Gjennbruk av gjær

John Sørlie

Norbrygg-medlem
Sikkert idiotisk, men et litt nysgjerrig på hva som evt. vil skje. Har en Mexicansk lager som er ferdig utgjæret til uka, og skal over på fat. Det blir jo da liggende igjen en god gjærkake i bunnen av fatet.
Hva skjer hvis man brygger by batch samme dagen og pumper dette over i gjæringskaret, rister og setter det på angitt temperatur?
Vil det fungere, eller er det lotteri i forhold til infeksjon o.l. Noen som har prøvd?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Det fungerer meget bra det. Ingen risiko for infeksjon. Men du bør ikke bruke hele kaka, da blir det overpitching. Jeg hadde tømt gjær slurryen over i noe annet og vasket karet. Du bør bruke gjærkalkulator for å finne ut hvor mye av slurryen du bør ta med i neste, men jeg gjetter sånn ca 1/4 kake for ny lager batch.
 
Det fungerer meget bra det. Ingen risiko for infeksjon. Men du bør ikke bruke hele kaka, da blir det overpitching. Jeg hadde tømt gjær slurryen over i noe annet og vasket karet. Du bør bruke gjærkalkulator for å finne ut hvor mye av slurryen du bør ta med i neste, men jeg gjetter sånn ca 1/4 kake for ny lager batch.

Se her ja. 08:05 på en søndag morgen, og forumet leverer [emoji4]. Takk for raskt svar [emoji106]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Det fungerer meget bra det. Ingen risiko for infeksjon. Men du bør ikke bruke hele kaka, da blir det overpitching. Jeg hadde tømt gjær slurryen over i noe annet og vasket karet. Du bør bruke gjærkalkulator for å finne ut hvor mye av slurryen du bør ta med i neste, men jeg gjetter sånn ca 1/4 kake for ny lager batch.
Her bør en kanskje ta med at faren for infeksjon selvsagt øker for hver gang en "flytter på" gjæra. Jeg er i utgangspunktet helt enig i at det sannsynligvis vil være alt for mye gjær når en gjør det på denne måten, men det skal samtidig mye til for at dette skal sette merkbart preg på ølet. God utgjæring vil det i hvert fall gi (så fremt de andre faktorene er innafor normalen).
 
Så du mener jeg kan fylle karet opp igjen og bruke hele gjærkaka fra forrige runde?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Så du mener jeg kan fylle karet opp igjen og bruke hele gjærkaka fra forrige runde?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Det har i hvert fall blitt gjort av mange tidligere. Husker faktisk ikke om jeg har gjort det samme. Hovedpoenget mitt var at faren for infeksjon øker når en må tømme av, vaske, tilsette på nytt etc. Men det går selvsagt bra når en er forsiktig og nøyaktig.
 
Som @jab sier blir dette en overpitch som er ganske drøy. Om du syns det virker vanskelig å vaske gjæren osv ville jeg tatt en skje dyppet i star san og spadd ut halvparten av gjærkaken.
 
Som @jab sier blir dette en overpitch som er ganske drøy. Om du syns det virker vanskelig å vaske gjæren osv ville jeg tatt en skje dyppet i star san og spadd ut halvparten av gjærkaken.

Tenkte det samme. Koke og dynke en øse i starsan, øse ut en del og prøve.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Vi som har forsøkt å sette ny batch rett på en gjærkake anbefaler det ikke. Min saison gjærte ut på et døgn og smakte grusomt....:)
 
Det er vel avhengig av flere faktorer dette.
Skal det lages en heftig baltic porter som gjæres ved lav temperatur så er det
greit å nok gjær.
 
Har du tappekran på gjæringskaret ? Da kan du jo vugge litt på dunken og få blandet gjæren sammen med det lille som er igjenn av vørter og tappe ut halvparten ?
 
Har du tappekran på gjæringskaret ? Da kan du jo vugge litt på dunken og få blandet gjæren sammen med det lille som er igjenn av vørter og tappe ut halvparten ?

Ja, har tappekran så det er en mulighet.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Har gjæret rett på gjærkaka flereganger, går helt fint. Tysk pils. Har ikke på noen måte fått noen annet gjæringsfoløp en det jeg bruker å ha.
Vasking av gjær tar 12 timer, har du tid så er det nok å foretrekke, da kan du jo måle opp nøyaktig det du trenger.
 
Å vaske gjær når du skal gjenbruke det på et nogenlunde likt øl er bortkastet tid og infeksjonsfare. Du fjerner hverken døde gjærceller eller infeksjoner, men kan fjerne humle og fargestoffer.

Skal du gjenbruke gjær mellom like øl, så bruk gjæren uten å vaske den.
 
Tilbake
Topp