Avtrekksvifte, trenger forslag

Hei, jeg er på utkikk etter en avtrekksvifte.
Jeg har en ventilasjonssjakt i veggen (kjeller, så det er mur) på ca. 15x15 cm, der jeg begynte med en gammel kjøkkenventilator. Den takket for seg i løpet av første bryggedag, den tålte nok ikke vørterkok :(

Jeg ønsker å gå bort fra ventilator, og heller gå for vifte, slange og hatt. Trenger derfor forslag til vifte som tåler vørterkok over mer enn ett brygg :)

Vifta bør være kraftig nok til at ingenting drypper tilbake i kjelen ;)
 
Sist redigert:
Hvis kanalen går rett ut av veggen og i friluft trenger du ingen vifte, skorsteinseffekten holder rommet helt duggfritt, men kondens som renner tilbake kan du ikke unngå uansett.
 
Hm, den merket jeg lite til på bryggedagen... Jeg plukket ut det som var i veien og fikk en ren åpning ut. Nå var det riktignok sving på slangen, og hetta var ganske høyt over kjelen, så det kan jo ha betydning. Rommet ble i hvert fall solid neddugget :)

Det vil sikkert bli bedre med en hatt som er nesten helt nedpå kjelen?
 
Hm, den merket jeg lite til på bryggedagen... Jeg plukket ut det som var i veien og fikk en ren åpning ut. Nå var det riktignok sving på slangen, og hetta var ganske høyt over kjelen, så det kan jo ha betydning. Rommet ble i hvert fall solid neddugget :)

Det vil sikkert bli bedre med en hatt som er nesten helt nedpå kjelen?

Den må være helt nedpå ja, men litt glippe på lokket/trakta kan det være.
Har prøvd noen vifter men ingen var bedre.
 
Jeg har bare en liten del av bererder som er flatbanke til lokk, mange bruker nok lampeskjermen som nent over.
Men, mnxnor, det er et dyrt alternativ til og slippe noee vifte. :(
 
Kunne jo søkt på forumet ja, var et par stykker som hadde lurt på det samme tidligere... Oh well :)

Prøver med den IKEA-skjermen først, så er det jo mulig å montere en vifte senere eventuelt :)

Takk for gode innspill!
 
Husk, at en kan ha mye vifter og avtrekk kjørende, men viktigste faktor er å tilføre rommet ny tørr luft.
Jeg brygger på kjøkkenet uten noen som helst vifte, og med en glipe på kjøkkenvinduet, og en glipe på terrassedøren i stuen, (åpne stue/kjøkken, løsning), så er det så og si duggfritt inne.
Straks jeg lukker for trekken, dugger hele arealet på 55kvm ned.

Prøvde å kjøre ett vannkok på badet med slik avtrekk i ventilasjonsanlegget.
Men så lenge det ikke ble tilført nok tørr luft inn, dugget hele badet kraftig ned.

Så lag trekk før du vurderer om du trenger vifter. Og trenger du vifter, så husk å tilføre ny frisk luft til rommet.
 
Som han sa, utgjorde forskjell på utløsing av brannalarm eller ikke når jeg koker inne på gass, gjennomtrekk altså.
 
for å unngå for mye kondens i ventilasjonsrøret, er det også en fordel om røret er isolert
 
Sist redigert:
Kom du fram til noe @Spirograf ?
Har lignende problemstilling hjemme..
Brygger i kjellerbod og vil nødig vekke min samboers mistanke om mugg og råte i veggene:/
 
Lag en liten bøy på nedover på avtrekksrøret, like over kjelen. Da vil ikke kondensen renne tilbake. Det lille som kommer fra hetta og de første 10-20 cm av røret vil være desinfisert pga tempen.
 
Kom du fram til noe @Spirograf ?
Har lignende problemstilling hjemme..
Brygger i kjellerbod og vil nødig vekke min samboers mistanke om mugg og råte i veggene:/
Har lagd meg et opplegg med hatt, men har ikke fått prøvd det i praksis enda. Jeg valgte å kjøpe den største IKEA FOTO-lampa, og så kappe den til slik at den er en hatt over kjelen.
Det er bra trekk i "pipa", så jeg er spent på hvordan det vil fungere :)
 
Har lagd meg et opplegg med hatt, men har ikke fått prøvd det i praksis enda. Jeg valgte å kjøpe den største IKEA FOTO-lampa, og så kappe den til slik at den er en hatt over kjelen.
Det er bra trekk i "pipa", så jeg er spent på hvordan det vil fungere :)
Akkurat det jeg har gjort og..
Men trekket i veggen var ikke nok.. så jeg kjøpte den vifta som var posta litt lenger opp.. litt av et monster. Blir koblet opp imorgen så får vi se:)
 
Noen av dere som har dette som et portabelt oppsett, mao som man kobler opp hver gang?

Brygger på kjøkkenet med en elendig ventilator så har alle vinduer på vidt gap. Ble ikke noe dugg, men selvsagt mye lukt.

Slipper man unna med det om man kjører lampe-rør-vifte ut av et vindu?
 
Noen av dere som har dette som et portabelt oppsett, mao som man kobler opp hver gang?

Brygger på kjøkkenet med en elendig ventilator så har alle vinduer på vidt gap. Ble ikke noe dugg, men selvsagt mye lukt.

Slipper man unna med det om man kjører lampe-rør-vifte ut av et vindu?
Det vi gjør når vi brygger, vifte står å peker utover fra vinduet!
 
Tilbake
Topp