker og BIAB og hjemmemekket kjøler av kobber ifra biltema, men noe her kan jeg kanskje ta med meg. Og Helles er jeg veldig glad i da (ok skal ikke begynne med enda en skikkelig rant! hvorfor det ikke går an kjøpe her!).

Det spørs da BMS e.l. hvor man får tak i det.

Uansett prinsippet kan jeg være enig i..koker man for lenge, introduserer man for mye luft..da fordufter smaken. Har mye i felles med 'molecular gastronomy' osv...målet er jo ha så mye igjen av den deilege duften og smaken av malten (helst god feks Weyerman!) igjen. Da hjelper vel ikke å oksidere, koke i hjel osv osv...

Ok those were my 2 cents! :) :beercheers:
 
Forresten, jeg har ikke oksygenmåler akkurat! men de mente at før 'innoculation' at vørteren burde ha sånn circa 8ppm oksygen. Nå det spørs hvordan jeg skal finne ut av det med min ghetto løsning, og om man bør riste osv, hvordan det går med konisk løsninger osv. Men artig webside og mye god informasjon uansett! Nok ment for proffer eller ekstremt avanserte da...men bare kult å ta lærdom av det.
 
OK fuggedaboutit! Ser at dere har diskutert til de grader..im a frgggn idiot...jaja tenkte kankjse dette var noe nytt! Hahaha noooob!

haha! anyone WITHOUT! a Phd in brewing science!? Eller PhD microbiology/etc etc`? Just help me out with my ghetto solution please!
 
Sist redigert:
Du kan sjekke forumet på siden jeg linket til, det var noen som la ut bilder av en haug med medaljer, fordi folk var skeptiske. Men det er jo ikke den eneste måten å brygge på, noen stiler trenger ikke dette, og vinningen går bort i spinningen om det ikke er kontroll på oksygen på den kalde siden. Hver enkelt får velge, det er ingen tvang, det kan jo gjerne ignoreres.
 
Du kan sjekke forumet på siden jeg linket til, det var noen som la ut bilder av en haug med medaljer, fordi folk var skeptiske. Men det er jo ikke den eneste måten å brygge på, noen stiler trenger ikke dette, og vinningen går bort i spinningen om det ikke er kontroll på oksygen på den kalde siden. Hver enkelt får velge, det er ingen tvang, det kan jo gjerne ignoreres.
Men vi vet ikke om den personen hadde vunnet medaljer ved å brygge på tradisjonelt vis. Det hadde vært interessant om en kompetent brygger hadde brygget to brygg; ett ved LDOB-metoden, og ett ved den tradisjonelle metoden.
 
Gordon Strong har vel sagt noe om at lavoksygenøl dominerer i konkurranser?

Jeg forholder meg avventende til spørsmålet. Men hva som skjer under NM, f.eks., er det vel vanskelig å trekke så vidtrekkende konklusjoner av. Bjarte lager godt øl uansett, tror jeg :). De som går i gang med noe såpass krevende som lodo, må jo være blant de mest engasjerte og samvittighetsfulle hjemmebryggerne.
 
Tror han mente at vinnerne oftest bruker mottrykksfyller, vil tro at det er mer kontroll med karboneringen sånn, og sikkert lavere o2-opptak. Jeg har litt for mange hull i min prosess for å kunne skryte på meg noe, har bl.a. ikke fat, siden jeg ikke har plass til flere kjøleskap.

Men det går an å gjøre det enkelt på den varme siden, her er en intervju med en av dem fra forumet, tror han kaller seg lupulus der. Bruker BIAB https://accidentalis.com/brewing-with-a-master-ricardo-fritzsche/
 
Tilbake
Topp