Ja, Frank D og Stig B har ordnet seg slike. Fungerer best på fancy stålkar, tror jeg. TazzaT lanserte en lavterskel variant over her :)
Jeg har grublet en hel del på om det er mulig å få til en slik løsning på Fermentasaurusene mine. Tørrhumlingen er et svakt punkt på disse. Et annet alternativ jeg har sett på er om det er mulig å få til en slags "hop rocket" eller torpedo hvor jeg pumper vørteren gjennom en mindre beholder med humle og tilbake i Fermentasaurusen. Jeg ser at det finnes slike løsninger som funker bra med blomst, men jeg hadde foretrukket å få det til å funke med pellets da det er det jeg stort sett bruker. Jeg har bestilt en "food safe" membranpumpe med hensikt å prøve dette. Jeg er imidlertid litt usikker på hvordan beholderen med humle burde være for at det ikke skal gå tett.
 
Jeg har grublet en hel del på om det er mulig å få til en slik løsning på Fermentasaurusene mine. Tørrhumlingen er et svakt punkt på disse. Et annet alternativ jeg har sett på er om det er mulig å få til en slags "hop rocket" eller torpedo hvor jeg pumper vørteren gjennom en mindre beholder med humle og tilbake i Fermentasaurusen. Jeg ser at det finnes slike løsninger som funker bra med blomst, men jeg hadde foretrukket å få det til å funke med pellets da det er det jeg stort sett bruker. Jeg har bestilt en "food safe" membranpumpe med hensikt å prøve dette. Jeg er imidlertid litt usikker på hvordan beholderen med humle burde være for at det ikke skal gå tett.

Hvilken pumpe er det? Innbiller meg at den vanlige meskepumpen jeg har fra brewferm er litt kraftigere enn det man trenger.
 
Her er det om å gjøre å tenke enkelt og bruke det en har. Inviter 20-30 venner på ølsmaking i bryggerommet. Skjenk de fulle så de sovner. Steng dører og vinduer. På morgenen er rommet tilnærmet oksygenfritt.

Og vipps, så er det bare å jekke opp lokket på gjæringsbøtta og tørrhumle i vei.
 
Pumpe humlet øl skal visst ikke være spesielt gunstig i følge John Kimmich. Bør kun dyttes med CO2.
 
Hmm er ikke laget fra ølen, opp til lokket full av CO2 så om du åpner lokket, og heller humlen nedi, så kommer det jo ikke noe oksygen ned i ølet da vell. Ser ikke poeng med å lage ekstra stress bare for tørrhumling.
 
Hmm er ikke laget fra ølen, opp til lokket full av CO2 så om du åpner lokket, og heller humlen nedi, så kommer det jo ikke noe oksygen ned i ølet da vell. Ser ikke poeng med å lage ekstra stress bare for tørrhumling.

I teorien skal det være minimalt med oksygen i headspacen etter gjæring ja (om karet er nogenlunde tett), når du lokker opp så vil gasser blande seg veldig fort og mengden O2 under lokket er lik som i rommet du er i.

Det finnes ikke noe sånt som CO2 lokk. Gasser blander seg ekstremt fort.

Hvor lang tid tar det fra du fiser til du lukter drit i lufta?
 
CO2 er jo tyngre en luft, så O2 blander seg ikke så fort med CO2, dessuten så renner ikke CO2 ut av karet når lokket åpnes (stapp nesa nedi, så merker du at det ikke er O2 der). Dette er ikke sammenlignbart med en fis som slippes ut i et rom. Det er en grunn til at du feks fyller CO2 i corneliuss fatet før du tømmer ølet over, pga at det ikke skal være O2 i bunnen. Hadde teorien din vært rett, så hadde jo den jobben vært poengløs.
 
CO2 er jo tyngre en luft, så O2 blander seg ikke så fort med CO2, dessuten så renner ikke CO2 ut av karet når lokket åpnes (stapp nesa nedi, så merker du at det ikke er O2 der). Dette er ikke sammenlignbart med en fis som slippes ut i et rom. Det er en grunn til at du feks fyller CO2 i corneliuss fatet før du tømmer ølet over, pga at det ikke skal være O2 i bunnen. Hadde teorien din vært rett, så hadde jo den jobben vært poengløs.

Umm.. å gjøre det sånn er nettopp ganske poengløst fordi du ikke får dette lokket eller laget i bunn. Det blander seg.
 
CO2 er jo tyngre en luft, så O2 blander seg ikke så fort med CO2, dessuten så renner ikke CO2 ut av karet når lokket åpnes (stapp nesa nedi, så merker du at det ikke er O2 der). Dette er ikke sammenlignbart med en fis som slippes ut i et rom. Det er en grunn til at du feks fyller CO2 i corneliuss fatet før du tømmer ølet over, pga at det ikke skal være O2 i bunnen. Hadde teorien din vært rett, så hadde jo den jobben vært poengløs.

Det er jo ikke mangelen på O2 du merker i nesa, men tilstedeværelsen av CO2. Når du lukker opp lokket så drar du inn atmosfærisk gassblanding som består av 21% oksygen. Er du drit rask og slenger på lokket etter 1 sekund og du sitter i et rom uten turbulens så kanskje du bare får gjort slik at headspacen er 10% oksygen? Men det er jo samme om du får 21% eller 10% oksygen i headspace.

Teorien "min" er ikke min dessverre. Jeg kan ikke ta æren for grunnleggende kjemi og fysikk lære. Det og spyle litt CO2 ned i fatet vil jo dillutere atmosfærisk luft som er i det, men da blander du alt oppi fatet til en graut av en gassblanding. Jo fler ganger du "purger" (med lokket på selvfølgelig) jo mindre O2 mengde vil det være der. Du operer da selvfølgelig etter halveringsprinsippet. Du vil stadig fjerne en mindre andel oksygen og andre gasser for hver gang du purger, og du kommer aldri i 0. Det og spyle litt CO2 ned i fatet/gjærkar og lukke opp etterpå er jo en håpløs tradisjon, turbulensen du tilfører er jo en ekstrem katalysator for at gassen er blandet omtrent med en gang.

La oss ta for oss en mann som liker og sove på gulvet med vinduene lukket. Han bør jo da dø, siden CO2 separeres ut av gassblandingen vi puster ut og samler seg i bunn?
 
Jeg har grublet en hel del på om det er mulig å få til en slik løsning på Fermentasaurusene mine. Tørrhumlingen er et svakt punkt på disse. Et annet alternativ jeg har sett på er om det er mulig å få til en slags "hop rocket" eller torpedo hvor jeg pumper vørteren gjennom en mindre beholder med humle og tilbake i Fermentasaurusen. Jeg ser at det finnes slike løsninger som funker bra med blomst, men jeg hadde foretrukket å få det til å funke med pellets da det er det jeg stort sett bruker. Jeg har bestilt en "food safe" membranpumpe med hensikt å prøve dette. Jeg er imidlertid litt usikker på hvordan beholderen med humle burde være for at det ikke skal gå tett.
Har tenkt om det går å pulverisere humlen og ha i beholderen, fylle med vørter eller øl og sette i fermentasaurusen. Ved store humlemengder ser jeg for meg å ta det i flere omganger. Troen på det?

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Den effekten der er jo urelevant for bryggeren! Eller hadde du blåst litt CO2 nedi karet til denne karen og stukket om en helt fersk batch med NEIPA oppi ved å tippe karet oppi? Det der er demonstrasjon av hvordan en endring av proposjoner av gasser i luften i karet påvirker såpeboblene. Det er aldeles ikke O2 fritt oppi der.
 
Har tenkt om det går å pulverisere humlen og ha i beholderen, fylle med vørter eller øl og sette i fermentasaurusen. Ved store humlemengder ser jeg for meg å ta det i flere omganger. Troen på det?

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
Pulveriserer du humlen oksiderer du jo også humlen effektivt. Det er jo ikke sånn at oksideringen magisk starter opp i ølet. Den starter fra lupulin dannes i konglene på busken :).
 
Ser også at det finnes fare for oksidering av humlen så her må en gjøre en avveining. Hvordan skal en tørrhumle og minimere eksponering av oksygen? Tenker spesielt på fermentasaurusen som har litt utfordringer når med at humlen ikke løser seg opp og går opp i ølet. Kost/nytte er også et punkt oppi det hele. Vi er vel tross alt stort sett amatører som driver med hjemmebrygging.
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Ser også at det finnes fare for oksidering av humlen så her må en gjøre en avveining. Hvordan skal en tørrhumle og minimere eksponering av oksygen? Tenker spesielt på fermentasaurusen som har litt utfordringer når med at humlen ikke løser seg opp og går opp i ølet. Kost/nytte er også et punkt oppi det hele. Vi er vel tross alt stort sett amatører som driver med hjemmebrygging.
Jeg har en NEIPA som går friskt på Fermentasaurusen nå. Jeg kommer til å tørrhumle den ved å åpne lokket så forsiktig som mulig og tømme nedi purget humle. I fremtiden ønsker jeg å finne bedre metoder som nevnt over[emoji106]

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 
Jeg har en NEIPA som går friskt på Fermentasaurusen nå. Jeg kommer til å tørrhumle den ved å åpne lokket så forsiktig som mulig og tømme nedi purget humle. I fremtiden ønsker jeg å finne bedre metoder som nevnt over[emoji106]

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Skrik ut når en kommer på gode metoder. Min tanke er å eksponere ølet for humlen i slutten av primærgjæring.tenker å tilsette fra toppen for så åvta den bort fra bunnen etter kort tid 1 dag ca. . Dette skal jeg prøve å gjøre i en 3 gang.

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp