Frustrert nybegynner - infeksjoner?

er veldig fersk i faget, 2 allgrainbrygg under beltet. Problemet er at de begge (trolig) har endt med infeksjoner. Føler selv jeg er veldig nøye med renhold og desinfisering, men begynner å lure på om jeg bommer helt på deler av prosessen.

Den siste jeg har prøvd på er en iPa. Den gjæret ikke så langt ned som oppskriften antydet, men OG var høyere enn i oppskriften. Målte fg flere ganger med flere dagers mellomrom for å være sikker på at gjæringen hadde stoppet. Gjæret over tre uker. Fg var hele tiden 1.020. Drakk en flaske for noen dager siden fordi karboneringstid nærmet seg et par uker. Smakte bra, og karboneringen var ok. Skulle sjekke igjen i dag, og da er dette en gusher. Åpner flere flasker og de har alle sg på ca 1.015. Smaker tynt og skummer veldig.

Funderer på om jeg bare har uflaks/ gjør noe feil og har fått infeksjon (igjen), eller om gjæringen faktisk ikke var ferdig og at jeg flasket for tidlig.Ølet er veldig uklart, med mye humlerester. Dere kjenner helt sikkert følelsen, men er kjedelig å tømme ut flere brygg når man i utgangspunktet har for lite tid til hobbyen fra før.

Kanskje flere som kjenner seg igjen. Hva kan dette komme av?

PS tømte ikke ut flaskene enda, men la de i kasser med lokk i jordkjeller.
 
er veldig fersk i faget, 2 allgrainbrygg under beltet. Problemet er at de begge (trolig) har endt med infeksjoner. Føler selv jeg er veldig nøye med renhold og desinfisering, men begynner å lure på om jeg bommer helt på deler av prosessen.

Den siste jeg har prøvd på er en iPa. Den gjæret ikke så langt ned som oppskriften antydet, men OG var høyere enn i oppskriften. Målte fg flere ganger med flere dagers mellomrom for å være sikker på at gjæringen hadde stoppet. Gjæret over tre uker. Fg var hele tiden 1.020. Drakk en flaske for noen dager siden fordi karboneringstid nærmet seg et par uker. Smakte bra, og karboneringen var ok. Skulle sjekke igjen i dag, og da er dette en gusher. Åpner flere flasker og de har alle sg på ca 1.015. Smaker tynt og skummer veldig.

Funderer på om jeg bare har uflaks/ gjør noe feil og har fått infeksjon (igjen), eller om gjæringen faktisk ikke var ferdig og at jeg flasket for tidlig.Ølet er veldig uklart, med mye humlerester. Dere kjenner helt sikkert følelsen, men er kjedelig å tømme ut flere brygg når man i utgangspunktet har for lite tid til hobbyen fra før.

Kanskje flere som kjenner seg igjen. Hva kan dette komme av?

PS tømte ikke ut flaskene enda, men la de i kasser med lokk i jordkjeller.

1.020 kan tyde på dårlig utgjæring. Spørsmålet er om du har hatt for lite gjær og /eller for lite oksygen. Særlig hvis OG var relativt høy, kan dette være årsaken. Da får du en svak gjæring, og det er igjen gjærbart sukker når du flasker, selv om ølet tilsynelatende er ferdig utgjæret. Gjæringen kan da bli mer fullstendig etter en tid på flaske, fordi gjæringen sparkes igang igjen når du tilfører sukker.
 
1.020 kan tyde på dårlig utgjæring. Spørsmålet er om du har hatt for lite gjær og /eller for lite oksygen. Særlig hvis OG var relativt høy, kan dette være årsaken. Da får du en svak gjæring, og det er igjen gjærbart sukker når du flasker, selv om ølet tilsynelatende er ferdig utgjæret. Gjæringen kan da bli mer fullstendig etter en tid på flaske, fordi gjæringen sparkes igang igjen når du tilfører sukker.

Takk for svar!
Var nøye med å riste karet vel og lenge ihvertfall.tilsatte gjærpakken som var med settet (citralala av maltmons).

Litt lite motiverende å gå på enda en runde med brygging i samme stil;) lav utgjæring på første brygg også.også et sett med en pakke gjær.
 
Takk for svar!
Var nøye med å riste karet vel og lenge ihvertfall.tilsatte gjærpakken som var med settet (citralala av maltmons).

Litt lite motiverende å gå på enda en runde med brygging i samme stil;) lav utgjæring på første brygg også.også et sett med en pakke gjær.

Ser at dette ikke er noe sterkt øl (5,2%). Da skulle i hvert fall FG vært lavere enn 1.020. Det kan være dårlig gjær - men det er vel ikke veldig sannsynlig.

Du kan få høy OG og dårlig utgjæring hvis du har mesket på for høy temperatur. Men da skulle du ikke ha fått videre utgjæring i flaska - dvs. ikke uten at du har fått en infeksjon.

Har du nye gjæringskar? Eller har du fått tak i noen gode, gamle?
 
