Avtrekk og drypping

MegaTrond

Norbrygg-medlem
Heisann
Holder på og teste bryggeutstyret etter flytting og lite bryggeaktivitet de siste 3-4 årene. Har fått bygget ut og fått meg en bod på 7m2. Ikke allverden med plass men mer enn ingenting :)
Har en satt opp lampeskjerm fra IKEA med 125mm flexirør frem til en vifte som er merket med 317m3/h. Selve avtrekket virker til å være bra nok, dampen forsvinner og det drypper ikke fra lampeskjermen, men sliter med at det drypper fra selve viften. Den hvite slangen går ut vinduet når det er i gang.

avtrekk.jpg Noen som har tips til forbedring? Ser litt jalla ut, har planer om å lage det bedre når jeg får orden på det :)
 
Smart :)
Og det vil fungere helt fint? Vil ikke trekke luft inn hullet slik at vannet ikke renner ut?
 
Det burde ikke det om det står på utløpssiden av vifta. Men det er jo viktig å vite hvor vannet faktisk samler seg da. Du kan vel regne med at det kondenserer langs hele kanalen og så renner på kanalveggen. Så dersom du får til et fall på den i riktig retning er mye gjort. Om det ikke lar seg gjøre helt til utløpet kan du lage et lavpunkt på kanalen hvor alt samler seg og drenere derfra.
 
Av bildet kan det se ut som det er røret inn på vifta som «mater» vannet til viftehuset. Dersom vifta kan monteres vertikalt ville jeg prøvd det slik at vannet renner ut i utløpskanalen.
 
Smart :)
Og det vil fungere helt fint? Vil ikke trekke luft inn hullet slik at vannet ikke renner ut?
Dersom du ender opp med å ta hull på systemet på sugesiden en plass for å drenere må det gå en slange derfra og ned i en vannlås. Slangen må ha såpass høyde at den kan trekke opp vann et stykke og dermed utligne forskjellen i trykk mellom kanalen og rommet utenfor. Da vil vannet drenere fra kanalen til vannlåsen.
 
Beklager offtopic, men jeg må bare si takk for tipset med lampeskjermen fra Ikea. Jeg har tenkt lenge på hva jeg skal bruke! Håper bare de har den enda.
Takk! [emoji3][emoji106]
 
Fikk testet det litt til i dag......
Demonterte vifta for noen dager siden og tettet viftehuset med Tec7. Borret opp ett hull i bunn og limte på en nippel med en slange i for drenering. Tettet også godt under koblingsboksen. Fyret opp og kokte litt under en time i dag og syns det ble ganske bra. Kom noen dråper fra viftehuset etter en stund men var ikke nok til at jeg gidder bry meg om det nå. Hadde litt vann i flaska for å lage en vannlås og vannet som samlet seg i vifta randt ned i denne. Samlet seg også litt vann langs kanten på lampeskjermen og dryppet ned bak langs veggen men det tror jeg ikke det er så mye å gjøre med. Får bare tørke litt underveis med ett håndkle tenker jeg.
Fornøyd så langt. Må bare rydde litt opp og få det penere :D


Vifte.jpg
 
Klipte ut litt på toppen, klipte til en 125-160mm overgang og limte med tec7.
ce4e1c834a65541a4079d2484c6c3c11.jpg
51d3b05ee77e93e57c3aed5cfd264565.jpg
2d8ccfb296477c00d8680a359a02b077.jpg


Sent fra min LG-H850 via Tapatalk
 
Borret opp ett hull i bunn og limte på en nippel med en slange i for drenering. Hadde litt vann i flaska for å lage en vannlås og vannet som samlet seg i vifta randt ned i denne.
Da har jeg endelig fått testet min ventilasjonsvifte på vinterstid og det surkler godt midt i koken. Tenker jeg må lage tilsvarende løsning og få vannet drenert bort.
Hvilke deler har du benyttet og hvordan er det festet i viftehuset ?
 
Har bare lest litt i tråden, så hopper bare inn. Dette eliminerer tilbakedrypp fra selve vifta. Noe vil dryppe tilbake fra de rillene dere ser jeg har der, som er selve opphenget for trakten. Men alt fra vifta får jeg samlet opp og tømt etter kok, som forøvrig faktisk er veldig lite.

1.jpg

Det er en kjøkkenventilator.

Det er da altså en trakt som jeg har festet i kjøleskapsrista som passet akkurat inni hood'en. Den hermetikkboksen dere ser der blir holdt på plass av magneter, så det er lett å løsne og tømme. En ståltråd ned fra rille-greia, ned gjennom trakten, som da har en magnet i enden av tråden, og så en magnet under hermetikkboksen (magneten i underkant synes såvidt på bildet).

Prøvde også med en enorm bolle under, i stedenfor hermetikkboksen, for å fange alt som kom ned igjen fra rista, husker ikke hvorfor det ikke funket, men det funket ikke greit nok i praksis. Tror ikke jeg testet med å kappe av tuten på trakten dog.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp