Meske over flere timer?

Arnljot

Fylkesstyre
Hei, jeg har en lys lager i ermet, og med 10 grader stabilt på loftet er jeg fristet til å brygge den.

Det jeg lurer på er om jeg kan meske mens jeg er på jobb, og så koke når jeg kommer hjem?
 
Mesket over natt eller mens jeg er på jobb flere ganger. Får som regel 1-2 poeng mer utgjæring enn hva jeg ellers får, legger derfor temperaturen litt høyere, noe som har fungert bra.
 
Pass på å holde tempraturen. Jeg mesket og forlot brygger i avslått tilstand. Dagen etter var tempraturen 30 grader og for å si det mildt, det lukta oppkast langt ut på gårdsplassen. Jeg koket den og kjørte gjæring som vanlig allikevel, og noe av lukten forsvant men du verden. Den var ille. Gikk i dass.
 
Mesket over natt eller mens jeg er på jobb flere ganger. Får som regel 1-2 poeng mer utgjæring enn hva jeg ellers får, legger derfor temperaturen litt høyere, noe som har fungert bra.

Det der tror jeg er et veldig godt råd. Jeg drev en del med å meske lenge - ikke over natta, men over en viss grense tror jeg det spiller liten rolle - og fikk problemer med at ølet ble for godt utgjæret, og smakte tynnere enn jeg ville.
 
Skulle gjerne gjort dette sjøl, men jeg er litt skeptisk til Speidelen min. Av og til henger den seg opp under mesking; da må jeg trekke ut støpslet og starte meskeprogrammet på nytt. Fryktelig irriterende.
 
Pass på å holde tempraturen. Jeg mesket og forlot brygger i avslått tilstand. Dagen etter var tempraturen 30 grader og for å si det mildt, det lukta oppkast langt ut på gårdsplassen. Jeg koket den og kjørte gjæring som vanlig allikevel, og noe av lukten forsvant men du verden. Den var ille. Gikk i dass.
Smørsyre :) Lurt koke vørteren rett etter mesking.
 
Tilbake
Topp