Humlenes ulike varighet på smak og aroma

Hei.

Finnes det en oversikt over hvilke humler som har god holdbarhet på smak og hvilke som har god holdbarhet på aroma?
 
Smak = Aroma, på en måte :)

Det spørs hva slags aromaer du er ute etter. Noen humler mister en del preg fort, men har mye igjen mye annet. Andre mister like fort, men har kanskje ikke så mye annet å spille på...

Hvis man skal kategorisere så vil jeg si at du kan du sette friske amerika-type humler i en kategori, og noble humler i en annen kategori, som ytterpunkter, og så har du det som er mellom det. Det som definerer humler er oljene de inneholder.
 
I mitt hode er det forskjell på smak og aroma. Aroma er lukt og første inntrykk, mens smak er smak og noe som sitter i lenger til bitterhet og malt ofte tar over mot slutten.

I siste avsnitt, sier du der at amerikanske humler ofte mister det aromatiske preget fort, mens mer noble humler holder lenger?

Hvilke humler er noble?
 
Bitterhet holder seg lengst i ølet. Smak og aroma mindre. Skal du ha max utbytte av aroma og smalshumle er koketiden utrolig viktig. De fleste hiver i smal og aroma på samme tid - 15 min og eller 0 min som begge er feil i den forstand at du ikke får ut alt du kunne fra humlen
 
I mitt hode er det forskjell på smak og aroma. Aroma er lukt og første inntrykk, mens smak er smak og noe som sitter i lenger til bitterhet og malt ofte tar over mot slutten.

I siste avsnitt, sier du der at amerikanske humler ofte mister det aromatiske preget fort, mens mer noble humler holder lenger?

Hvilke humler er noble?

Det er fire noble humler. Men det jeg mente var egentlig "den typen" humler, så jeg retter meg litt her.

De fire "ekte" noble humlene er Hallertauer Mittelfruh, Tettnang, Spalt, og Saaz. Men det finnes mange krysninger mellom disse som har de samme karakterestikkene.

Det er en olje-greie. "IPA-humler", det jeg kalte for amerika-humler har ofte en god dose Myrcene-olje i seg. Denne forsvinner brennfort. Det er den som gir det veldig friske preget i en slik humle, grønn, lett, luftig, frisk, og det du forbinder med en IPA som du lukter og smaker på når du tapper. Det er "kongen på haugen" av de forskjellige oljene når det kommer til den type humler. Den er så flyktig at du vil merke forskjell fra fat og flaske etter noen få dager, da tetningsmaterialet i korken vil absorbere store deler av den veldig fort. "Scalping" heter det.

De noble, eller den "type" humler, har ikke like mye Myrcene i seg, de er mest drevet av Humulene. Humulene er en olje som tåler bl.la kok mye bedre (Myrcene er borte med en gang omtrent), og er generelt mer stabil, så sånn sett vil den oppleves mer intakt over lengre tid.

Som jeg lenge har sagt så er egentlig det spørsmål om å bruke de riktige humlene, på riktig tid og temperatur, ifht hva du er ute etter. Oksygen er jo døden for all humle, men det er egentlig ikke topic.
 
Sist redigert:
Det finnes en måleenhet for dette: https://gregdwulet.wordpress.com/2015/09/04/hop-storage-index-hsi-explained/

Og om du går inn her, får du info om hver enkelt humle: http://beersmith.com/hop-list/

edit: Men dette går på lagring av humla. Jeg misforsto kanskje?

Til smak/aroma: Det er nok vanskelig å skille skarpt. Aroma er selvfølgelig det du kjenner når du stikker nesa ned i glasset, men det er også det du får opp i nesa etter at du har fått ølet i munnen - og da begynner vi å snakke om en sammensatt opplevelse.
 
Er det det han mener? I såfall har jeg misforstått hele tråden. Jeg ser for meg at det er snakk om når ølet først er brygget.
 
Det nevnes ovenfor her at 15 min og 0 min er feil tidspunktet for smak og aroma, når er set riktig da? Jeg ser på «flame out» og tørrhumling som aroma, og 5-25 min som smak.
 
Det jeg mente med smak = aroma er at som finn sier, det er veldig sammensatt. F.eks så vil du ikke kun smake malt, og kun lukte humle, hvis du kun tørrhumler et øl, hvor du ikke koker humle. For noen år siden så var konsensus at tørrhumling "kun" ga aroma, men det er jo altså ikke sånn. Du vil fortsatt smake humlen om du bare tørrhumler, men det blir et ganske kjedelig øl hvis du tenker APA/IPA. Samtidig så vil du ikke, ikke kunne lukte humla, hvis du koker en humle i ti minutter, men da er den jo kokt og vil gi et helt annet aromatisk preg enn f.eks tørrhumling, men du vil få noe aroma.
 
Sist redigert:
Det jeg mente med smak = aroma er at som finn sier, det er veldig sammensatt. F.eks så vil du ikke kun smake malt, og kun lukte humle, hvis du kun tørrhumler et øl, hvor du ikke koker humle. For noen år siden så var konsensus at tørrhumling "kun" ga aroma, men det er jo altså ikke sånn. Du vil fortsatt smake humlen om du bare tørrhumler, men det blir et ganske kjedelig øl hvis du tenker APA/IPA. Samtidig så vil du ikke, ikke kunne lukte humla, hvis du koker en humle i ti minutter, men da er den jo kokt og vil gi et helt annet aromatisk preg enn f.eks tørrhumling, men du vil få noe aroma.
Ok, da skjønner jeg. Der er jeg enig.
 
Da har jeg bestilt malt og humleboka på Engelsk. Håper det er nyttige og gode bøker.

Det er det:).

Du trenger ikke å lese dem grundig fra perm til perm med det første. Skum gjennom, og finn det som umiddelbart er mest relevant. Legg inn gule lapper der det stoffet finnes, så slipper du å leite for å finne det igjen.

Og så har du grundig stoff om mer teoretiske temaer som kanskje ikke umiddelbart ser så nyttig ut, men som du kanskje seinere blir veldig glad for å ha tilgang til. Og ingen av disse to er spesielt tunge. Boka Water i den samme serien, derimot, er rimelig håpløs om du ikke kan din kjemi:(.

Bonus: Det gir deg en viss aura av autoritet å ha disse stående i hylla. Sørg for at de synes godt;).
 
Tilbake
Topp