Lette på trykket i fatet før servering.

Proggrock

Norbrygg-medlem
Jeg skal bruke corneliusfat for første gang og har skjønt at man bør lette helt på trykket før man kobler på ølet. Dette for å unngå skumdannelse. Men kan det være lurt og lette på trykket allerede dagen før servering? Jeg tenker at det fort kan bli grumsete øl når man letter på trykket. Dette skjer jo i overkarbonerte flasker. redd for at ølet fort kan bli grumsete ved servering om man letter på trykket rett før servering. Jeg tenker at man kan lete på trykket dagen før og da rekker kanskje humle og gjærrester å synke til bunns igjen og så blir dette sugd ut i starten når du serverer ølet dit. Deretter er det klart øl i resten av fatet. Hvordan gjør dere som er mer rutinerte?
 
Holder konstant trykket til karboneringstrykk og så er tappelinje tilpasset for å tappe på dette trykket (2m 3/16" ølslange og man har ikke skumproblemer). Enkelt!
 
Hei! Skal du servere fra piknik kran så tror jeg ikke du trenger å slippe ut trykk. Nå kommer det vel litt an på utgangstrykket ditt, men jeg pleier som en tommelfingerregel å karbonere på 1 bar på ca 4 grader. Har da ikke skumproblemer normalt sett.
Skal du derimot flaskefylle med beergun eller liknende må du slippe ut trykk og så vidt ha trykk på for å ikke ende opp med skikkelig "autofylling" dvs at ølet renner ut fra "gun'en" enten du vil eller ikke.
 
Jeg skal bruke corneliusfat for første gang og har skjønt at man bør lette helt på trykket før man kobler på ølet. Dette for å unngå skumdannelse. Men kan det være lurt og lette på trykket allerede dagen før servering? Jeg tenker at det fort kan bli grumsete øl når man letter på trykket. Dette skjer jo i overkarbonerte flasker. redd for at ølet fort kan bli grumsete ved servering om man letter på trykket rett før servering. Jeg tenker at man kan lete på trykket dagen før og da rekker kanskje humle og gjærrester å synke til bunns igjen og så blir dette sugd ut i starten når du serverer ølet dit. Deretter er det klart øl i resten av fatet. Hvordan gjør dere som er mer rutinerte?
Lette på trykket ? Hvorfor det? Har du karbonert med et høyere trykk enn serveringstrykket da?
 
Hva jeg mener er at jeg alltid letter på trykket i fatet før jeg serverer ølet. Ellers blir det bare skum. Men når man letter på trykket blir også kullsyra i ølet frigjort i viss grad slik at min misstanke er at det da bidrar til å trekke opp bunnfall. Gjør man det dagen før kan bunnfallet synke ned igjen og man er kvitt problemet.
 
Høres ut som det er noe feil i oppsettet ditt. Med mer motstand i tappelinjen kan du ha samme serveringstrykk som karboneringstrykk, og da trenger du ikke justere, slippe av trykk osv. Lengre eller tynnere slange øker motstanden. 2 meter slange med 3/16" ytre diameter er et godt utgangspunkt.
 
Hva jeg mener er at jeg alltid letter på trykket i fatet før jeg serverer ølet. Ellers blir det bare skum. Men når man letter på trykket blir også kullsyra i ølet frigjort i viss grad slik at min misstanke er at det da bidrar til å trekke opp bunnfall. Gjør man det dagen før kan bunnfallet synke ned igjen og man er kvitt problemet.
Har aldri hatt det problemet. 1 bars trykk både til karbonering og tapping.
 
Jeg har nylig fått BeerBrew kjøleskap med tre kraner i hus: 1,2m ølslanger. 1 bar i halvannen uke. Samme serveringstrykk. Det fungerer stort sett greit.. sånn cirka. :)
Temperaturmåleren viser imidlertid stor variasjon. Fra omkring 4°C til 9°C
Stort sett ligger det på rundt 7°C
Har en partre ganger fått overraskelser i form av mye skum (og muligens lite kullsyre?) Det vil jeg helst slippe i tiden framover. :)
Kan det være temperatursvingningene som er årsaken?
 
Jeg har nylig fått BeerBrew kjøleskap med tre kraner i hus: 1,2m ølslanger. 1 bar i halvannen uke. Samme serveringstrykk. Det fungerer stort sett greit.. sånn cirka. :)
Temperaturmåleren viser imidlertid stor variasjon. Fra omkring 4°C til 9°C
Stort sett ligger det på rundt 7°C
Har en partre ganger fått overraskelser i form av mye skum (og muligens lite kullsyre?) Det vil jeg helst slippe i tiden framover. :)
Kan det være temperatursvingningene som er årsaken?

Det kan være det, men da må det svinge mye over lengre perioder. 19 liter vann holder på temperaturen svært godt. Du kan ta ut fatet og sette det i romtemp i mange timer før det begynner å bli varmt. En svingning på pluss/minus noen få grader i kjøleskapet gir nok svært liten svingning i selve ølet. Dette er selvsagt med forbehold om at der er mye øl i fatene dine. Selv setter jeg inn fat fylt med Starsan-løsning når det er lite øl i fatskapet mitt, rett og slett fordi jeg får mer stabil temperatur og kompressorsyklusene blir lengre. Lange sykluser er både bra for den elektriske motoren og for ørene mine! Varm motor støyer minde!
 
Tilbake
Topp