Effektivt budget avtrekk

Har i lang tid hatt planer om å installere ekstra ventilasjon for utpumping av damp og lukt under brygging.Selv synes jeg det lukter fortreffelig, men resten av husstanden insisterer på at jeg må lukke døren... Siden jeg er mye fra og til, blir det tross lukket dør, en del lukt - så nå har jeg tenkt... :) .. og helt sikkert overtenkt dette.
Har søkt opp de fleste viftetrådene 1 2 3 4 5 6 , men ikke helt funnet en løsning som passer meg...
Jeg har noen krav jeg ønsker å oppfylle. Enheten må kunne tas ned ta min kone insisterer på å vaske klær på / i bryggerommet... Jeg ønsker ikke trekkspill-rør pga vannsamling. Jeg ønsker at vann som kondenserer i rør skal ha 'fri' nedoverbakke ut. Jeg ønsker å kunne ha røret minimum 30 cm fra veggen (ikke gjennom etablert ventil). Jeg ønsker at den tar liten plass når den er demontert. Jeg ønsker ikke å ha plane flater (i vater) for å hindre drypping tilbake i kjelen. Jeg ønsker å kunne samle alt av kondens innendørs på ett sted, og ikke i haugevis med småskåler der det måtte dryppe.
IKEA/Finn kjøkkenvifte utgår derfor, og det samme gjør lampeskjermer som tar mye plass. Lokk med gjennomføring utgår også... så her er den teoretiske løsningen min.
ImageUploadedByTapatalk1456696499.256707.jpg
Bildene viser samme oppsett med og uten x-ray. På den 'korte' er 'skjørtet' heist opp for tilgang til kjelen. Under kok, senkes skjørtet. Selve vifte og rør er 'fast'.
Siden lokke kan lages av enhver plan flate, blir dette rimelig. Jeg ser for meg plexiglass/plastglass som jeg har liggende. Jeg trenger kun vifte, ett 100mm rør og en bøy. Det er mulig jeg går for en overgang slik at jeg kan sette på et firkantet rør ut vinduet, men dette vil da ødelegge 'fri' nedoverbakke for kondensvann. Jeg har enda ikke bestemt meg for om jeg velger stor eller liten vifte fra Jula. Sidene / 'skjørtet' som dekker kokekjelen er formsydd presenning. Dette gjør det enkelt å heve for tilgang til gryten - det gjør at kondens renner lett av - og det blir lett å tørke / pakke sammen. Nederst på presenningen sys en brett innover slik at vannet som renner langs siden vil følge skråskjæret og renne ut bak og i en liten bøtte.
Jeg tror dette kan bli både rimelig og bra...
Gleder meg til å gå fra teori til praksis.
 
Sist redigert:
Har i lang tid hatt planer om å installere ekstra ventilasjon for utpumping av damp og lukt under brygging.Selv synes jeg det lukter fortreffelig, men resten av husstanden insisterer på at jeg må lukke døren... Siden jeg er mye fra og til, blir det tross lukket dør, en del lukt - så nå har jeg tenkt... :) .. og helt sikkert overtenkt dette.
Har søkt opp de fleste viftetrådene 1 2 3 4 5 6 , men ikke helt funnet en løsning som passer meg...
Jeg har noen krav jeg ønsker å oppfylle. Enheten må kunne tas ned ta min kone insisterer på å vaske klær på / i bryggerommet... Jeg ønsker ikke trekkspill-rør pga vannsamling. Jeg ønsker at vann som kondenserer i rør skal ha 'fri' nedoverbakke ut. Jeg ønsker å kunne ha røret minimum 30 cm fra veggen (ikke gjennom etablert ventil). Jeg ønsker at den tar liten plass når den er demontert. Jeg ønsker ikke å ha plane flater (i vater) for å hindre drypping tilbake i kjelen. Jeg ønsker å kunne samle alt av kondens innendørs på ett sted, og ikke i haugevis med småskåler der det måtte dryppe.
IKEA/Finn kjøkkenvifte utgår derfor, og det samme gjør lampeskjermer som tar mye plass. Lokk med gjennomføring utgår også... så her er den teoretiske løsningen min.
Vis vedlegget 23546
Bildene viser samme oppsett med og uten x-ray. På den 'korte' er 'skjørtet' heist opp for tilgang til kjelen. Under kok, senkes skjørtet. Selve vifte og rør er 'fast'.
Siden lokke kan lages av enhver plan flate, blir dette rimelig. Jeg ser for meg plexiglass/plastglass som jeg har liggende. Jeg trenger kun vifte, ett 100mm rør og en bøy. Det er mulig jeg går for en overgang slik at jeg kan sette på et firkantet rør ut vinduet, men dette vil da ødelegge 'fri' nedoverbakke for kondensvann. Jeg har enda ikke bestemt meg for om jeg velger stor eller liten vifte fra Jula. Sidene / 'skjørtet' som dekker kokekjelen er formsydd presenning. Dette gjør det enkelt å heve for tilgang til gryten - det gjør at kondens renner lett av - og det blir lett å tørke / pakke sammen. Nederst på presenningen sys en brett innover slik at vannet som renner langs siden vil følge skråskjæret og renne ut bak og i en liten bøtte.
Jeg tror dette kan bli både rimelig og bra...
Gleder meg til å gå fra teori til praksis.


Jeg har vært inne på lignende ide... Brukte byggfolie istedenfor presenning, men takk for ideen om å lage kanal nederst! Prøvde også å bøye til en metallplate og sette som kondens-fang, funket halvdårlig, ble fortsatt mere kondens på viften ovenfor enn på platen.
IMG_0098.JPG IMG_0097.JPG
 
du ser at den koster 400$ right?

Ja, med DIY mente jeg f.eks ventilasjonsrør i metall (spirorør), trenger 90-bend, t-rør og endekappe, totalt 3-400kr. Setter fast 90-benden i lokket til kjelen og badabing badaboom så er saken løst.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis noe drypper tilbake bør det vel være næringsgodkjent utstyr til slikt. Stål og alu er greit men pakninger, hva er de laget av?
Og hvis de er av gummi, er de utskiftbare med silikon? (Mao vanlige runde silikon o-ringer).
Eller finnes det ok slanger i korte lengder å få kjøpt til skjøting?
-40m 3"-4" kveiler av slik kvalitet fra f eks Trelleborg tror jeg blir dyrt:)

@msevland, hvorfor forkastet du lokk med gjennomføring ++?
 
Hvis noe drypper tilbake bør det vel være næringsgodkjent utstyr til slikt. Stål og alu er greit men pakninger, hva er de laget av?
Og hvis de er av gummi, er de utskiftbare med silikon? (Mao vanlige runde silikon o-ringer).
Eller finnes det ok slanger i korte lengder å få kjøpt til skjøting?
-40m 3"-4" kveiler av slik kvalitet fra f eks Trelleborg tror jeg blir dyrt:)

@msevland, hvorfor forkastet du lokk med gjennomføring ++?

Fjerne de helt og lime med Tek7?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hadde vurdert å lage en slags luke i skjørtet slik at du slipper å heve det ved humletilsetninger etc.
 
Nei det er ikke så helt enkelt dette med avtrekk. Men tror ikke det betyr noe om det renner noe tilbake til koken forutsatt at avdampingen er stor nok og at det som renner tilbake er rent vann. Hull for evt tilsettinger kan man lage uansett hvilken løsning man går for.
Kommer kanskje til å forsøke noe lignende som @FrankD i #29 i tråden "avtrekksvifte, trenger forslag".
Hadde vært greit å fått til noe tilnermet lydløst. Stor vifte og mye innluft (og kaldt kokerom) ser jeg på som ikke ønskelig. Da vil jeg heller stå ute med kokinga.
 
Jeg vurderte flere alternativer - blant annet teleskopskinner - men det ble kostbart... Så jeg gikk for budsjettvarianten. En plate med vannfast kryssfiner og 8 møbelhjul fra IKEA samt noen eikelister slik at Speidelen ruller rett selv når den er full. Fungerer veldig bra.
.Vis vedlegget 18808
Hvor fett hadde det ikke vært med en lineær aktuator på denne? Du får med fjernkontroll og alt du trenger for ca tusenlappen.
 
Tilbake
Topp