Hjelp! Bittert \Beskt øl

Hva tilfører selve natriumet? kloridet søter jo opp hele greia litt og avrunder det.

Palmersitatet jeg gjenga (HTB, s.157) dreier seg om natriumet, ikke om kloridet. Men jeg lurte på det samme, siden klorid også har den virkningen. Men han kan ikke misforstås. Like under sier han om klorid at det "also accentuates the flavor and fullness of beer."
 
Palmersitatet jeg gjenga (HTB, s.157) dreier seg om natriumet, ikke om kloridet. Men jeg lurte på det samme, siden klorid også har den virkningen. Men han kan ikke misforstås. Like under sier han om klorid at det "also accentuates the flavor and fullness of beer."

Aha, så ganske likt med andre ord.. Sikkert noe forskjell der men.
 
Det er vel mange svar på det rundtomkring. Jeg syntes det fremhever malt og gjør ølet rundere, mer slick munnfølelse også, men uvisst om det kan pinpointes tilbake til tilsettingen av NaCl. Syntes det virker som en generell smak og aromaforsterkning på stout egentlig. Har god erfaring med stout med smoked malt og en god slump NaCl; Bacon!

Kan om mulig sammenlignes med en tomatsaus før man tilsetter salt, kan være ganske syrlig, kjedelig, og på grensen til astringent, med salt så er alt så mye mer balansert etterpå :).

Når det er sagt har jeg aldri prøvd å putte bordsalt i noe annet enn stout (eller mat). Tror ikke det blir bra.

Fant en boks med havsalt fra karibien på kjøkkenet.. I innholdsfortegnelsen står det bare NaCl, og no stivelsesgreier eller noe.. Vil det funke?
 
Jeg har nå denne samme usmaken i mitt 4 brygg på rad.
Problemet er at ølen smaker veldig bittert\beskt. Bitterheten sitter langt ned i halse lenge etter at jeg har smakt.
Det jeg brygger er en NEIPA. Har brygget samme oppskrift flere ganger før og da har den blitt supergod, men de to siste rundene har det gått dårlig.
Jeg brygger på 2x Speidel 20l og gjærer i et SS Chronicalog et Speidel gjæringskar. Disse står i vært sitt kjøleskap med STC-1000 som styrer temp. Startet på 19 grader og økte til 21 grader etter 3 dager. Begge ble CC til 4 gr i 1 døgn og tappet på fat som er flushet med co2 i forkant. Ølen har stått i totalt 14 dager til gjæring. Brukte WLP007 og Wyeaste1318 som begge ble startet opp 2l med magnetrører.
Vasker fat med BBW og setter de inn med StarSan før bruk. Kjører også StarSan gjennom tappelinja.
Hvis det er infeksjon i tappelinja? kan den forplante seg ned i fatet med trykk? Eller kanskje det er infeksjon i fata? men det smaker ikke som infiser øl, det er bare veldig bittert og beskt. Ikke slik som humlen skaper, men mye skarpere.
Det rare er at ølen ikke smaker dårlig når jeg tester den før fating.
Tankene er mange: Astringen, infeksjon, grønn øl,
Håper jo at den vil rette seg etter en uke eller 2, men er usikker. Har nå satt fata i romtemp for å se om det hjelper på modningen.
Noen med erfaring? Trenger sårt litt tilbakemelding på dette da jeg holder på å gå på veggen.
Finn.no har streifet tankene :)

Hadde det samme problemet med en ipa for litt siden. En besk/bitter ettersmak som satt i ganen i timevis. Var innom flere årsaker som feks oksidert humle, div infeksjoner, men havnet tilslutt på den konklusjonen at det var uttrekk av tanniner fra mesken som var årsaken. Dvs for mye røring i malten, for høy skylletemperatur, for mye skylling eller for fint kvernet malt.
 
Prøver igjen jeg.
Nå har jeg brygget enda en NEIPA med fersk humle, 1,4mm knust malt og to pakker WLP007. Har holdt meg innenfor Palmers anbefalelse når det kommer til vannjustering. Jeg har også byttet ut alt av tappeslanger, ny tappekran og gjennomføring.
På tappedagen smakte ølen fantastisk. Fyldig og juicy med mye deilig humlesmak og en veldig god aroma. Det ble et par halvlitere selv om den var flat. Lykken var stor da jeg endelig hadde fylt kranen med deilig NEIPA trodde jeg....
Ølen var cold crashet til 4 grader i 3 døgn. Så jeg satte den på 2,5 bar over natten for karbnering.
Når jeg smakte på ølen dagen etter var den forferdelig beske smaken der igjen. Den overskygger alt av god-smak i ølen. Besk og syrlig vil jeg kalle usmaken. Aromaen er det dog ikke noe galt med. Jeg flushet ut co2 med en gang i håp om å redde den.
Har etterpå satt på ny co2 fra sodastream flaske. Smaken er ikke blitt bedre. Heller være etter en uke.
Det eneste som er likt av utstyr er co2 jeg brukte på alle mine øl som har feilet siden mai.
Jeg har nå bestilt ny co2 tank og skal ikke sette høyere en 1 bar trykk.
Han her har noe av samme problem og han byttet co2 og så ble det bra.
http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=247914
Kan det være carbonic acid som er problemet. Får hyøt trykk eller noe galt med Co2 i tanken min.
Jeg har ikke lyst til å gi opp brygging, men nå er strikken strekt rimelig langt. Mye tid å penger som er brukt på dette.
Noen som har erfaring med carbonic acid?

Har ikke fått send deg en flaske Miguel da det gamle gikk i dass og jeg ikke har fått lånt meg en flaske korker.
 
Sikker på at det ikke er polyfenoler?

God ved tapping besk/ bitter etter CC.. det er fat det er snakk om?
 
Carbonic acid (co2) smaker egentlig bare skarpt og kan gi et småsyrling sting hvis ølet er for høyt karbonert.
 
Bare en kommentar (/spørsmål) angående måling av pH i ferdig øl som jeg ser det ble kommentert i starten av denne tråden..
Dette vil jo komme an på karboneringsnivået òg? CO2 senker pH, så dermed vil et mindre karbonert øl ha høyere pH enn et høyt karbonert øl. Og du vil da få forskjellige verdier om du måler samme prøve med ulike tidsperioder da CO2 vil bli luftet ut
 
Bare en kommentar (/spørsmål) angående måling av pH i ferdig øl som jeg ser det ble kommentert i starten av denne tråden..
Dette vil jo komme an på karboneringsnivået òg? CO2 senker pH, så dermed vil et mindre karbonert øl ha høyere pH enn et høyt karbonert øl. Og du vil da få forskjellige verdier om du måler samme prøve med ulike tidsperioder da CO2 vil bli luftet ut

Tingen er visst å kjøre det gjennom et kaffefilter. Det tar ut kullsyra. Det gir ikke mening å måle det før det er helt flatt.
 
Prøver igjen jeg.
Nå har jeg brygget enda en NEIPA med fersk humle, 1,4mm knust malt og to pakker WLP007. Har holdt meg innenfor Palmers anbefalelse når det kommer til vannjustering. Jeg har også byttet ut alt av tappeslanger, ny tappekran og gjennomføring.
På tappedagen smakte ølen fantastisk. Fyldig og juicy med mye deilig humlesmak og en veldig god aroma. Det ble et par halvlitere selv om den var flat. Lykken var stor da jeg endelig hadde fylt kranen med deilig NEIPA trodde jeg....
Ølen var cold crashet til 4 grader i 3 døgn. Så jeg satte den på 2,5 bar over natten for karbnering.
Når jeg smakte på ølen dagen etter var den forferdelig beske smaken der igjen. Den overskygger alt av god-smak i ølen. Besk og syrlig vil jeg kalle usmaken. Aromaen er det dog ikke noe galt med. Jeg flushet ut co2 med en gang i håp om å redde den.
Har etterpå satt på ny co2 fra sodastream flaske. Smaken er ikke blitt bedre. Heller være etter en uke.
Det eneste som er likt av utstyr er co2 jeg brukte på alle mine øl som har feilet siden mai.
Jeg har nå bestilt ny co2 tank og skal ikke sette høyere en 1 bar trykk.
Han her har noe av samme problem og han byttet co2 og så ble det bra.
http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=247914
Kan det være carbonic acid som er problemet. Får hyøt trykk eller noe galt med Co2 i tanken min.
Jeg har ikke lyst til å gi opp brygging, men nå er strikken strekt rimelig langt. Mye tid å penger som er brukt på dette.
Noen som har erfaring med carbonic acid?

Har ikke fått send deg en flaske Miguel da det gamle gikk i dass og jeg ikke har fått lånt meg en flaske korker.
Har du gjort rent stigerøret og ventilen på fatet?
 
Har hatt litt same problem sjøl mine 3 siste IPA'er så litt dumt denne tråden stansa opp. Har du fått sendt flaska til Miguel? Eg har tappa brygga både på flaske og fat og får same bitre smak begge stader.
 
Høg bitterhet som eg meiner ikkje stammar frå kun humla. Kanskje også noko beiskhet utan at eg heilt klarar å forklara den. Nesten litt grapefruktbitterhet kanskje. 3 typar IPA og alle har denne uønska bitterheten. Ein Neipa, ein Wheat IPA og ein Engelsk IPA. Har justert meskevatn og pH, men ikkje skyllevatnet. Har tenkt at årsaka kan vera etter å ha lest litt over her: For mykje røring i mesken, for mykje plasking under skylling, for fint kverna malt eller/og for høg pH i under skylling?
 
Høg bitterhet som eg meiner ikkje stammar frå kun humla. Kanskje også noko beiskhet utan at eg heilt klarar å forklara den. Nesten litt grapefruktbitterhet kanskje. 3 typar IPA og alle har denne uønska bitterheten. Ein Neipa, ein Wheat IPA og ein Engelsk IPA. Har justert meskevatn og pH, men ikkje skyllevatnet. Har tenkt at årsaka kan vera etter å ha lest litt over her: For mykje røring i mesken, for mykje plasking under skylling, for fint kverna malt eller/og for høg pH i under skylling?

Røring under mesk kan du avskrive, plasking under skylling kan du også avskrive, for fint kvernet malt kan du delvis avskrive med mindre det var pulverisert. Justerte du ikke skyllevannet og skylte "gjerrig", altså at du skulle ha med "alt"?

Uansett hvis du fater så smaker det sånn du beskriver hvis du har tappet til fat, sovet litt, og så tappet i glass ved neste anledning.
 
Trur ikkje det har noko med karboneringa å gjera sidan alle 3 har havna både på fat og flaske og bitterheten er den same over alt.
 
Tilbake
Topp