Din bryggelogg

Bbrygg

Norbrygg-medlem
Hvordan loggfører du dine brygg?
Loggfører du/dere alt som blir gjort slik at det skal være mulig å gjenta brygget ved en senere anledning om det blir godt??

Jeg brygger som regel slik at jeg får mellom åtte og 11 liter over i gjæringskaret.

I tillegg til det som er nedført i tekst tar jeg ofte bilder av kryddermengder og lignenede da vekta jeg bruker er for upresis til små mengder som enkelte krydder skal tilsettes i
Vedlagt er en logg på et av mine seneste brygg. Føl der frie til å kopiere/brukke videre som det skulle være ønske om det..!
 

Vedlegg

  • Ylir julebrygg.pdf
    10,3 KB · Sett: 255
Bruker Beersmith og loggfører der, vannprofiler lagrer jeg som egne filer ved siden av, men skriver egentlig bare ned hva som skjer, som er lite, og skriver ned avvik. Resten av planen er logget i BS i form av selve oppskriften. Heldigvis skjeldent avvik.
 
Jeg ender som regel opp med å skrive ned preboil OG og OG. Har alltid vært dårlig til å logge, men alt pleier å sitte i huet. Nå oppgraderer vi bryggeriet snart og da blir det bedre loggføring gjennom Brewingday.net.
 
Du trenger bare et verktøy, Excel! Alt annet fikser du med en hammer.

Neida, alt du trenger er tabellfunksjonen i Open Office Writer:).

Jeg har laget med et "beregningsskjema" som jeg bruker til hvert brygg, og de arkiverer jeg. Der har jeg et felt for notater om brygge- og gjæringsprosessen, i tillegg til selve oppskrifta, og beregningene av vannbehov etc..Når jeg skal brygge et brygg om igjen, går jeg tilbake til dette.

Dessuten har jeg en "bryggelogg" der de mest vitale dataene for hvert brygg er med. Hvert brygg får bare ei linje, med Nummer, Bryggedato, Navn, Gjær, OG, FG, ABV, Attenuasjon, IBU, Utvikling av Sg under gjæringen, og Tappedato. (Liggende format).
 
Neida, alt du trenger er tabellfunksjonen i Open Office Writer:).

Jeg har laget med et "beregningsskjema" som jeg bruker til hvert brygg, og de arkiverer jeg. Der har jeg et felt for notater om brygge- og gjæringsprosessen, i tillegg til selve oppskrifta, og beregningene av vannbehov etc..Når jeg skal brygge et brygg om igjen, går jeg tilbake til dette.

Dessuten har jeg en "bryggelogg" der de mest vitale dataene for hvert brygg er med. Hvert brygg får bare ei linje, med Nummer, Bryggedato, Navn, Gjær, OG, FG, ABV, Attenuasjon, IBU, Utvikling av Sg under gjæringen, og Tappedato. (Liggende format).
Gjør den jobben til en hammer også?
 
Bruker oppskriftsmalen til bryggselv og har fylt inn info selv til mine forskjellige brygg. Eller så kladder jeg på Brewer's Friend oppskriftsarket. Printer ut, og har på et skriveunderlag som jeg har tilgjengelig på bryggedagen. Fører inn på PC og har det lagret på onedrive.
 
bruker en kombo av beersmith, gedit og calc(excel) da jeg syns det blir for mye rot med all infoen i ett system.

alt syncet mot dropbox
 
Bruker Beersmith til å lage oppskrifter, men på bryggedagen er det "blåboka" som gjelder, skriver ned oppskriften der og loggfører hele prosessen
 
Jeg har hentet inspirasjon fra de fleste alternativene over og har lagd meg en word fil med en del excel elementer som jeg har liggende i Dropbox, slik at jeg kan nå det hvor enn jeg er.
 
Brewtoad.com for å sette sammen oppskrifter iht mitt oppsett.
En papirbok for oppskrifter og loggført av det som er relevant.
En utskrift av huskelisten min der jeg notere underveis mens jeg brygger. Føres deretter i boken.
 
Tilbake
Topp