Deilige bilder!!!

Kjører den på samme trinnløs regulator (12-24v) som jeg bruker til pumpa for sirkulasjon av mesk. kan da kjøre fra sveive hastighet til rakettfart;)

Må legge til at jeg ikke har fått testet den med malt ennå, litt usikker på dreimomentet, ser de oppgir 1-2 kg på ebay. Jeg får ta en test imorgen, kommer tilbake med resultat.
Venter i spenning på resultatet
 
Venter i spenning på resultatet
Jeg må vel være ærlig å si at nærmere et magaplask enn dette er det vel ikke mulig å komme.
La malt i kværna og satte på strømmen, det kom et lite ynk og der sto den bom fast, kan si det sånn at drillen er tatt i nåde og får gjøre jobben en stund til. Kinamann opplyste at motoren skulle ha 1-2 kgm moment som tilsvarer ca 10-20 Nm noe som tilsier den skulle være sprekere enn motoren jeg testet, så det er vel ikke alt en kan ta for god fisk fra Kina. Gir ikke opp av den grunn, søker litt rundt etter motor med gearkasse/høyt moment og med RPM på 250-500 som kan reguleres, mulig en vindusvisker motor kan gjøre susen. Uansett en erfaring rikere og ikke var den dyr kjøpt heller.:rolleyes:

Har akkurat fått fikset mølla, det er 6mm gjenget aksling på denne https://www.skruvat.no/Viskermotor-P17363.aspx som jeg har satt på en skjøtemutter http://www.biltema.no/no/Bygg/Feste...e/Galvanisert/Skjotemuttere-2-stk-2000018782/ som jeg filte ned til 10mm så den passet i https://www.ebay.com/itm/1-2-5pcs-B...var=551400862631&_trksid=p2055119.m1438.l2649 som kobler akslingene sammen. som strømkilde kjøpte jeg en spenningsomformer fra Jula https://www.jula.no/catalog/bil-og-...hor/transformatorer/spenningsomformer-604149/ Denne er på 75 Watt og holder fint til motoren.
Når det gjelder regulering er det ikke nødvendig, den går så sakte fra før, helt passe til kværning.
@JahnS Fikk ikke lastet opp bilde av dette på på PM så legger den ut her, er det flere som har problemer med dette?
20180107_130756.jpg
 
Sist redigert:
Jeg må vel være ærlig å si at nærmere et magaplask enn dette er det vel ikke mulig å komme.
La malt i kværna og satte på strømmen, det kom et lite ynk og der sto den bom fast, kan si det sånn at drillen er tatt i nåde og får gjøre jobben en stund til. Kinamann opplyste at motoren skulle ha 1-2 kgm moment som tilsvarer ca 10-20 Nm noe som tilsier den skulle være sprekere enn motoren jeg testet, så det er vel ikke alt en kan ta for god fisk fra Kina. Gir ikke opp av den grunn, søker litt rundt etter motor med gearkasse/høyt moment og med RPM på 250-500 som kan reguleres, mulig en vindusvisker motor kan gjøre susen. Uansett en erfaring rikere og ikke var den dyr kjøpt heller.:rolleyes:

Her er en tråd som kanskje hjelper, tittelen er misvisende, wet milling er her når man fukter malten litt før kverning.
http://forum.germanbrewing.net/viewtopic.php?t=506
 
Jeg må vel være ærlig å si at nærmere et magaplask enn dette er det vel ikke mulig å komme.
La malt i kværna og satte på strømmen, det kom et lite ynk og der sto den bom fast, kan si det sånn at drillen er tatt i nåde og får gjøre jobben en stund til. Kinamann opplyste at motoren skulle ha 1-2 kgm moment som tilsvarer ca 10-20 Nm noe som tilsier den skulle være sprekere enn motoren jeg testet, så det er vel ikke alt en kan ta for god fisk fra Kina. Gir ikke opp av den grunn, søker litt rundt etter motor med gearkasse/høyt moment og med RPM på 250-500 som kan reguleres, mulig en vindusvisker motor kan gjøre susen. Uansett en erfaring rikere og ikke var den dyr kjøpt heller.:rolleyes:

6E6E5230-AFA7-4C16-814D-8E5E1255BC2C.jpeg

Bruker motor fra en garasjeport. Den sveiver greit hvis man bruker 1.4mm, jeg kverner vått på 1,1mm så jeg har gjort noen oppgraderinger for å få den til å gå lettere. Ny trafo og ny likeretter. Skal bygge egen styring også etterhvert.
 
Dette er et (mini) byggeprosjekt jeg har:
Sh4ktNs.jpg


Det skal bli en spunding ventil som skal være lettere å finjustere håper jeg.

Delene på bildet:
Ellers så venter jeg på:
Slik at jeg kan koble til:
Det blir kanskje en litt "overkill" spunding ventil for fermentering under trykk. Men hvis den justerbare ventilen virker som reklamert blir det flotte greier har jeg forventninger til :)
 
Går MFL gjengene overens med BSP?

La oss se...?
Etter hva jeg har oppfattet er det hjemmebryggere kaller MFL/FFL egentlig en standard som heter UNC.


Så til BSP:


Og for ordensskyld, NPT:


Men det er jo mer med dette enn bare vinkler og om de skrår eller er i parallell. I følge denne siden er 1/4" MFL tilsvarende 20 UNF. Slår vi opp 20 UNF får vi:
  • Major diameter: 11,079 mm
  • Minor diameter: 9,728 mm
  • TPI: 20
Så, hvis vi slår opp 1/4" BSP:
  • Major diameter: 13,157 mm
  • Minor diameter: 11,445 mm
  • TPI: 19
Så det korte svaret kunne vært: Nei, her skulle jeg har gjort mer research. Jeg trodde i min naivitet at MFL var det samme som BSP.
 

Vedlegg

  • Types_of_threads.pdf
    1,2 MB · Sett: 6
Sist redigert:
Har hatt tilfeller av britisk/amerikansk/europeisk standard,som IKKE går overens..
Endelig en forklaring på hvorfor, og hva om har betydning når det kommer til gjenger, inn og ut:p
 
Går MFL gjengene overens med BSP?

Takk for at du påpekte min snafu. Nå har jeg funnet løsningen, og lagt inn ordre:
  • UNF 7/16-20 adapter til male G1/4 fra Aliexpress. G 1/4 er jeg rimelig sikker på er shorthand for BSP 1/4"
  • Female BSP 1/4" til Male NPT 1/4" fra Aliexpress.
Dyrere alternativer:
  • Messing 7/16-20 UNF female til male NPT 1/4" fra ebay.
  • Stål 7/16-20 UNF female til male NPT 1/4" fra speedway (antakelse om frakt).
 
Sist redigert:
Takk for at du påpekte min snafu. Nå har jeg funnet løsningen, og lagt inn ordre:
  • UNF 7/16-20 adapter til male G1/4 fra Aliexpress. G 1/4 er jeg rimelig sikker på er shorthand for BSP 1/4"
  • Female BSP 1/4" til Male NPT 1/4" fra Aliexpress.
Dyrere alternativer:
  • Messing 7/16-20 UNF female til male NPT 1/4" fra ebay.
  • Stål 7/16-20 UNF female til male NPT 1/4" fra speedway (antakelse om frakt).

Kan du gi en update på om denne løsningen er grei å regulere? Jeg synes disse kina-greiene man får over alt er svært unøyaktige på den måten at de gir forskjellig resultat også ved sideveis bevegelse av den endetappen, det er helt håpløst egentlig.

Sitter på gjerdet og ser om jeg etterhvert skal kjøpe en sånn seriøs spundventil til 1800kr eller hva de koster, og konvertere ene kjøleskapet mitt til å kunne kjøre kollonnenspundung for tre fat.
 
Kan du gi en update på om denne løsningen er grei å regulere? Jeg synes disse kina-greiene man får over alt er svært unøyaktige på den måten at de gir forskjellig resultat også ved sideveis bevegelse av den endetappen, det er helt håpløst egentlig.

Sitter på gjerdet og ser om jeg etterhvert skal kjøpe en sånn seriøs spundventil til 1800kr eller hva de koster, og konvertere ene kjøleskapet mitt til å kunne kjøre kollonnenspundung for tre fat.
Manometeret er Kina produsert, og det er alle delene bortsett fra ventilen. Den er produsert i USA av Control Devices LLC.

Inspirasjonen tok jeg fra homebrefinds. Jeg har litt troa på den ventilen.
 
Ja det er egentlig mest regulatoren jeg er nysgjerrig på. Hvis metallet kommer fra kina er det egentlig likegyldig, det er regulatoren som er viktig i et slikt oppsett.
 
Tidlig jul hos meg.

Nå skal vi snart få svar på rehydrering / ikke-rehydrering
Og mange flere spørsmål :)

Vis vedlegget 34605

Merry Xmas:) - men jeg har en lei følelse av at sannheten om rehydrering vs non-rehydrering ikke er tilgjengelig med tradisjonelle metoder. Eller rettere sagt; du kommer antakelig til å finne det samme som man har funnet før med metylenblått og mikroskop.

Sånn, nå har jeg gjort det jeg kunne for å ødelegge julestemninga:oops:.

Men jeg er jo litt misunnelig, også:p.
 
Merry Xmas:) - men jeg har en lei følelse av at sannheten om rehydrering vs non-rehydrering ikke er tilgjengelig med tradisjonelle metoder. Eller rettere sagt; du kommer antakelig til å finne det samme som man har funnet før med metylenblått og mikroskop.

Sånn, nå har jeg gjort det jeg kunne for å ødelegge julestemninga:oops:.

Men jeg er jo litt misunnelig, også:p.

Nja, det skal nok mer til for å ødelegge julestemningen her i huset.

Jeg kan for eksempel få svar på spørsmål som det viser seg vanskelig å få svar på. Som for eksempel
Det er irriterende at det ikke er mulig å få et noenlunde eksakt tall på hvor mange gjærceller det er i ei pakke tørrgjær, som f.eks. 05
Men jeg kommer nok ikke til å fortelle det til deg :p;)
 
Nja, det skal nok mer til for å ødelegge julestemningen her i huset.

Jeg kan for eksempel få svar på spørsmål som det viser seg vanskelig å få svar på. Som for eksempel
Men jeg kommer nok ikke til å fortelle det til deg :p;)

Jeg kan jo prøve å gjøre det litt godt igjen, da - jeg vil jo gjerne vite hvor mange celler det er i ei pakke 05:). Fant denne artikkelen som kanskje er interessant som bakgrunn for forskning på tørrgjør med mikroskop. Mye vekt på metoder. Og for ordens skyld: Den støtter ikke mitt syn i særlig grad;). (Men så er den jo 6 år gammel, også.:rolleyes:)
 
Tilbake
Topp