DIY: Ventilasjon

msevland

NMKomiteen
Sentralstyre
Har i lang tid hatt planer om å installere ekstra ventilasjon for utpumping av damp og lukt under brygging. Selv synes jeg det lukter fortreffelig, men resten av husstanden insisterer på at jeg må lukke døren... Siden jeg er mye fra og til bryggerommet, blir det tross lukket dør, en del lukt - så nå har jeg tenkt... :) .. og helt sikkert overtenkt dette.
Har søkt opp de fleste viftetrådene 1 2 3 4 5 6 , men ikke helt funnet en løsning som passer meg...
Etter en runde i 'Slamsugertråden', designet jeg en løsning med en liten vifte (Jula/CO), men løsningen ble aldri realisert

Jeg hadde noen krav jeg ønsket å oppfylle. Enheten må kunne tas ned da min kone insisterer på å vaske klær på / i bryggerommet... Jeg ønsker at vann som kondenserer i rør skal ha 'fri' nedoverbakke ut. Jeg ønsker å kunne ha røret minimum 30 cm fra veggen (ikke gjennom etablert ventil). Jeg ønsker at den tar liten plass når den er demontert. Jeg ønsker ikke å ha plane flater (i vater) for å hindre drypping tilbake i kjelen. Jeg ønsker å kunne samle alt av kondens innendørs på ett sted, og ikke i haugevis med småskåler der det måtte dryppe.
IKEA/Finn kjøkkenvifte utgår derfor, og det samme gjør lampeskjermer som tar mye plass. Lokk med gjennomføring utgår også... så her er den teoretiske løsningen min.
59c8d0820064940922c4b3291c4965c7.jpg

Bildene viser samme oppsett med og uten x-ray. På den 'korte' er 'skjørtet' heist opp for tilgang til kjelen. Under kok, senkes skjørtet. Selve vifte og rør er 'fast'.
Tegningen ble altså aldr realisert, men nå :) ....
Det dukket plutselig opp en vifte som passet mitt behov i denne tråden. Viften er 'industri', og passer mitt design mye bedre enn de små fra Jula/CO. Ulempen er at min skisse over, ikke kan benyttes. Viften er altfor stor til å være en integrert del av lokk og rør. Jeg besluttet derfor at viften plasseres utenfor vinduet, og jeg har også gått for trekkspill-rør, noe jeg i utgangspunktet ikke ønsket.
Planen var å teste uten vifte-trakt, men min kone hadde tykt plastmateriale liggende... og jeg ønsket å bruke mest mulig av ideene fra tengningen, så da ble det som vist under.
Selve trakten kan heves/senkes trinnløst siden jeg har gått for trekkspill slange. Jeg måtte designe en festebøyle av en kleshenger fra renseri for å få dette til på en sikker måte. Denne vises ikke på tengningen...
1169e7c5a74baa4117d021ca0d1396f7.jpg

Nederst på presenningen stiftes en brett innover slik at vannet som renner langs siden vil følge skråskjæret og renne ut bak og i en liten bøtte.

Viften ble kjøpt for 700,-, trekkspill-rør kostet 80,- og resten av materialene hadde jeg liggende.
I morgen brygges et brygg til PF2017, og viften skal teste for første gang. Gleder meg stort.

Har i ettertid gjort en liten endring med viftens plassering. Det ble sugd inn luft utenfra, noe som gjorde bryggerommet svært kaldt. Jeg har derfor laget en ramme som passer inn i vinduet, og som plukkes frahverandre for enkel lagring.
Svært fornøyd
Vifte i sammenslått posisjon
ebabc24c97bb463c1560ed6602c39bf2.jpg
 
Sist redigert:
Første post var opprinnelig et 'draft'. Nå foreligger hele løsningen med bilder :)
 
Sist redigert:
Skjønner ikke helt de med redd det skal dryppe ned i kjelen igjen... det kommer jo fra kjelen og er under kok. lampeskjermen photo fra IKEA har jeg kjøpt og den er ca 50 cm i diameter, sett den på skrå så slipper du indianerteltet du har på bilde. men for alldel jeg er noob du skjønner detta, keep posting om dette, jeg er intresert
 
Grunnen til at du koker, er å bli kvitt komponenter som gir usmak. Dersom de drypper tilbake i kjelen - vil de på nytt skape usmak. Før eller siden blir du jo kvitt dem, men jeg ønsker altså å bli kvitt dem 'før' :)
Grunnen til at jeg går for et indianertelt, er at de tar mye mindre plass når de pakkes sammen sammenlignet med en kontainer-brakke (lampeskjerm) ...
 
og det som stiger opp med kok er jo H2o, som har laveste kokepunkt om jeg ikke tar feil i bryggekjelen, og kokt vann tilsetter du jo om du skal flaske karbonere om jeg ikke tar helt feil
 
Grunnen til at du koker, er å bli kvitt komponenter som gir usmak. Dersom de drypper tilbake i kjelen - vil de på nytt skape usmak. Før eller siden blir du jo kvitt dem, men jeg ønsker altså å bli kvitt dem 'før' :)
Grunnen til at jeg går for et indianertelt, er at de tar mye mindre plass når de pakkes sammen sammenlignet med en kontainer-brakke (lampeskjerm) ...

Hvor mange komersielle bryggeri har du sett som har kokekjeler som tar hensyn til dette?

Tror nok at om du har riktig avdamping så blir du kvitt DMS så det holder
 
De fleste kommersielle bryggerier trenger ikke tenke på husfreden

Poenget mitt var at du trenger ikke bekymre deg om litt drypper ned igjen og da kan du jo redusere dimensjonen på tee-pee'n din. Skader vel ikke husfreden det :)
 
Nå hater jeg å være indianer lærer her, men heter degikke tii-pi, fikk en sånn månestråle greie her.. må vist legge meg
 
Mulig vi snakker forbi hverandre. Jeg bruker vifte for å få ut damp og lukt av huset. Jeg lager en brett på teltet for å unngå søl langs hele viftehetta. Jeg koker for å unngå usmak. Jeg bruker mykt materiale for å spare plass. Jeg kverulerer fordi jeg drikker øl :)
Det at det drypper litt tilbake i kjelen er lite viktig...
 
Sist redigert:
Har lenge ønsket meg en slik jeg nå fikk kjøpt. Slamsuger hadde jeg ikke behov for. Den fungerer jo litt annerledes, men artig konsept.
Kjører vifta på full guffe. Kan bruke en dimmer ved behov
 
Tilbake
Topp