Beer brew 60 inntrykk og spørsmål

Torgea; nå skal jeg montere på norena-hageslange tilkopling på kjølern.
Har kjøpt til blodpris på den lokale forretningen oppi bøgda her oppe, gadd ikke å ta buss/tog ned til Biltema Strømmen, eller vente til bilen ble ledig (kona kommer fra jobb kl. 17 ..., ).
Setter meg uti sola og skal skru sammen, satser på at alt funker som det skal iflg oppskriften. :)
 
Ja, endelig. Fixa ferdig uten lekkasjer. :) Jippi! Det blir enklere å starte kjøling , tidligere har vi bare brukt klemringer og skrudd til hardt, enkelte ganger med noen små lekkasjer.
 
Hm, bruker folket filteret ved bruk av BB-sirkulasjonspumpe under nedkjøling? (Driver og koker akkurat i dette øyeblikk, og veier litt for og imot. Vil jo gjerne legge meg i kveld også ;-))
 
Ble fort tett, ja. Og kom ikke i gang igjen etter at jeg fjernet filteret heller.... Humla ble ganske massiv inni der, suste ikke akkurat.
 
Nope... Brukte aldri filteret. Hvor setter man på denne?
Men sirkulasjonspumpa gikk som bare rakkern. Satte på max inntak, og den sirkulerer veldig godt. Noen ganger kan det tette seg, men da bare skrur jeg krana av/på etpar ganger, så er den åpen igjen.
Kjøpte samtidig silkar, og dette forenkler prosessen til en viss grad. Men likevel har jeg litt problemer med varmesikringen, fordi det brenner seg et lag på selve kokeplata.
Noen som har idè for å forhindre slike brente lag? Det er så hardt arbeid å skrape bort driten hele tiden...
 
Har brygget 18 brygg på Beer Brew 60 til nå. Termostaten er ikke til å stole på. Den slår seg av før den når ønsket temperatur eller etter ønsket temperatur. Det burde vært en mye bedre nøyaktighet enn dette. Men etter man har kjent bryggeapparatet "å kjenne", skjønner man at det er eksterne termometer som gjelder. Når det gjelder mesking så har vi har isolert vårt bryggeapparat. Når man treffer ønsket temperatur slår man vi av hele bryggekjelen til temperaturen faller en grad eller to, så gir vi det en liten "boost" for å komme på ønsket temp. Pumpefilteret må bort, og alle koblingene må være 100% tette. Det er et ork å fylle over vørter til gjæringskar for så å ta ut hele alt av malt. Vi har nettopp kjøpt silkar , så håper bryggedagene fremover går raskere og enklere! Isolert sett synes jeg dette er et OK bryggeapparat, men over tid er det nok Speidel som gjelder!
 
Kan ikke snakke for Speidel - det har jeg til gode å prøve. Har en kollega som driver med det. Han skryter'n opp i været.
Men - det er jo tross alt ganske god prisforskjell skal man satse på Speidel 50lt v.s. BeerBrew 60 (egentlig 54lt)... ;-)
Jeg, for min del, føler dette er et ganske greit nybegynnersett. Har lært utrolig mye siden aller første brygg... Den gang stod vi på i 14 timer... ;-)
 
Hvor stort er filteret dere monterte?
Ok hvor kjøpte dete det
Jeg tenker på å snitte opp en tynn silikon slange og tre inn på silbunnen.

Noen som har gjort dette? Hvilken størelse på slangen brukte dere? Tenker hovedsakelig på veggtykkelse.
Var masse malt som snek seg forbi silbunnen under gårsdagens brygging.
 
Jeg er litt usikker på hva det heter på ebay, men du får kjøpt silikon"slange" som er laget for dette formålet. Altså tykk silikon som er snittet opp. Det løsner ikke fra silbunnen like lett som en standard silikonslange.
 
Takk for tips.
Prøve å søke etter det på ebay, men treffer ikke helt, får kun opp slanger uten snitt. Har i det minste noe å gå etter nå :)
 
Takk for tips.
Prøve å søke etter det på ebay, men treffer ikke helt, får kun opp slanger uten snitt. Har i det minste noe å gå etter nå :)

Dette er et sånt ebay-google-prosjekt jeg ikke orker å finne ut av, siden jeg vet hvor lang tid det kan ta. Men google masse forskjellige søkestrenger, og så når du nærmer deg så søker du på ebay.

Edit: Klarte ikke la være, tok faktisk bare ti sekunder, start her på ebay/ali: "False bottom gasket"
 
Herrejesus, jeg er et jævla brød. Var mer i gata "silicone hose seal false bottom" og de.

Tusen takk, Miguel!
 
Jeg vil faktisk anbefale min søkestreng over det som det er bilde av i den linken. Det i den linken "clamper" bare helt i endene, hvis det gir mening. En "silicone gasket blabla" clamper langs hele "dybden" på den, hvis det også (ikke?) gir mening, som gjør at den ikke faller av så lett.
 
Klart, men det er et alternativ dersom en pakning med riktig omkrets ikke dukker opp.
 
Noen som har heva silkaret på bb60en sin? Gjorde det på bb30 men ser på 60n at her er også en brakett på midten. Erfaringer og gode løsninger?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp