Fjerning av flaskeetiketter

Skal huske den hvis det blir aktuelt å rense et større parti med gjenstridige etiketter:). Vet at noen bruker citrusbasert rensemiddel, også. Men så lenge jeg bare renser et par-tre flasker av gangen, er det ikke noe problem å bruke den litt mer omstendelige metoden med sånt som likevel står på kjøkkenbenken.

(Jeg har lagt meg opp en brukbar mengde bjørnunger m. kasser, og bruker lite av de andre flaskene jeg har. Og jeg har ganske mange kasser med dem. også. Så når jeg renser flere nå, er det mest av ølnerd-instinkt: Det er da for gæli å hive fine flasker som kan fylles med nytt øl:).)
Jeg heiv en søppelsekk med flasker igår. Mye Kinn, litt ymse. Orker ikke flaske på forskjellige flasker, alt går så smooth når alle flaskene er dønn like . :)
 
Jeg heiv en søppelsekk med flasker igår. Mye Kinn, litt ymse. Orker ikke flaske på forskjellige flasker, alt går så smooth når alle flaskene er dønn like . :)

neineinei - du må ikke hive Kinn-flaskene:(. De er fine å ha når du brygger sånt som skal lagres. (Jeg har mange Kinn-flasker - og veldig lite øl som skal lagres:confused:.)

Men jeg er enig i at de flaskene du tapper opp i, må være like - eller du må i alle fall ha fulle kasser med like flasker. Jeg har samlet på flere typer i tillegg til Kinns: Nøgne Ø-typen, Ægir/Handbryggeriet-typen, Fullers og O'Hara's. Også langhalsede 0,33, vanlig høyde. Alt annet hiver jeg.

De aller fineste er O'Hara's-typen:).
 
Tja ja.. når du flasker er det greit at det er samme kapsler.

O'haras har jeg ikke vært borti. Weihenstephaner og Nøgne Ø er de beste flaskene jeg finner, dog krever nøgne litt mer innsats. Weihenstephaner er min '"bruktflaskefavoritt".
 
neineinei - du må ikke hive Kinn-flaskene:(. De er fine å ha når du brygger sånt som skal lagres. (Jeg har mange Kinn-flasker - og veldig lite øl som skal lagres:confused:.)

Men jeg er enig i at de flaskene du tapper opp i, må være like - eller du må i alle fall ha fulle kasser med like flasker. Jeg har samlet på flere typer i tillegg til Kinns: Nøgne Ø-typen, Ægir/Handbryggeriet-typen, Fullers og O'Hara's. Også langhalsede 0,33, vanlig høyde. Alt annet hiver jeg.

De aller fineste er O'Hara's-typen:).
Hehehe, sære dere er ;) Så lenge jeg har noen flasker å tappe på er jeg hæppi :cool:
 
Har beggynt å få meg ett bra lager av Svenske halvliterflasker, Mariestad feks. Jobber med en skokk med Svensker, stikker til dem litt øl i ny og ne, "Tar du med deg litt tomgods fra Sverige så kan du få litt mer øl." Bilen full av tomgods på vei hjem fra jobb. Etikettene forsvinner lekende lett og. Veldig greie plastkaser med plass til 15 flasker er den svenske standarden.
beer_22633.jpg
 
Fortjener bryggeriet plass på lista med «Etikettfjerning for dummies». I.e løsner de ved varme og/eller bløtlegging og tar de med seg limet (eller løser limet seg enkelt i vann)?
 
Har beggynt å få meg ett bra lager av Svenske halvliterflasker, Mariestad feks. Jobber med en skokk med Svensker, stikker til dem litt øl i ny og ne, "Tar du med deg litt tomgods fra Sverige så kan du få litt mer øl." Bilen full av tomgods på vei hjem fra jobb. Etikettene forsvinner lekende lett og. Veldig greie plastkaser med plass til 15 flasker er den svenske standarden.
Vis vedlegget 35303

Oj, de er fine! Også med kasser. Hvor mye tar de der - 0,3 eller 0,5?

Blir det bjørnungekrise får jeg hive ut setene i den gamle 307'en min og ta en tur til Sverige:). Hvis de selger tomgodset sitt, da:(. Svensker er ikke allltid så smidige - ødelagt av en lang historie med adel og en generelt gørrlei overklasse. Overdreven respekt for autoritet og regler.

(Neida, jeg liker svensker, jeg. Bodde i Stockholm i en periode på 70-tallet. Jobba som vinduspusser, og da får du litt innsikt (!) i samfunn og kultur.)
 
Oj, de er fine! Også med kasser. Hvor mye tar de der - 0,3 eller 0,5?

Blir det bjørnungekrise får jeg hive ut setene i den gamle 307'en min og ta en tur til Sverige:). Hvis de selger tomgodset sitt, da:(. Svensker er ikke allltid så smidige - ødelagt av en lang historie med adel og en generelt gørrlei overklasse. Overdreven respekt for autoritet og regler.

(Neida, jeg liker svensker, jeg. Bodde i Stockholm i en periode på 70-tallet. Jobba som vinduspusser, og da får du litt innsikt (!) i samfunn og kultur.)
Det er 0,5l De er lavere enn våre og litt bredere, akurat nok til att jeg bare får 19 flasker i hjemmelaga kasser.
Kasse koster 14 sek og flaskene 1sek, Du finner garantert en svenske på Systembolaget eller en butikk som ikke sier neitakk til en hjemme snikra øl eller 2
 
Fortjener bryggeriet plass på lista med «Etikettfjerning for dummies». I.e løsner de ved varme og/eller bløtlegging og tar de med seg limet (eller løser limet seg enkelt i vann)?
Er blant de enkleste jeg fjerner, en time i krystalsoda så ligger etikketten og flyter for seg selv, ingen limrester
 
Brooklyn går som regel bra etter bløtlegging i varmt vann, MEN noen få typer bruker skjørere etiketter som er vanskeligere. Har av og til litt limrester som enkelt fjernes med matolje. Liker for øvrig 0,355-størrelsen for flaskekarbonering. Det gir fullt glass selv om bunnfallslanten blir igjen.

Når det gjelder Brewdog, så har jeg opplevd det er to typer etiketter i bruk: En type som kan trekkes av hele og gir limrester (mer enn Brooklyn). Den andre typen er like håpløs som Nøgne Ø.
 
Mener å huske å ha lest på et svensk diskusjonsforum at det ikke er like lett for svenskene å kjøpe ut tomgods som det er (snart var..) for oss.
Det kan nok ha noe å gjøre med at de er litt mer firkantede i forhold til regler og slikt, ja..

Men de er fine de der svenske halvlitrene med tilhørende kasser!

I disse tider hvor det er trendy med gjenbruk og resirkulering kan jeg ikke fatte og begripe at vi her i Norge slutter med gjenbruk av ølflasker.
Forbrukerne foretrekker de nye engangs longneckflaskene fordi de er penere var tror jeg det var Petter Nome som uttalte! Hvor jålete går det an å bli! Dyrere er de også; til dels mye dyrere.
Sammenliknet for et års tid siden prisen i butikken på Tuborg og Nordlandspils tror jeg det var i hhv. bjørnunger, 0.33 boks og 0.33 engangsflaske. Jevn stigning i pris der bjørnungen var billigst, boksen et par kroner dyrere og jåleflaska nesten en tier dyrere!

Skyldes utfasingen av returflasker økonomi og logistikk kan jeg kanskje godta det; boks har jo sine fordeler. Og jeg skjønner at små bryggerier ikke kan ta seg råd til å investere i flaskevaskeanlegg og lokaler og logistikk for å ta i mot og oppbevare tomgods. Men jeg kommer aldri til å kjøpe en øl i jåleflaske hvis den er tilgjengelig på boks. Det virker jo helt meningsløst!

En annen ting jeg ikke skjønner er hvorfor det ikke er pant på jåleflaskene. Det hadde jo ikke vært noe i veien for å samle dem inn selv om de ikke skal brukes på nytt. Det er jo pant på saft- og juiceflasker i plast selv om ikke de heller blir brukt om igjen. Har en mistanke om at mange av disse pene flaskene havner i restsøpla fremfor i returglasscontainere rundt omkring...

Nå ble jeg så fyrt at jeg fikk lyst til å dra på butikken og frigjøre noen flere kasser med bjørnunger før det er for sent.. Har egentlig ikke plass til flere men kanskje jeg skal lage nye nattbord, inspirert av den tråden med en Speidel i en innredningsartikkel :)
 
Visste ikke at long neck var dyrere. Det må jeg huske på ved neste innkjøp. Jeg bruker long neck fordi jeg synes de er enklere å fylle. Får litt mere tid til å stoppe tappingen før det går over.
 
Prisforskjellen mellom boks og longneck var ikke like ekstrem da jeg kikket på prisene på den lokale pilsen i butikken i dag men det var fortsatt forskjell nok.

Mack Pilsner:
0.33 boks: 26,91-
0.33 longneck: 32,50-
litt over 20% forskjell

Mack Arctic beer:
0.33 boks: 24,50-
0.33 longneck: 29,50-
rett over 20% dyrere med engangsflasker her også.

Det var de jeg fant i farta både i flaske og boks av samme størrelse.
Og da øl ble solgt på bjørnunger brukte de å være enda litt mindre dyre enn boks av samme størrelse.
 
Munkholm fikk du for 6 kroner flaska på bjørnunger. Nå koster de vel nærmere 12 kroner flaska for engangsjåling.

Ja, jeg har Munkholm i hus for de som må kjøre bil.
 
Det vi ser er en snik-økning av prisen på øl. Det er ingen grunn til at longneck skal koste mer enn bjørnunger.

Men som sagt, av Nome, de er penere. Da benytter de sjansen til å legge på prisen og later som det er et nytt produkt. Øl er populært for tiden, Ola Nordmann har god råd og bryr seg ikke om dobling i pris selv om produktet er det samme, bare det ser mer eksklusivt ut.

Jaja, jo mer prisene stiger på butikken, jo bedre er det å sette seg foran peisen med en hjemmelaget øl. Tror bare jeg fortsetter med denne hobbyen jeg...
 
Øl har jo "alltid" vært dyrt og folk reagerer kanskje ikke på at det blir enda litt dyrere. De som leter etter billigst mulig øl i butikken finner jo Seidel, Pokal etc. til rundt 40 kroner literen på halvlitersbokser. Men var det ikke slik at det er en eller annen avgift på glassflasker uten pant som er høyere enn den er for returflasker og boks? Så jeg trodde prisøkningen kom av at emballasjen faktisk har blitt dyrere og at vi som kunder får betale merkostnaden?

Uansett, jeg liker ikke utviklingen. Jåleri og neppe bra for miljøet. Og jeg er uenig med Nome og alle som måtte mene at en 0.33 longneck er penere enn en bjørnunge. Det har sikkert nostalgiske årsaker men det er slik jeg synes at en norsk ølflaske skal se ut. Vel er noen litt slitne, men som noen sa; det er noe sjarmerende med en bjørnunge som har vært ute en vinternatt før :)
 
Noe annet som er litt i samme gata er at jeg irriterer meg grønnj**lig av at når jeg forviller meg inn til panteautomaten med en boks enten kjøpt på polet eller i utlandet, så dytter maskinen fra Tomra den ut igjen. Helt greit at jeg ikke får pant på den, men den kan da knuse og resirkulere dingsen.
 
Sist redigert:
Har beggynt å få meg ett bra lager av Svenske halvliterflasker, Mariestad feks. Jobber med en skokk med Svensker, stikker til dem litt øl i ny og ne, "Tar du med deg litt tomgods fra Sverige så kan du få litt mer øl." Bilen full av tomgods på vei hjem fra jobb. Etikettene forsvinner lekende lett og. Veldig greie plastkaser med plass til 15 flasker er den svenske standarden.
Vis vedlegget 35303


Bruker mange Mariestad flasker selv, syns de er ganske fine :)
 
Noe annet som er litt i samme gata er at jeg irriterer meg grønnj**lig av at når jeg forviller meg inn til panteautomaten med en boks enten kjøpt på polet eller i utlandet, så dytter maskinen fra Tomra den ut igjen. Helt greit at jeg ikke får pant på den, men den kan da knuse og resirkulere dingsen.

Enig, tror mange bokser havner i den vanlige søpla da. Men hvem skulle betalt tomra og butikken for å ta seg av disse boksene.
 
Tilbake
Topp