I mitt hode er det forskjell på smak og aroma. Aroma er lukt og første inntrykk, mens smak er smak og noe som sitter i lenger til bitterhet og malt ofte tar over mot slutten.
I siste avsnitt, sier du der at amerikanske humler ofte mister det aromatiske preget fort, mens mer noble humler holder lenger?
Hvilke humler er noble?
Det er fire noble humler. Men det jeg mente var egentlig "den typen" humler, så jeg retter meg litt her.
De fire "ekte" noble humlene er Hallertauer Mittelfruh, Tettnang, Spalt, og Saaz. Men det finnes mange krysninger mellom disse som har de samme karakterestikkene.
Det er en olje-greie. "IPA-humler", det jeg kalte for amerika-humler har ofte en god dose Myrcene-olje i seg. Denne forsvinner brennfort. Det er den som gir det veldig friske preget i en slik humle, grønn, lett, luftig, frisk, og det du forbinder med en IPA som du lukter og smaker på når du tapper. Det er "kongen på haugen" av de forskjellige oljene når det kommer til den type humler. Den er så flyktig at du vil merke forskjell fra fat og flaske etter noen få dager, da tetningsmaterialet i korken vil absorbere store deler av den veldig fort. "Scalping" heter det.
De noble, eller den "type" humler, har ikke like mye Myrcene i seg, de er mest drevet av Humulene. Humulene er en olje som tåler bl.la kok mye bedre (Myrcene er borte med en gang omtrent), og er generelt mer stabil, så sånn sett vil den oppleves mer intakt over lengre tid.
Som jeg lenge har sagt så er egentlig det spørsmål om å bruke de riktige humlene, på riktig tid og temperatur, ifht hva du er ute etter. Oksygen er jo døden for all humle, men det er egentlig ikke topic.