Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Er det noen som har pønsket ut en smart måte å smugle pellets ned i gjæringskaret på – uten at vørteren blir eksponert for oksygen?

Ser for meg et rør eller en trakt som kan flushes med CO2 etter at den er fyllt opp med humle. Gjerne med en lukkemekanisme i enden som kan åpnes når den er i posisjon i headspace. Det aller beste ville vært om den kunne føres inn gjennom hullet i lokket. Mulig pelletsene da måtte knuses til mindre stykker.

Har kontroll på hele kretsløpet ellers, men tørrhumling er et svakt punkt mht. oksygeneksponering. Det hjelper selvsagt å purge headspace i etterkant, men det blir jo bare en uttynning.
 
Tenkte å gjøre en split batch test med NEIPA der én halvpart får normal eksponering uten altfor omfattende oksygenhindrende rutiner, mens den andre gjennomgår strenge tiltak.
 
Må vel være noe slikt som det anbefales på Fermentasaurus. Om du har en beholder som du fyller med kokt vann og humle. Sikkert vanskelig og få det gjennom det lille hullet i lokket.
 
Må vel være noe slikt som det anbefales på Fermentasaurus. Om du har en beholder som du fyller med kokt vann og humle. Sikkert vanskelig og få det gjennom det lille hullet i lokket.
Det funker dårlig på Fermentasaurusen med mer enn ca 30 g humle da åpningen går tett
 
Fikk et innspill fra siden om at humlen kan plasseres i magnetiske (og rustfrie) beholdere under lokket. Så kan man løsne magnetene og droppe innholdet når man ønsker. Vil tro det fungerer best med gjær som ikke sender krausen helt opp i lokket. Noen tanker? Oksygenet som fulgte med pelletsene blir vel flushet ut under gjæringsforløpet...
 
For NEIPA har jeg hatt god erfaring med å hive i første runde tørrhumling sammen med gjæren. Andre runde går i fatet som jeg stikker om til før gjæring er helt ferdig sånn at eventuell tilført oksygen med pellets blir brukt av gjæren. Spunder da den siste tiden. Blir da typisk 4-5 dager på første tørrhumling og 3-5 på andre.

Har tenkt på magnetløsning men usikker på om humlen forringes av å ligge i fuktig klima selv om det er aldri så O2-fritt - vil jo dessuten være en del O2 i starten.
 
For NEIPA har jeg hatt god erfaring med å hive i første runde tørrhumling sammen med gjæren. Andre runde går i fatet som jeg stikker om til før gjæring er helt ferdig sånn at eventuell tilført oksygen med pellets blir brukt av gjæren. Spunder da den siste tiden. Blir da typisk 4-5 dager på første tørrhumling og 3-5 på andre.

Har tenkt på magnetløsning men usikker på om humlen forringes av å ligge i fuktig klima selv om det er aldri så O2-fritt - vil jo dessuten være en del O2 i starten.
Godt innspill. :) Første tilsetning er jeg ikke bekymret for. Tror jeg skal teste magnetløsning på 3 dagers tilsetningen denne gangen. Blir bare en 10-12 liters prøvebatch.
 
Fikk et innspill fra siden om at humlen kan plasseres i magnetiske (og rustfrie) beholdere under lokket.

Et problem jeg ser for meg er at disse boksene ikke kan være lufttette fordi de må slippe inn Co2.
Og når de ikke er lufttette vil vel mye av aromaen fra humlene blåses ut av karet gjennom gjærlås/blow off?
 
Et problem jeg ser for meg er at disse boksene ikke kan være lufttette fordi de må slippe inn Co2.
Og når de ikke er lufttette vil vel mye av aromaen fra humlene blåses ut av karet gjennom gjærlås/blow off?
Det er et poeng. Burde vært vakuumpakket i en slags bioplast som løser seg opp i øl:)
 
Nå er jo ikke hverken tørrhumling eller oksygenfrihet noe jeg driver med, men hva med å lage en humlegele med en innbakt magnet? En sånn klump bør kunne holde seg oppunder lokket til du tar løs en magnet på oversiden, og så løse seg fint opp ølet når den droppes. Og så får du klart og fint øl i tillegg.
 
Men har du ikke sett nok science fiction filmer til å bygge en akklimatiseringsluke som de har på romskip? Skru fast en beholder med inngang og utgang (ned i karet), CO2-kobling for å flushe/akklimatisere humle og så dumpe? Litt usikker på hvordan dumpventilen skal funke dog...
 
Kutt hull i lokket på gjæringsbøtte.skru/lim fast en matbox (med tett lokk og hull i bunn) over hullet.
Når du skal humle ta av lokket og bruk et tilsvarende lokk der du har vannlås montert,fest humleposen med magnet og sett lokket på plass igjen.. vent en time og 3 og humlen er co2 flushet,dump humlen..

Men funker vel ikke sp veldig bra vist det ikke er særlig aktivitet i bøtta eneste..
 
Nå er jo ikke hverken tørrhumling eller oksygenfrihet noe jeg driver med, men hva med å lage en humlegele med en innbakt magnet? En sånn klump bør kunne holde seg oppunder lokket til du tar løs en magnet på oversiden, og så løse seg fint opp ølet når den droppes. Og så får du klart og fint øl i tillegg.
Hva er de sier i filmer? ”That’s so crazy it might work!” Veldig morsom idé.
 
Men har du ikke sett nok science fiction filmer til å bygge en akklimatiseringsluke som de har på romskip? Skru fast en beholder med inngang og utgang (ned i karet), CO2-kobling for å flushe/akklimatisere humle og så dumpe? Litt usikker på hvordan dumpventilen skal funke dog...
Ja, Frank D og Stig B har ordnet seg slike. Fungerer best på fancy stålkar, tror jeg. TazzaT lanserte en lavterskel variant over her :)
 
Nå er jo ikke hverken tørrhumling eller oksygenfrihet noe jeg driver med, men hva med å lage en humlegele med en innbakt magnet? En sånn klump bør kunne holde seg oppunder lokket til du tar løs en magnet på oversiden, og så løse seg fint opp ølet når den droppes. Og så får du klart og fint øl i tillegg.
Interessant ide. Men nå blir vel dette i alle fall fra noen diskutert med NEIPA i tankene, og da ønsker vi ikke klart øl.
 
Tilbake
Topp