Hjelp! Bittert \Beskt øl

250 ppm klorid og 200 sulfat er noe høyt, men ikke veldig høyt. Jeg har brygget IPA med samme mengdene og de har vært gode. Pleier og legge meg på 150/100 ratio om dagen og det føler jeg er optimalt

Jeg stiller meg tvilende til at de verdiene er årsakene til et vondt øl. Det er vel mulig du har hatt i for mye bitterhumle, og kanskje skylt for mye og fått astringent øl? Jeg hadde nok sett på andre årsaker en mineraler.

"Beskt" er lite beskrivende...

Dette er litt artig. Jeg brygger med et minimum av kalsiumforbindelser, og jeg synes det blir helt greit. Du bruker 150 cacl og 100 caso4?
 
250 ppm klorid og 200 sulfat er noe høyt, men ikke veldig høyt. Jeg har brygget IPA med samme mengdene og de har vært gode. Pleier og legge meg på 150/100 ratio om dagen og det føler jeg er optimalt

Jeg stiller meg tvilende til at de verdiene er årsakene til et vondt øl. Det er vel mulig du har hatt i for mye bitterhumle, og kanskje skylt for mye og fått astringent øl? Jeg hadde nok sett på andre årsaker en mineraler.

"Beskt" er lite beskrivende...

Jeg tenkte meg at det er et samspill mellom flere faktorer. Rimeligvis er det viktigste en for høy pH, jfr. den høye pH'en i det ferdige ølet.
 
Ja jeg opplever den som besk på samme måte som når man tygger på druestein. Ikke den behagelige bitterheten jeg er vant med i IPA jeg har brygget mange ganger før. Samme oppskrift og fremgangsmåte.
Den ene ølen Brukte jeg humleekstrakt som jeg har gjort menge ganger før. 7,5 ml på 60 min. Noe som er mindre en hva jeg ellers har brukt. Har lagt på rundt 9 ml.
Den andre har jeg brukt 25 gr Centennial på 60 min. Resten har gått i whirlpool på 80 gr i 20 min. ca 250g. Så har jeg tørrhumla 60g på dag 4 for å skape en biotransformasjon med aktiv gjær. Noe som er vanlig i NEIP. Så har jeg tørrhumlet med ca 250g humle til på dag 10. Totalt har den ståt i 14 dager. Dette har funket veldig bra på tidligere NEIP'er
 
Ja jeg opplever den som besk på samme måte som når man tygger på druestein. Ikke den behagelige bitterheten jeg er vant med i IPA jeg har brygget mange ganger før. Samme oppskrift og fremgangsmåte.
Den ene ølen Brukte jeg humleekstrakt som jeg har gjort menge ganger før. 7,5 ml på 60 min. Noe som er mindre en hva jeg ellers har brukt. Har lagt på rundt 9 ml.
Den andre har jeg brukt 25 gr Centennial på 60 min. Resten har gått i whirlpool på 80 gr i 20 min. ca 250g. Så har jeg tørrhumla 60g på dag 4 for å skape en biotransformasjon med aktiv gjær. Noe som er vanlig i NEIP. Så har jeg tørrhumlet med ca 250g humle til på dag 10. Totalt har den ståt i 14 dager. Dette har funket veldig bra på tidligere NEIP'er

Det er tanniner. Du bør sjekke pH og saltene. Du får også tanniner fra mongofersk humleøl. Du kan prøve med gelatin på fatet for å prøve å fikse litt.
 
Dette er litt artig. Jeg brygger med et minimum av kalsiumforbindelser, og jeg synes det blir helt greit. Du bruker 150 cacl og 100 caso4?
Ja, Enten 150 cacl og 100 caso4 eller andre veien. Syntes det funker bra. På pils bruker jeg ingen tilsetting bortsett fra melkesyre til 5.2.
 
Justerer du PH 5.2 før du tilsetter malt? eller har du PH 5,2 når du koker opp?
I mesken selvfølgelig. Justerer fra erfaring med en teskje melkesyre før jeg har i malt på alt som ikke blir mørkt og venter 3-4 minutter og etterjusterer.
Pleier og ta en justering før jeg begynner med skylling også, men etter det så får det leve sitt eget liv.
 
.

Litt forvirrende. Du kan vel ikke måle kalsiumklorid og kalsiumsulfat i ppm, så jeg går ut fra at du mener klorid og sulfat? Eller er det milligram per liter, sånn at du altså tilsetter 1,5 gr kalsiumklorid per 10 liter. Da er det jo relativt moderate mengder vi snakker om, 1 ts til 25 liter.
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Det var jeg som startet forvirringen, antar at han mener so4 og cl, det var iallefall det jeg mente selv om jeg skrev "ca" før so og cl.
 
.

Litt forvirrende. Du kan vel ikke måle kalsiumklorid og kalsiumsulfat i ppm, så jeg går ut fra at du mener klorid og sulfat? Eller er det milligram per liter, sånn at du altså tilsetter 1,5 gr kalsiumklorid per 10 liter. Da er det jo relativt moderate mengder vi snakker om, 1 ts til 25 liter.
Ops, sorry Finn, var nok litt rask til å svare :p. Det skulle vært mg/l selvfølgelig :).
Og for å presisere så er det snakk om Cl- og SO4-2 også. På 25 liter så blir det fritt fra hukommelsen min:

9.5g CaSO4
7.5g CaCl2
 
Sist redigert:
Med de tilsettingene mener jeg man ender på ca 125 mg/l Ca+2 (kalsium) også, som er bra for gjærhelse og flokkulering.

Forøvrig pleier jeg å kjøre ned CaSO4 til 40 mg/l på stout for å kunne tilsette mer NaCl (type bordsalt uten jod), slik at jeg treffer rundt 100 Na+, da jeg syntes det forsterker mye av de riktige smakene i stout, spesielt sterk stout over 10%. Men sulfat og natrium går ikke godt sammen ved høyere mengder visstnok så derfor bør man justere ned sulfat mengde.
 
Hvis noen av dere bor i nærheten av Fredrikstad? kan dere gjerne få smake. Kan prøve å få flasket også og sendt av gårde hvis noen er interessert i å smake og komme med en en kvalifisert tilbakemelding.
 
Hvis noen av dere bor i nærheten av Fredrikstad? kan dere gjerne få smake. Kan prøve å få flasket også og sendt av gårde hvis noen er interessert i å smake og komme med en en kvalifisert tilbakemelding.

Jeg tar gjerne ei flaske, kan bytte mot et eller annet om en liten stund, har ikke noe med rask turnaround stående :(
 
Ops, sorry Finn, var nok litt rask til å svare :p. Det skulle vært mg/l selvfølgelig :).
Og for å presisere så er det snakk om Cl- og SO4-2 også. På 25 liter så blir det fritt fra hukommelsen min:

9.5g CaSO4
7.5g CaCl2

hehe - en skal ha tunga rett i munnen når en holder på med dette her. Jeg sliter, i alle fall:p.

Ca. 2,5 ts kalsiumsulfat og ca. 2 ts kalsiumklorid, altså. (Nokså grovt regnet, da.)

Snakker vi om tilsetning til en 25-liters batch, eller til 25 liter vann til mesking/skylling? Jeg tenker alltid ut fra batch-størrelse, men det er vel egentlig galt - om en ønsker å forholde seg til noe annet enn nokså omtrentlige verdier.

Jeg er ikke så nøye på det; jeg tenker bare ut fra at jeg ikke skal bruke mer enn nødvendig, og ut fra balanse mellom klorid og sulfat. Jeg har vel akseptert, som en slags læresetning nærmest, at en bør begrense bruken av salter - vel en holdning som er kommet som en reaksjon på en tendens til overforbruk? Jfr. Gahrs kjente uttalelse om at han bare bruker litt kalsiumklorid - som kanskje ikke holder helt stikk lenger:). Gordon Strong er også ganske forsiktig med bruken av salter i oppskriftene sine - og oppskriftene hans har jeg sans for.

Men jeg burde kanskje prøve med litt mer? Så finner jeg ut av hvordan det fungerer, i alle fall. Kankje jeg skulle være litt dristig i neste pale ale-forsøk. (For ordens skyld: Pale ale er et engelsk øl;).)

Natriumklorid har jeg ikke turt å nærme meg - jeg vil ikke ha saltsmak i ølet:confused: - men det du sier stemmer vel godt med hva Palmer sier om natrium: "At levels of 70-150 ppm it rounds out the beer flavors, accentuating the sweetness of the malt".
 
Sist redigert:
Hva tilfører selve natriumet? kloridet søter jo opp hele greia litt og avrunder det.
Det er vel mange svar på det rundtomkring. Jeg syntes det fremhever malt og gjør ølet rundere, mer slick munnfølelse også, men uvisst om det kan pinpointes tilbake til tilsettingen av NaCl. Syntes det virker som en generell smak og aromaforsterkning på stout egentlig. Har god erfaring med stout med smoked malt og en god slump NaCl; Bacon!

Kan om mulig sammenlignes med en tomatsaus før man tilsetter salt, kan være ganske syrlig, kjedelig, og på grensen til astringent, med salt så er alt så mye mer balansert etterpå :).

Når det er sagt har jeg aldri prøvd å putte bordsalt i noe annet enn stout (eller mat). Tror ikke det blir bra.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp