Flasker NM2018

Ser misforståelsen her.. Å kjøpe 5 flasker for å tappe til NM er overkommelig. Det som gjorde meg smågrinete (og sporet en del av det originale spørsmålet mitt) var å høre at bjønnungene skal vekk fra markedet. Når jeg har tappet 2,5 liter til NM på kjøpte flasker står jeg fortsatt igjen med 18-20 liter per brygg som jeg vanligvis skulle ha tappet på bjønnunger. Om jeg skal gå over på kjøpte flasker, så blir det fort 400 kroner og vel så det per batch bare i flasker. (20 batcher i året blir oppunder 10 000 kr bare i flasker..)
Men du drikker vel ølet du brygger? Flaskene kan jo brukes igjen og igjen? Ser ikke helt problemet. Litt polkjøp og kanskje en bitteliten investering i nye flasker, så har du nok flasker i tiår framover.
 
Du beholder jo dine egne bjørnunger og bruker dem om igjen uansett. Kjøper vel ikke nye flasker for hver batch.
 
Ser at flaskene jeg bruker har noen tall preget inn helt nederst på flasken. Ingen logo eller tekst.

Vil disse godkjennes?
 

Vedlegg

  • IMG_2211.JPG
    IMG_2211.JPG
    70,1 KB · Sett: 76
Ser at flaskene jeg bruker har noen tall preget inn helt nederst på flasken. Ingen logo eller tekst.

Vil disse godkjennes?
Ja, 'alle' flasker har slike tall, og flaskene vil i liten grad kunne identifiseres vha av disse tallene. Så det går nok bra.
Men flasker der bryggerilogo o.l. er preget inn aksepteres ikke.
 
Jeg tar det her siden jeg ikke orker å lese mine tusenvis av innlegg siden samme tid i fjor. The joke is on me med andre ord..

Men kommentarfeltet. Kan jeg skrive at "bunnfall skal være med" på en IPA, for en Hefeweizen er det jo obvious, men er dette noe dommerne leser?

Dropper man bunnfallet på mine IPA'er så er jo mye ødelagt slik jeg mener det skal være.
 
Men kommentarfeltet. Kan jeg skrive at "bunnfall skal være med" på en IPA, for en Hefeweizen er det jo obvious, men er dette noe dommerne leser?

Dommerne ser kun etiketten, altså hvilken type ølet er meldt på som og eventuelle ekstraingredienser for 13-typene.
 
Sånn var det ja. Hm.

Men, vil egentlig ikke det si at en del øl blir servert som bryggeren ikke har tenkt at skal serveres på den måten? Jeg tenker bare "serverings-tips" liksom. Temperatur blir jo i overkant å styre med, men f.eks bunnfall er jo lett å få til?
 
Sånn var det ja. Hm.

Men, vil egentlig ikke det si at en del øl blir servert som bryggeren ikke har tenkt at skal serveres på den måten? Jeg tenker bare "serverings-tips" liksom. Temperatur blir jo i overkant å styre med, men f.eks bunnfall er jo lett å få til?

Typedefinisjonen for en IPA sier en del om hvordan ølet skal se ut. Jeg synes ikke vi skal forvente at dommerne skjenker et øl som gjør at de ikke får vurdert det riktig. En veldig uklar IPA skal ha trekk for utseende, og sannsynligvis på helhetsinntrykk, og vi forventer jo at bryggerne sender inn øl som i utgangspunktet er typeriktige.
 
Joda, jeg mener ikke gjørme-IPA. Men f.eks så ser jeg for meg at når folk heller så kan det bli "opps, der kommer slammet, da må man stoppe", noe som ville vært trist. For ordens skyld, jeg mottrykksfyller, så når "alt" skal være med så er det ikke "alt" som i flaskekarbonert forstand. Men, jeg bare spør egentlig, ikke noe mer enn det :)
 
Er de håndhevende myndigheter åpne for at det blir tillatt med bokser i NM? Ikke i år naturligvis, men ett år eller to fram i tid? Noen øltyper krever lagring, så det er greit å kunne planlegge. Lettere å sende også...
 
Er de håndhevende myndigheter åpne for at det blir tillatt med bokser i NM? Ikke i år naturligvis, men ett år eller to fram i tid? Noen øltyper krever lagring, så det er greit å kunne planlegge. Lettere å sende også...

Det blir neppe tillatt med det første.

Vi har vurdert om bokser skal tillates, men det er et problem med anonym bedømming så lenge det er få hjemmebryggere som bruker det. Med kun noen få deltagere på boks, vil det være sannsynlig at en dommer, for eksempel, antar at to forskjellige øl som kommer på boks er fra samme brygger. Bruk av boks kan også gi assosiasjoner av typen "dette er sikkert en erfaren brygger, som har bokseutstyr".
 
Jeg skjønner at man ikke kan ha alt for mye variasjon. Personlig er jeg ikke noen konkurransebrygger, men om jeg skulle klare å lage et øl som er noe av det beste jeg har smakt og få lyst til å melde det på, så er det jo problematisk også med mine veldig varierende flasker og det faktum at jeg flasker overveiende på 0.33. Sånn får det bare være. Vil man delta i konkurranser, så få man bare tilpasse seg.
 
Ser forskjellig informasjon her og der. Er det godtatt med bjønnunger i år eller ikke?
 
Det er IKKE tillatt med 0,33-flasker til NM 2018. Hvis du gir meg et hint om hvor det står at det er tillatt, så skal vi få gjort informasjonen klarere.

Var det ikke like mange bjørnunger pr innsendte bidrag tidligere, som det er 0.5 nå? Hvis det var det, så er ikke 0,33 longneck høyere enn 0.5L, hvorfor er ikke 0.33 med? Sikkert besvart tidligere men den leteoppgaven orker jeg ikke ta på meg for å finne svaret akkura nå.
 
Det er IKKE tillatt med 0,33-flasker til NM 2018. Hvis du gir meg et hint om hvor det står at det er tillatt, så skal vi få gjort informasjonen klarere.

Takk, da er det oppklart en gang for alle! :)

https://norbrygg.no/2017/12/04/pamelding-nm-hjemmebrygging-2018/ Her står det blant annet at det er samme regler som 2017, og linket til fjorårets regler (hvor det står at bjønnunger er godtatt). Ser også nå at det står en notis i samme artikkel om at bjønnungene utgår i år. (Vet jeg har sett det flere steder og, skal oppdatere når/hvis jeg finner :) )

Storkverulering: hva med de som brygget/flasket på bjønnunger mellom 4/12 og 19/12 (fra NM ble annonsert, til oppdatering av flasketyper)
 
Var det ikke like mange bjørnunger pr innsendte bidrag tidligere, som det er 0.5 nå?

Det har lenge vært 4x0,33 liter. I fjor var det 3x0,5 liter. Det er ikke bestemt enda om det blir 2 eller 3 flasker i år.

Hvis det var det, så er ikke 0,33 longneck høyere enn 0.5L, hvorfor er ikke 0.33 med? Sikkert besvart tidligere men den leteoppgaven orker jeg ikke ta på meg for å finne svaret akkura nå.

Fordi logistikken blir mye enklere om vi har færre flasketyper og like mange flasker uavhengig av hvilken flasketype som sendes inn. Dommerne har ønsket mer øl når det er 3 eller 4 dommere på bord. Å dele ei 0,33-flaske på 4, eller til og med 3, for bedømming gjør det vanskelig å sikre ei forsvarlig bedømming.
 
Tilbake
Topp