Villhumle?

Keyakoo

Norbrygg-medlem
En kompis av meg var ute for å sanke tindved til et fremtidig brygg, og kom over masse villhumle som vokste sammen med bæra. Den har en frisk duft som kan minne om saaz, kanskje mosaic. Smaker rimelig heftig bittert. Har nå 200gr av denne, vurderer å lempe den i en øl med norsk malt og kveik. Hva tror ekspertene? Blir ikke brygget med det første, så kan det være lurt å tørke humla? I ovn på lav varme f.eks? Eller er det lurest å fryse det ferskt?
received_10154777684096669.jpeg
 
Grav opp rota og plant i hagen fort som f
Kan være en av de 7 orginale norske humlene og den smaker fortreffelig
 
Problemet er vel egentlig og vite hvor høy alfasyre det er i humlen .
Den vil vel varierer fra år til år , så det er ikke lett og bergene mengde humle i øl .
 
Tørket den og brukte senere i en batch med norsk malt, kveik, og granskudd. Mulig kveiken overdøvde smaken, men det var i alle fall ingen voldsom aroma. Det ble en øl som minnet mest om en skikkelig klassisk lager/pils! Veldig god
 
Tørket den og brukte senere i en batch med norsk malt, kveik, og granskudd. Mulig kveiken overdøvde smaken, men det var i alle fall ingen voldsom aroma. Det ble en øl som minnet mest om en skikkelig klassisk lager/pils! Veldig god
Hvilken kveik da?

Sent via Tapatalk
 
Fant denne humleplanten nært et boligfelt.
Plukket med de konglene jeg så.
Synes det lukter vitløk?
Går det greit å vakumere de og legge de i fryseren?
Eller må jeg tørke dem først. IMG_20190908_152046031-picsay.jpg
 
Fant denne humleplanten nært et boligfelt.
Plukket med de konglene jeg så.
Synes det lukter vitløk?
Går det greit å vakumere de og legge de i fryseren?
Eller må jeg tørke dem først. Vis vedlegget 41605
Jeg ville ha tørka dem først. Eller, nei, jeg ville ha kasta dem først. Humle som lukter løk/hvitløk ville jeg ikke ha brukt. Men ellers ville jeg ha tørka dem. Det kan visst sette klorofyllsmak hvis ikke.
 
Enig. Hvis de luktet hvitløk på stammen ville jeg ikke orket å plykke de engang. Humle er ikke som smaragder.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg ville ha tørka dem først. Eller, nei, jeg ville ha kasta dem først. Humle som lukter løk/hvitløk ville jeg ikke ha brukt. Men ellers ville jeg ha tørka dem. Det kan visst sette klorofyllsmak hvis ikke.
Er nok best å kaste de. Det var noen i familien som ringte og var veldig stolt over at de hadde funnet humle til meg. Måtte jo bare dra dit og plukke de.
De er nok veldig spent på hvordan ølet blir........ :confused:
 
Er nok best å kaste de. Det var noen i familien som ringte og var veldig stolt over at de hadde funnet humle til meg. Måtte jo bare dra dit og plukke de.
De er nok veldig spent på hvordan ølet blir........ :confused:

Grav opp en rhizom og plant hjemme.. fin prydbusk om det viser seg at den ikke skulle duge til øl iallefall.
 
Tja.
Kan jo plante den rundt omkring der jeg bor.
Selv har jeg både Cascade og Fuggles i jorda samt Phoenx rhizom i kjøleskap for å plante ut til våren.
Tror det får holde .
Kan kanskje teste den som bitterhumle ? Hadde vært moro å fått brukt den.
 
Tilbake
Topp