Smertebehandling?

Kan fort komme i en vond sirkel der :confused:.
Drikker pils. Vondt i hodet dagen etter. Tar et par pils og hey! Hodepinen borte. Best å ta noen til for å holde den borte. Så vondt i hodet neste dag igjenn,he he.
Ingen tvil om at alkohol er et godt smertedempende middel som også tar smerter der andre medikamenter må gi opp. F.eks. ryggsmerter. Det har vel de fleste av oss erfart. Bare så synd at alkoholbruk lett avler avhengighet (på lik linje med piller). Skulle gjerne drukket mere godt øl, men har ikke lyst til å plutselig være en som drikker for alkoholens skyld og ikke for å nyte smaken og lukten av et godt brygget øl.
Ble litt mye pekefinger her, men det blir gjerne slik tidlig en Tirsdags morgen. :)
 
Som medikament vil jeg nok tro at øl har en del uønskede bivirkninger. Definitivt et "rød trekant"-medikament, i hvert fall.
 
Min erfaring er at alkohol fungerer dårlig som smertestillende.
Jeg prøvde en gang jeg hadde bihulebetennelse, hivde innpå 4-5 konjakk. Like fordømt vondt.

Men kanskje på lette smerter og forebyggende hvis man kjenner at nå kommer det en hodepine her.
 
Alkohol er suveren mot smerter forårsaket av nervetråder som ligger i klem/er skadet. Snakker av egen erfaring. Prolapssmerter avtager proporsjonalt med stigende promille.
 
Alkohol fungerer den mot nervesmerter.
Men det er litt skummelt å bruke den som medisin hvis disse er kroniske.
Så ølet får være kos og drikke til maten. Sålenge jeg får nok søvn.
 
Alle medisiner er en slags rusmidler og alle rusmidler er en slags medisin - kan man litt forenklet si. Under forbudstiden i Norge fantes det massevis av spritleger som skrev ut brennevin mot det meste, slik det finnes cannabispushende leger bl.a. i USA. Noe er det i det, men alt må jo brukes med måte, om det så er paracet eller reseptbelagte medisiner.

For øvrig kan vel kanskje alkohol betegnes som en psykofarma, siden det jobber "godt"/aktivt med nervene?
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Alkohol er suveren mot smerter forårsaket av nervetråder som ligger i klem/er skadet. Snakker av egen erfaring. Prolapssmerter avtager proporsjonalt med stigende promille.
Det er meg fortalt at de smertene som så oppstår igjen pga overmot i påvirket tilstand er enda verre enn de opprinnelige.
 
Vel, jeg fant studien. http://www.jpain.org/article/S1526-5900(16)30334-0/fulltext

Godbit:
"This meta-analysis provides robust evidence for the analgesic properties of alcohol, which could potentially contribute to alcohol misuse in pain patients. Strongest analgesia occurs for alcohol levels exceeding World Health Organization guidelines for low-risk drinking and suggests raising awareness of alternative, less harmful pain interventions to vulnerable patients may be beneficial."

Er ikke tabloidpressen fantastisk, som klarer å vri budskapet fra "smertelindrende effekt kan forklare alkoholmisbruk hos pasienter med kroniske smerter" til "ALKOHOL ER SUNNERE PARACETAMOL!!!!11"?
 
Vel, jeg fant studien. http://www.jpain.org/article/S1526-5900(16)30334-0/fulltext

Godbit:
"This meta-analysis provides robust evidence for the analgesic properties of alcohol, which could potentially contribute to alcohol misuse in pain patients. Strongest analgesia occurs for alcohol levels exceeding World Health Organization guidelines for low-risk drinking and suggests raising awareness of alternative, less harmful pain interventions to vulnerable patients may be beneficial."

Er ikke tabloidpressen fantastisk, som klarer å vri budskapet fra "smertelindrende effekt kan forklare alkoholmisbruk hos pasienter med kroniske smerter" til "ALKOHOL ER SUNNERE PARACETAMOL!!!!11"?
Stol alltid på hva som står i media !
Eller vent nå litt....
 
Tilbake
Topp