Dyppvarmer 3kw

Hei,
Har en 3kw dyppvarmer fra olbrygging.no som jeg tenkte å bruke sammens med komfyren. Er der fare for at vørteren svies på denne om man bruker den etter mesk?
Er forresten 3kw nok til å koke med på en 36liters kjele (25 liters brygg)? Hønemor ville nok blitt overlykkelig om jeg kunne ha flyttet hobbyen opp på boden...
 
I teorien ja. BB30 har vel 10A element som gir 2200w til 25 liter. Så det bør vel gå fint med 3kw.
 
Jeg bruker samme dyppvarmer i kombinasjon med varmeelement i min bb60a. Når jeg har kok justerer jeg ned gryta sitt element til 30%.
Det er alltid et tynt belegg på varmeren, men vil ikke si at det svir seg.. Børster det av med oppvaskkost.. [emoji846]

Sent fra min G8441 via Tapatalk
 
Har anskaffet samme dyppvarmer til å hjelpe den arme koketoppen min til å få skikkelig kok. Mitt problem er dog at denne er ganske voksen i forhold til min kjele. Skulle helst ha bøyd litt på skaftet blandt annet for å få dette til å stå av seg selv. Noen som vet om den tar skade av litt modifisering?
 
Har anskaffet samme dyppvarmer til å hjelpe den arme koketoppen min til å få skikkelig kok. Mitt problem er dog at denne er ganske voksen i forhold til min kjele. Skulle helst ha bøyd litt på skaftet blandt annet for å få dette til å stå av seg selv. Noen som vet om den tar skade av litt modifisering?
Tynnvegget rør i rustfritt stål er vanskelig å bøye. Knekker lett.
 
Hei,
Har en 3kw dyppvarmer fra olbrygging.no som jeg tenkte å bruke sammens med komfyren. Er der fare for at vørteren svies på denne om man bruker den etter mesk?
Er forresten 3kw nok til å koke med på en 36liters kjele (25 liters brygg)? Hønemor ville nok blitt overlykkelig om jeg kunne ha flyttet hobbyen opp på boden...

Etter å ha brukt denne på ett brygg kan jeg melde om skikkelig bra kok. Så bra faktisk at jeg som foreløpig brygger smått, har hatt veldig høy avdampning. >20% tror ikke det blir noe problem å kun bruke denne til koking selv i en 36L kjele. Jeg så meg nødt til å fylle på med vann ila kokingen for å treffe sluttvolum. Tror jeg skal få tak i en effektregulator for å strupe den litt + en større kjele.
 
Hva tenker dere om å koke ute på vinteren med kun en 3Kw dyppvarmer? Tenker å varme vørteren til kokepunkt innendør på induksjon for så å la den koke på terrassen med dyppvarmeren. Det er meldt 6 minus i helga o_O Trur fruen muligens får fnatt om hun våkner til en havreluktende badstu på morgenen... Kjøkken og terrassen er rett atme hverandre så det skal ikke være problem å flytte kjelen inn og ut.
Må jeg isolere kjelen?

"Du holder koken?" -"Nei, jai bare varme henna..!"
 
Jeg ville isolert kjelen, kan jo teste med ca volum vann for å se hvordan det går.

Hvis du skal meske i samme kjele er det enklere å få jevn temperatur hvis du isolerer. Jeg brukte liggeunderlag fra Clas som er skjært til, men her er det bare fantasien som begrenser

Hvis du kombinerer komfyr og dyppvarmer er du oppe på kok før du vet ordet av det. Så kan du flytte ur. Bryggedagen blir lang, så spar tid der du kan [emoji4]
 
Min plastbøtte (gjæringskar) koker veldig godt med 3kW dyppvarmer. Har vel bare prøvd i -2 grader da, men det kokte nesten litt i overkant på full guffe.
 
Nå som jeg har konstantert at 3kw er mer en nok til å koke utendørs i minusgrader her jeg et nytt spm.
Noen som her en fiffig og billig måte for å strupe dyppvarmeren?
Hadde noe høy avdamping som nok kan bli verre når kulda gir seg.
 
Tilbake
Topp