Torshov Bryggeri

Staro

Norbrygg-medlem
Jeg har selv hatt mye glede av å følge andre sine prosjekter på forumet her, så nå tenkte jeg å dele et selv. Vi har tatt over en gammel nedlagt vaskekjeller i en bygård her på Torshov. Vi har fått lov av styret å gjøre det om til et bryggerom. For å få til dette måtte vi selvsagt ha døren åpen for alle som ville være med av de som bor i borettslaget. Jeg tenkte å bruke denne tråden som en slags bildeblogg der dere kan følge med på fremgangen vår og forhåpentligvis komme med konstruktive og gode innspill. Jeg har valgt tittelen Torshov Bryggeri fordi det er det navnet jeg og min far har brukt de årene vi har brygget.

Rommet vi har tatt over har sluk i gulvet, to vannkraner inn og mer strøm enn vi trenger. "Rommet" er delt i to mindre rom der et skal bli bryggerommet og et skal bli gjæringsrom.

Så her er de første bildene, de er tatt under den første dugnaden da vi måtte rive gamle tregulv og få ut flere tiår med gammal møkk og dritt.
IMG_2416.JPG
IMG_2415.JPG
 
Sist redigert:
Her har elektrikeren vert innom og satt opp nye stikk. Platen i vinduet skal huse et hull til ventilasjon via custom-made ventilasjonshette med vifte:
IMG_2578.JPG

Og bygging av en solid og fleksibel bryggebenk er i gang:
IMG_2577.JPG

Det hjelper med et kjapt grunnstrøk på veggene:
IMG_2589.JPG

Første strøk med epoxy på "bryggeplatformen":
IMG_2597.JPG

Og da var historien up to date. Det kommer sikkert snart noen bilder av bryggeutstyret som skal inn her også.
 
Da var bryggebenken satt sammen for første gang. En slags midlertidig "mockbuild" for å se hvordan ting passer. Benken er bygget av 2" x 4" og kan danses på om ønskelig. platen er en Ikea benkeplate som er kjøpt inn til formålet. Med plate, trelast, skruer, bolter og beslag kom dette på ca 1200kr.
IMG_2601.JPG
 
Jeg har samlet inn utstyr til nytt bryggeri en stund nå. Tenkte jeg kunne legge ut noen bilder av hva jeg har så langt. Fordi bryggekjelleren skal brukes av mange med forskjellige behov så blir alt relativt modulært. Alle kjeler skal kunne brukes enkeltvis så derfor blir det ikke noe stort fancy kult styringsskap med det første. Alle PID og regulatorer skal være i egne bokser slik som vist på siste bildet her.

Nå blir det tilføring av oksygen inline:
IMG_2650.JPG

Flere termostater til enda flere gjæringsskap:
IMG_2648.JPG

Ny motstrømskjøler takk til @Stefano for en god handel:
IMG_2647.JPG

Resirkulering, varmeelement(Takk til @Haugen for en god handel) og PID til HLT:
IMG_2646.JPG

Varmeelement til kokekjelen og ekstern regulator. Takk til @Haugen for en god handel
IMG_2651.JPG
 
Fin hette! Fått brettet aluminium av noen eller? Du vet at kontakter og deleliste på dette bør komme fort, ikke sant? ;)
 
Fin hette! Fått brettet aluminium av noen eller? Du vet at kontakter og deleliste på dette bør komme fort, ikke sant? ;)
Det er en bekjent av en bekjent som har laget den på mål. Jeg kan godt høre om han er åpen for bestillinger. Min bekjente jobber som ventilasjonstekniker og han kommer og monterer vifte og resten. #luxus
 
Prøvde kok på nytt i går og da startet jeg med 25 liter som kokte etter 30 min og så hadde jeg i 25 liter til som kokte etter enda 30 min. Men jeg fikk enorm varmeutvikling i kontaktpunkt i vegg og må feilsøke lit mer der.

Jeg fikk laget hull i kjele og testet resirkulasjonspumpen til HLT:

IMG_2724.JPG IMG_2725.JPG
Vinkler på ting og tang skal selvfølgelig ikke være som på bildet, dette var kun en test for å se at alt fungerer.
 
Dette ser bra ut. Gleder meg til å se bilder av det ferdige resultatet. Å få til noe sånt må være enormt tilfredsstillende:). Og verdien av leilighetene i borettslaget må stige kraftig. Tenk å kunne flytte inn i et bryggelag:p.
 
Tilbake
Topp