Ser at dette ikke er noe sterkt øl (5,2%). Da skulle i hvert fall FG vært lavere enn 1.020. Det kan være dårlig gjær - men det er vel ikke veldig sannsynlig.

Du kan få høy OG og dårlig utgjæring hvis du har mesket på for høy temperatur. Men da skulle du ikke ha fått videre utgjæring i flaska - dvs. ikke uten at du har fått en infeksjon.

Har du nye gjæringskar? Eller har du fått tak i noen gode, gamle?

Var nøye med ikke for høy mesketemp, siden jeg mistenkte at dette var årsaken til den lave utgjæringen på det første brygget.

Gjæringskaret ble kjøpt nytt, ikke brukt mye. Men har vært med på litt, muligens en runde med eplecider.
 
Var nøye med ikke for høy mesketemp, siden jeg mistenkte at dette var årsaken til den lave utgjæringen på det første brygget.

Gjæringskaret ble kjøpt nytt, ikke brukt mye. Men har vært med på litt, muligens en runde med eplecider.

Sjekk det for riper - det er i alle fall en mulig kilde til en slik type infeksjon.

Reingjøring: Har du plukket fra hverandre alt som kan plukkes fra hverandre? Kran/kraner, tappestav? Hva med slanger?
 
Hvordan måler du fg? Partikkelgrums i flaske kan føre til gushing også. Trenger ikke nødvendigvis være infeksjon. En skitten flaske vil gushe som fy.
 
Ting kan tyder på et gjæringsproblem (for lite eller dårlige behandlet gjær = høy FG), samt dårlige hygiene på ett eller annet punkt (alle FG-målingene?). På et vanlig øl, med "vanlig" gjær og med god håndtering av gjær og gjæringsforhold, er det strengt tatt ikke behov for å måle FG før rett før tapping.
 
Skal sjekke gjæringskar for riper og gå renholdsprosedyrene i sømmene. Vil virkelig unngå dette igjen.

Gjær var mangrove jacks m44 som jeg rehydrerte på forhånd, ristet gjæringskar i fire-fem minutter før jeg tilsatte gjæren.

Som sagt mye grums fra brygget i flaskene, har skylt og vasket alle flasker samt spilt med saniclean før bruk. Burde jeg ha silt/filtrert når jeg stakk om til nytt kar ved flasking?

Fg har blitt målt ved å hente ut prøve fra dunk med vintyv og over i måleglass og satt hydrometer nedi. Alt har ligget i saniclean på forhånd og karet blitt sprayet ned.

Er sikkert noe ved rengjøring som ikke gjøres nøye nok. Veldig interessert i å "spore" dette, så jeg blir kvitt det. Alt bør vel vaskes og desinfiseres?

Bør jeg la flaskene ligge, eller bør jeg like gjerne tømme det ut?

Setter stor pris på hjelp:)
 
Nei, ville ikke silt eller filtrert. Ser for meg at da er du utsatt for mye oksygen.
Men setter du ferdig utgjæret (og evt tørrhumlet) øl i kjøleskapet noen dager før du flasker så
blir det mye mindre grums i flaskene. Det kommer luft inn i karet på den måten også, men tror det er bedre enn siling. Hvis dette med grums er viktig, les deg opp på hvilke gjærtyper som bunnfaller godt.
Allt må vaskes og desinfiseres. En runde med klor gjør ville jeg også tatt.
Liker du ølet, kan du ta vare på det. Men følg med i tilfelle det er infeksjon. Flaskebomber vil ingen ha.
Smaker det ikke ok hadde jeg tømt det ut. For bedre enn det er nå tror jeg ikke det blir.
 
Et spørsmål på hvordan du tilsatte sukker for karbonering, likt i hver flaske eller blandet ut i ølet?
Ujevn blanding/tilsetting kan gi overkarbonering av enkelte flasker. Du sier at ølet smakte greit uten usmaker, kun noe tynt, så kanskje mye karboneringssukker har ført til mye co2 og alkohol.
Hvor mye sukker brukte du til karbonering, og har du sjekket flere flasker?
Om du har vært nøye med desinfisering, så er det små sjanser for infeksjon. Utstyret du bruker er vel heller ikke mye brukt/slitt?
 
Et spørsmål på hvordan du tilsatte sukker for karbonering, likt i hver flaske eller blandet ut i ølet?
Ujevn blanding/tilsetting kan gi overkarbonering av enkelte flasker. Du sier at ølet smakte greit uten usmaker, kun noe tynt, så kanskje mye karboneringssukker har ført til mye co2 og alkohol.
Hvor mye sukker brukte du til karbonering, og har du sjekket flere flasker?
Om du har vært nøye med desinfisering, så er det små sjanser for infeksjon. Utstyret du bruker er vel heller ikke mye brukt/slitt?
Kokte sukkerlake av 6g pr liter og rørte inn i karet.rørte mer en jeg har gjort tidligere og fått jevn karbonering.sjekket fire flasker og de oppførte seg mer eller mindre likt.

Utstyret er lite brukt og lite slitt.

Jeg prøver noen flasker til og ser :)
 
Tilbake
Topp