Skånsom overgang for fastlåst pilsdrikker.

Beron

 
Har en god kamerat som dessverre ikke har oppdaget at det finnes annet godt øl enn pils, noe han forøvrig er svært glad i.

Kunne godt tenke meg å få vedkommende med på brygging av en Aletype som det er høy grad av sannsynlighet for at fyren liker, da jeg har lyst å ha ham med på brygging i fremtida. Mannen har en masse gode egenskaper som nesten oppveier den ensidige pilsdrikkinga.

Å gå rett på IPA, APA, Porter, Stout og lignende er det bare å glemme. Hveteøl har han smakt og syntes visst at det både så ut og smakte helt fryktelig.

Har ekspertpanelet forslag til hva jeg skal brygge?

Liker han den "strammer jeg skruen" litt på neste brygg.
 
Rent psykologisk er det nok viktig å først og fremst ikke avskrive pils som godt øl, og ikke forsøk å vende ham bort fra den, men heller søke å utvide hans reportoar. Belgisk wit synes mange er lett å like. Amerikansk blonde det samme. En snill saison kan kanskje være noe? Om du tar noe som er så nært pils som mulig, uten å helt være pils, så er nok sjansen størst. Kölsch slo meg som en åpenbar mulighet i det jeg skrev forrige setning.
 
Takk for gode tips og råd! Jeg drikker gjerne pils jeg. og har også brygget det. Ser ikke på pils som et mindreverdig øl. Det blir litt som om man bare skulle spise norvegia på brødskiva. Helt greit, men finnes så mye annet godt pålegg også :)
 
Brygg en tsjekkisk pils, om du får den til riktig så vil nok vedkommende droppe kjøpepilsen til batchen er tom, og få opp øya for hjemmebrygg.

Videre må det vel kunne brygges Helles, og kanskje oktoberfest?

Ellers kan du ta utgangspunkt i en belgisk wit og gjære den som en lager med wlp833 eller annen passende lagergjær. Dette høres vel sært ut men etter et par ukers lagering er dette utrolig godt.
 
Engelsk golden ale. 100% Maris Otter og 100% EKG - f.eks. WLP013 - f.eks..

Det var det de engelske alebryggerne kom opp med da de skulle konkurrere med pils. Det gikk vel dårlig, men ølet blir godt:). Helt klart en ale, men den burde ikke kunne fornærme noen pilsdrikkers smaksløker.
 
Pilsen har dessverre fått et frynsete omdømme på grunn av alle de dårlige industriproduktene som selges. Grans ”Bare Øl” – er det andre enn alkiser som drikker det?
En ekte Helles er en god start. Så videre til Altbier og skotske ales. Og er det mulig å ikke like en god Old Ale?
 
Kölsch, Cream Ale eller kanskje rett og slett en Pale Ale?

Med BU:GU på 0.74 er Lucky Jack faktisk ganske krevende for dem som ikke er så glad i bitterhet. På den andre siden kan Bohemian Pilsners være helt opp mot 0.8.

Jeg synes det er vanskelig å vite hvilken retning man bør gå i. At han ikke likte hveteøl kan komme av mange ting, og hveteøl kan jo være så mangt. At han ikke likte utseendet kan tyde på at han liker klart øl, ihvertfall.

Istedenfor å brygge noe tilfeldig, hva med å ta en tur ut og teste et vidt spekter av håndverksøl, evt. kjøpe noen flasker og teste hjemme? Det er tross alt mye å velge i blant håndverksbryggerne. Et utvalg fra gode, norske som 7Fjell, Austmann, Ægir, Kinn osv. burde kunne kartlegge mye.
 
Sist redigert:
Har en kompis i "samme gate" - han er i dag helt hektet på saison, belgisk blonde og lys sterk belgisk..
Tror det er veldig viktig å ikke ha for mye smak (som IPA) eller for mye farge.. :)
 
Tenker umiddelbart at Kölsch må være perfekt hvis en vil brygge overgjæret. Bakke Brygg har en oppskrift jeg er svært fornøyd med på sin hjemmeside.
 
Jeg var også en pilsdrikker for 2 år siden. Syntes ikke Lucky Jack var noe god til å begynne med, men jeg syntes Belgisk blonde var godt. Veldig lyst og lettdrikkelig øl som kan anbefales for folk som er vant til pils. Nå syntes jeg at masse humle og smak er godt, og har til og med fått sansen for IPA.
 
