Torshov Bryggeri

Da er Armaflax montert på mesk og kokekjele med de lekreste Biltemastropper. Det er også første gang jeg brygger ved å knuse maltet rett i meskekjelen og så pumpe ferdig varmet vann inn i ut-ventilen. Jaggu funker det fint! Må bare bli vant til mash inn temp etc så blir dette bra. Ingen klumper, men du må røre litt alikevel, for mesker blir kompakt selv om den ikke er tørr.

Her pumpes vann inn fra kokekjelen i ferdig knust malt.
IMG_2895.JPG
 
I dag skal det lages IPA. Blir første brygget med "ferdig" bryggeoppsett. Motstrømskjøler som varmekilde til mesk er fantastisk. Med caso under for å hjelpe til med stegmesking. Etterhvert skal slanger og slikt tilpasses bedre hva lengder angår. Men PIDene er klare og dette blir generalprøven før jeg kaster meg videre i bølgen av colabs jeg planlegger.

IMG_3150.JPG
 
Kult oppsett! Men vent nå litt her, "motstrøskjøler som varmekilde til mesk" biten vil jeg gjerne ha en liten utbrodering av. Sirkulerer du da varmtvann fra HLT gjennom motstrøskjøleren og sirkulerer da mesken i del to av motstrøskjøleren? En slags utenforliggende HERMS?
 
Ja jeg har HLT på 80 grader med en PID. Dette vannet sirkulerer på utsiden(vannsiden) av kjøleren. Pumpen som gjør dette er koblet til PID som styrer meskekjelen. Vørter fra mesk sirkulerer inni kjøleren konstant. Det jeg bommet litt på først var at PID i HLT vil gi feil måling når meske-PID stopper den pumpen. Så jeg må lage egen sirkulering fra bunn av HLT til top av HLT der PID til HLT opererer. Vet ikke om dette hjalp, men det var et forsøk ihvertfall.
 
Hvor lang syklus kjører du på den PID'en som styrer pumpa? Er temeraturen på vørteren ut av motstrømskjøleren stabil?
Skal kjøre omtrent samme opplegg, men PID'en skal styre en treveisventil istf. pumpa, sånn at det er sirkulering hele tiden.
 
Har jeg forstått det riktig at du @Staro varmer opp vørteren til 80grader i sløyfa, for å så regulere flow med 80grader konstant for å treffe mesketemp? og med caso så blir det enda varmere?
 
Hvor lang syklus kjører du på den PID'en som styrer pumpa? Er temeraturen på vørteren ut av motstrømskjøleren stabil?
Skal kjøre omtrent samme opplegg, men PID'en skal styre en treveisventil istf. pumpa, sånn at det er sirkulering hele tiden.
Jeg husker ikke de eksakte innstillingene, for autojusteringen klarte seg ganske bra, tok halvannen time men den ble ferdig.

Har jeg forstått det riktig at du @Staro varmer opp vørteren til 80grader i sløyfa, for å så regulere flow med 80grader konstant for å treffe mesketemp? og med caso så blir det enda varmere?
Vørteren sirkulerer konstant gjennom kjøleren, men ikke vannet. Jeg varmer opp vannet i HLT til 80 grader og det sirkulerer ikke gjennom motstrømskjøleren konstant. Pumpen til HLT-sløyfen styres av PID på meskesløyfen, så når temp på vørter som sirkulerer konstant gjennom kjøleren bli lav starter pumpen på varmt vann fra HLT. Det kan godt hende jeg går ned til en lavere temp enn 80 grader etterhvert, men det fungerte greit går. skal kjøre flere tester i dag. Caso brukes kun for å varme opp vann i utgangspunktet og for å komme seg fortere fra et steg til neste.
 
Jeg husker ikke de eksakte innstillingene, for autojusteringen klarte seg ganske bra, tok halvannen time men den ble ferdig.


Vørteren sirkulerer konstant gjennom kjøleren, men ikke vannet. Jeg varmer opp vannet i HLT til 80 grader og det sirkulerer ikke gjennom motstrømskjøleren konstant. Pumpen til HLT-sløyfen styres av PID på meskesløyfen, så når temp på vørter som sirkulerer konstant gjennom kjøleren bli lav starter pumpen på varmt vann fra HLT. Det kan godt hende jeg går ned til en lavere temp enn 80 grader etterhvert, men det fungerte greit går. skal kjøre flere tester i dag. Caso brukes kun for å varme opp vann i utgangspunktet og for å komme seg fortere fra et steg til neste.

Skjønner. Men vørteren kan altså bli varmet opp til 80C i sløyfa? Alt etter hvor mye/lenge, så kan du jo denature enzymene. Det er flere folk rundt om på veven som har gjort omtrent det samme, da kanskje over 80 grader og. Utbyttet blir som regel ganske likt, men det går ut over gjærbarheten hvis beta amylase-enzymene (som ikke er like temp-stabile som Alpha) blir denaturert prematurt.
 
Skjønner. Men vørteren kan altså bli varmet opp til 80C i sløyfa? Alt etter hvor mye/lenge, så kan du jo denature enzymene. Det er flere folk rundt om på veven som har gjort omtrent det samme, da kanskje over 80 grader og. Utbyttet blir som regel ganske likt, men det går ut over gjærbarheten hvis beta amylase-enzymene (som ikke er like temp-stabile som Alpha) blir denaturert prematurt.
Ja jeg er klar over disse utfordringene, men har ikke hatt problemer med det enda. Det er også derfor jeg vurderer å gå til lavere temperaturer.
 
Da er jeg i gang med autotuning av meske-PID med HLT på 70 grader. Kjelene er fulle av vann med PBW så får jeg vasket samtidig.

image.jpg

image.jpg
 
Etter mange timers testing viser det seg at 73 grader var det som trengtes. Stabil mesketemp på 67 grader(siden jeg er i IPA-mood) og veldig bra respons, hopper ikke mer enn ca 0,3 grader. Så får jeg ta en annen dag å faktisk kalibrere PID til 65 grader som kanskje er litt mer fornuftig.
 
Hvordan var det å få på de metalkoblinge på pumpa,har same og kune tenkt meg kuleventil på den
Litt usikker på hva du mener, men det er vanlig 1/2" gjenger på alt sammen så de fleste kulentiver og hurtigkoblinger passer rett på. Bruk litt gjengeteip for å få ting helt tett.
 
Tilbake
Topp