Vannjustering til bokkøl.

Mc.

Norbrygg-medlem
Tenkte å ta steget opp til vannjustering.
Skal brygge et bokkøl snart og tenker da å tilsette 2ml Kalsiumklorid pr 10 liter vann og muligens kalsiumhydroksid hvis ph ligger for lavt.
Kalsiumklorid skal vel beregnes etter total mengde vann(skyllevann og meskevann) og tilsettes under mesking?
Kalsiumhydroksid beregnes etter meskevannet og tilsettes under mesking?
Kalsiumklorid brukes for å fremheve sødme tenkte jeg i.o.m. at bokkøl er litt søtt?
Høres dette greit ut?
 
Tenkte å ta steget opp til vannjustering.
Skal brygge et bokkøl snart og tenker da å tilsette 2ml Kalsiumklorid pr 10 liter vann og muligens kalsiumhydroksid hvis ph ligger for lavt.
Kalsiumklorid skal vel beregnes etter total mengde vann(skyllevann og meskevann) og tilsettes under mesking?
Kalsiumhydroksid beregnes etter meskevannet og tilsettes under mesking?
Kalsiumklorid brukes for å fremheve sødme tenkte jeg i.o.m. at bokkøl er litt søtt?
Høres dette greit ut?

Bokkøl er vel ikke det som i størst grad trenger vannjustering såfremt du har vanlig norsk vann (bløtt), ph vil i utgangspunktet ligge rimelig ok pga maltsammensetningen. Men jeg ser at der anbefales både kalsiumsulfat (gips), kalsiumklorid (veisalt), kalsiumkarbonat (kalk) og natriumkarbonat (natron) i bokkøl. Men det er mange meninger, personlig har jeg brygget flere batcher doppelbock uten vannjustering som blir svært bra (vant bl.a. en lokal juleølkonkurranse).
 
Sist redigert:
Tja. Kanskje like greit å la det være. Med unntak om ph er for lav i mesk. Da prøver jeg en teskje eller 2 med kalsiumhydroksid.
 
To korker med kalsiumklorid for 20 liter er en grei huskeregel for omtrentlig justering av norsk bløtt vann. Hvis du måler ph med papirstriper kan du se om det er nok til å komme mellom 5.2 og 5.5.
 
To korker med kalsiumklorid for 20 liter er en grei huskeregel for omtrentlig justering av norsk bløtt vann. Hvis du måler ph med papirstriper kan du se om det er nok til å komme mellom 5.2 og 5.5.
Mistenker at jeg ligger under 5.2 i ph. Så da blir det kanskje feil å tilsette Kalsiumklorid?
Skal tilsette kalsiumhydroksid (slaked lime) for å øke ph hvis ph strips viser for lav ph. Har tidligere målt rett i mesken, men det er feil fikk jeg høre. Skal ta opp en skvett og avkjøle den før jeg måler.
 
Hadde kasta oppi 100 ppm kalsiumklorid, brukte det på en doppelbock og det ble passelig. Det vil også gi en mengde kalsium som er veldig fint for gjæren.

Tror ikke pHen vil droppe under 5.2, og om det gjør det så er det mye bedre enn å lande på 5.4 (bedre lavere enn høyt :)). Typisk med maltbase for bokkøl vil du ligge på ganske høy pH. Ølet ender på samme pH etter gjæring uansett (med forbehold om at du ikke justerer under 4.4), her er det snakk om å få frem optimale forhold for meskeprosess, kok og gjæring.

Om du faktisk trenger å justere opp så er kalk fint.
 
Jeg ville heller sagt rundt 20-30 PPM CaCl, og noe tilsvarende So4, men evt litt lavere, men artig med forskjellige innspill. Jeg er selv ikke veldig glad i øl jeg kjenner er vannjusterte, og det kan man kjenne ganske fort hvis det er mye av det ene eller andre, eller gud forby begge deler. Har blitt vant til mjøsvannet.
 
Ppm, hva blir det i ml pr liter. Er 200 ppm det samme som 0.2 gram?
Og i tilfelle hvor mye blir det målt i tsk?
 
Første mål med vannjustering er å treffe pH i mesk, så er det fordelaktig med med minst 50ppm kalsium, det hjelper gjæren. Så er det forholdet mellom klorid og sulfat som vil påvirke om det et sødme eller bitterhet som fremheves. Så er det å sette seg inn i vannprofilen til de ulike typer øl på kloden.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Første mål med vannjustering er å treffe pH i mesk, så er det fordelaktig med med minst 50ppm kalsium, det hjelper gjæren. Så er det forholdet mellom klorid og sulfat som vil påvirke om det et sødme eller bitterhet som fremheves. Så er det å sette seg inn i vannprofilen til de ulike typer øl på kloden.

Jeg synes ikke det forholdet har noe å si. Det er det alle på internett skriver, men jeg er uenig. Har du mye av begge f.eks, så vil anslaget smake fyldig, og ettersmaken være tørr. Har du i tillegg brukt "for mye" så vil det smake justert og mineralsk. De vil ikke "nulle ut" hverandre som er det internett mener. 50ppm kalsium trenger du heller ikke. Spørs hva slags øl du lager.
 
Jeg synes ikke det forholdet har noe å si. Det er det alle på internett skriver, men jeg er uenig. Har du mye av begge f.eks, så vil anslaget smake fyldig, og ettersmaken være tørr. Har du i tillegg brukt "for mye" så vil det smake justert og mineralsk. De vil ikke "nulle ut" hverandre som er det internett mener. 50ppm kalsium trenger du heller ikke. Spørs hva slags øl du lager.
Trenger ikke kalsium, men det hjelper gjæren og bunnfelle, og styrker helsen
 
Hvorfor vil noen bruke gips i bokkøl? Er det ønskelig med en snert i humlebitterheten? Tvert imot. Bokk skal være maltdrevet og silkemykt. Jeg bruker vannkalkulatoren til brewersfriend og finner at den treffer forbausende godt. Med 5 gram (jeg bruker ikke flytende) cacl skal min bokk etter kalkulatoren ligge på ph 5.18 DVs 5.2 og det er helt greit. At ph 5.2 er bedre enn 5.4 når det gjelder bokkøl er ikke uten videre sikkert. Jeg har fulgt tankene til Braukaiser (Troester) mye i min lagerbrygging. Troester anbefaler nettopp 5.4 i bokkøl. Grunnen til dette har noe med hvordan en litt høyere PH favoriserer alfaamylasen og gir et øl med mer restsødme som godt bokkøl skal ha. Personlig tror jeg ikke det spiller så stor rolle og jeg justerer ikke for PH 5.4.

Min anbefaling for et mykt maltdrevet øl som Bokk med et vann som ligner Trondheim er 0,7-1 gram cacl pr gallon vann ikke noe mer.

mvh
Bårdd
 
Tilbake
Topp