Med fare for å spore litt av... [emoji6] Belgisk Blonde interessant.. Øllet ble utviklet for å konkurrere mot den pågående "ølrevolusjonen" på slutten av 1800 og begynnelsen av 1900 tallet - nemlig Pilsner.
Belgia som et tradisjonelt stort Øl-land og øleksportør var totalt utkonkurrert av tysk og tsjekkisk pils og av stadig billigere (først og fremst) fransk vin...
Svaret på dette ble Blonde.. Og etterhvert storebror Lys Belgisk sterk ale..
Det er, om man ser litt historisk på det, kanskje ikke så rart om en "industripilsdrikker" vandrer videre inn i vår verden via Belgia..?
Min kompis, nevnt ovenfor, deltar stadig oftere som fasinert (og tørst) gjest når jeg brygger på terrassen..
Min anbefaling er at du leser deg litt opp, og tar kompisen med på brygging av en helstøpt Blonde..
Lykke til..!! [emoji5]


Sent fra min G8441 via Tapatalk
 
Hvorfor skal du på død og liv venne han til noe annet en pils om det er det han liker da?
Tror det handler om å lede en venn ut av "mørket" - oppleve den oppvåkningen som flere av oss har hatt..?
For fire år siden "trengte" jeg bare Hansa pils.. Et flott øl syntes jeg.. Og det synes jeg fremdeles.. Men det er alt det andre jeg har lært de siste årene som har gitt meg så mye glede.. At noen vil overføre dette til en venn forstår jeg godt... [emoji14]


Sent fra min G8441 via Tapatalk
 
Har en god kamerat som dessverre ikke har oppdaget at det finnes annet godt øl enn pils, noe han forøvrig er svært glad i.

Kunne godt tenke meg å få vedkommende med på brygging av en Aletype som det er høy grad av sannsynlighet for at fyren liker, da jeg har lyst å ha ham med på brygging i fremtida. Mannen har en masse gode egenskaper som nesten oppveier den ensidige pilsdrikkinga.

Å gå rett på IPA, APA, Porter, Stout og lignende er det bare å glemme. Hveteøl har han smakt og syntes visst at det både så ut og smakte helt fryktelig.

Har ekspertpanelet forslag til hva jeg skal brygge?

Liker han den "strammer jeg skruen" litt på neste brygg.
Engelsk golden ale. 100% Maris Otter og 100% EKG - f.eks. WLP013 - f.eks..

Det var det de engelske alebryggerne kom opp med da de skulle konkurrere med pils. Det gikk vel dårlig, men ølet blir godt:). Helt klart en ale, men den burde ikke kunne fornærme noen pilsdrikkers smaksløker.

Jeg sitter akkurat med en ferdigkarbonert Golden ale etter oppskriften over i hånda nå. Lyst og lett og ikke veldig langt fra en pils, men med litt av den umiskjennelige engelske fruktigheten - samt god maltettersmak. Jeg kan vanskelig forestille meg at pilselskeren vil ta avstand fra denne - men samtidig har han da tatt et steg i retning av å like en ale.

Kanskje ligner dette mest av alt på en kølsch, men med en annen type fruktighet - svarer vel ganske godt til Whitelabs' beskrivelse av WLP013: "Dry, malty ale yeast. Provides a complex, oakey ester character to your beer. Hop bitterness comes through well. This yeast is well suited for classic British pale ales, bitters, and stouts."
 
Jeg har hatt mange på besøk som nekter å drikke annet en tuborg.... ja, jøyemeg, de har fått ett lite glass med frokoststout, nå spør de om det er mer igjen av den de fikk sist når de kommer igjen.. den er tung og kraftig med en litt kompleks smak, søt, kaffe og en fin maltsødme, men lite humle. tror pils drikkere som drikker industri pils er sekptisk til mye humla øl generelt, tysk hveteøl bruker og å være en hitt, men da gjerne av de som har tatt første steget ut av pils verden
 
Haha.. Kjenner ingen pilsdrikkere som ville tatt i glass med stout engang.. [emoji846]

Sent fra min G8441 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp