Ops, sorry Finn, var nok litt rask til å svare
. Det skulle vært mg/l selvfølgelig
.
Og for å presisere så er det snakk om Cl- og SO4-2 også. På 25 liter så blir det fritt fra hukommelsen min:
9.5g CaSO4
7.5g CaCl2
hehe - en skal ha tunga rett i munnen når en holder på med dette her. Jeg sliter, i alle fall
.
Ca. 2,5 ts kalsiumsulfat og ca. 2 ts kalsiumklorid, altså. (Nokså grovt regnet, da.)
Snakker vi om tilsetning til en 25-liters batch, eller til 25 liter vann til mesking/skylling? Jeg tenker alltid ut fra batch-størrelse, men det er vel egentlig galt - om en ønsker å forholde seg til noe annet enn nokså omtrentlige verdier.
Jeg er ikke så nøye på det; jeg tenker bare ut fra at jeg ikke skal bruke mer enn nødvendig, og ut fra balanse mellom klorid og sulfat. Jeg har vel akseptert, som en slags læresetning nærmest, at en bør begrense bruken av salter - vel en holdning som er kommet som en reaksjon på en tendens til overforbruk? Jfr. Gahrs kjente uttalelse om at han bare bruker litt kalsiumklorid - som kanskje ikke holder helt stikk lenger
. Gordon Strong er også ganske forsiktig med bruken av salter i oppskriftene sine - og oppskriftene hans har jeg sans for.
Men jeg burde kanskje prøve med litt mer? Så finner jeg ut av hvordan det fungerer, i alle fall. Kankje jeg skulle være litt dristig i neste pale ale-forsøk. (For ordens skyld: Pale ale er et engelsk øl
.)
Natriumklorid har jeg ikke turt å nærme meg - jeg vil ikke ha saltsmak i ølet
- men det du sier stemmer vel godt med hva Palmer sier om natrium: "At levels of 70-150 ppm it rounds out the beer flavors, accentuating the sweetness of the malt".