Hjelp! Bittert \Beskt øl

Trur ikkje det har noko med karboneringa å gjera sidan alle 3 har havna både på fat og flaske og bitterheten er den same over alt.

Sikker på at du bare ikke har brukt for mye humle?

Kan spleise på en fraktetikett hvis du vil sende, med mindre du har andre i området som kan hjelpe deg med paletten sin.
 
Eg kan gjerne sende, tar kostnaden eg. Sender du adressa i ein PM?
Kan sjølsagt hende eg har brukt for mykje humle. Men eg syns ikkje alt er humlebitterhet.
Er jo alltid noko maltpulver som kjem med syns eg. Bør dette "siles bort" før det går i mesken?
 
Altså den ferdig knuste malten eg kjøper så følger det gjerne alltid med noko som er pulverisert, kanskje 1-1,5 dl pr 5kg omtrent.
 
Sånn ca litt mindre skyllevatn enn meskevatn. Ja skulle vel ha med "alt".
Hvilket utstyr brygger du på og hvordan skyller du?
Brygger selv på en bryggemaskin med maltkurv. Tidligere gjorde jeg dette med kontinuerlig skylling (litt mindre skyllevann enn meskevann) og ved flere brygg fikk jeg en uønsket bitterhet som viste seg å være astringens (tilbakemelding fra øldommere - innsendte smaksprøver til Nordbrygg).
Ved måling av siste avrenning fra mesketønna var typisk SG 1.015-1.020 (pH 5.5-5.7), så jeg tenkte at årsaken ikke kunne ligge her. Men så tok jeg målinger av mesken som fløt over maltsenga (holdt væskenivået 2-3 cm over maltsenga under skyllingen), her målte jeg SG ned mot 1.008 og Ph 6.0.
Den kontinuerlige skyllingen gjør at mesken over maltsenga blir veldig tynn etter hvert og risikoen for at det skilles ut tanniner i den øverste delen av maltsenga øker, (er min teori i hvert fall) som blir dratt videre med ned gjennom maltsenga og over i vørteren.
Jeg har nå sluttet med kontinuerlig skylling og gått over til en "kontinuerlig batch skylling" hvor jeg tilfører skyllevannet i 3 runder hvor jeg holder væskenivået 6-10cm over maltsenga og justerer meg inn slik at SG i mesken over maltsenga holder seg over 1.010 ved siste batch av skyllevann. Bruker også 1-2g Laktol i skyllevannet for å forsikre meg at pH holdes godt under 6.0. Har også begynt å meske litt tynnere og bruke litt mindre skyllevann. Resultatet er at jeg synes den tanninske bitterheten er blitt borte og jeg synes jeg har fått et generelt bedre øl (har ikke sent inn prøver til bedømming enda).
 
Sist redigert:
Brygger på Bratberg apparat med maltrør med perforert silbotn. Skyller ganske enkelt ved å varme vatn til rundt 80C. Løfter opp maltøret til det er få centimeter over væskenivå mesken. Fyller på 1 og 1 liter skyllevatn på toppen av matrøret til det har runne gjennom, ca 1 liter annakvart minutt kanskje. løfter opp maltrøret gradvis slik at botn står like over nivået må vørteren heile tida. Skyllevatnet er nok kanskje 80C ved skyllestart og kanskje 70C ved slutt. Går ca litt mindre skyllevatn enn meskevatn. Justerer ikkje skyllevatn for pH eller andre ting. pH for det lokale vatnet i springen her ligg nok mellom 7-7,5. Målte heller ikkje SG undervegs i skyllinga.
 
På tide å oppsummere? Du har avskrevet feil på humletilsetning ( mengde, alpha og koketid)? Du har sjekket ut at CO2 er ok ( både tvangskarbonering og flaskekarbonering gir samme usmak)? Du har verifisert at humla er ok ( ikke gammel og oksydert). Og du har sjekket/ skiftet utstyret for eventuelle bakterievekst. Og har fremdeles usmak.
Da gjenstår det jeg kan se tre muligheter:
Se om tiden leger alle sår (lagre).
Sette til 0,5% betacyclodextrin
Helle ut.

Your call.

Kj
 
På tide å oppsummere? Du har avskrevet feil på humletilsetning ( mengde, alpha og koketid)? Du har sjekket ut at CO2 er ok ( både tvangskarbonering og flaskekarbonering gir samme usmak)? Du har verifisert at humla er ok ( ikke gammel og oksydert). Og du har sjekket/ skiftet utstyret for eventuelle bakterievekst. Og har fremdeles usmak.
Da gjenstår det jeg kan se tre muligheter:
Se om tiden leger alle sår (lagre).
Sette til 0,5% betacyclodextrin
Helle ut.

Your call.

Kj

Du har glemt muligheten om at det kan være noe annet som er oversett, fra alle parter.

Man skal kunne brygge godt øl uten å måtte bruke tid som legemiddel eller tilsette noe jeg ikke engang vet hva er.
 
At det kan være noe ingen vet hva er er selvsagt en mulighet. Da er tredje alternativ (helle ut) nærliggende. At det å tilsette noe du ikke vet hva er framstår fortsatt som en reell mulighet.
 
At det kan være noe ingen vet hva er er selvsagt en mulighet. Da er tredje alternativ (helle ut) nærliggende. At det å tilsette noe du ikke vet hva er framstår fortsatt som en reell mulighet.

Ja men se for deg at dette er noe en brygger opplever ofte. Det skal ikke være nødvendig å tilsette det du foreslo, da mesteparten klarer å brygge øl uten å tilsette noen form for remedier. Da er det å finne ut av hva som forårsaker den usmaken, og ta problemet ved hornet, i steden for å bruke plaster.
 
Ja man må selvsagt fortsatt jakte på det en ikke vet. Det inkluderer også metoder for å dempe uønsket bitterhet som kan oppstå.
Det beste er selvsagt at bryggingen leverer perfekt. Men mye smaksforbedring skjer etter at gjæring er avsluttet (tørrhumling, lagring, klaring, søting, og bitterjustering).
 
Ja man må selvsagt fortsatt jakte på det en ikke vet. Det inkluderer også metoder for å dempe uønsket bitterhet som kan oppstå.
Det beste er selvsagt at bryggingen leverer perfekt. Men mye smaksforbedring skjer etter at gjæring er avsluttet (tørrhumling, lagring, klaring, søting, og bitterjustering).

Ja helt klart. Mesteparten av kvaliteten skjer etter at vørteren er ferdig, synes jeg.
 
Brygger på Bratberg apparat med maltrør med perforert silbotn. Skyller ganske enkelt ved å varme vatn til rundt 80C. Løfter opp maltøret til det er få centimeter over væskenivå mesken. Fyller på 1 og 1 liter skyllevatn på toppen av matrøret til det har runne gjennom, ca 1 liter annakvart minutt kanskje. løfter opp maltrøret gradvis slik at botn står like over nivået må vørteren heile tida. Skyllevatnet er nok kanskje 80C ved skyllestart og kanskje 70C ved slutt. Går ca litt mindre skyllevatn enn meskevatn. Justerer ikkje skyllevatn for pH eller andre ting. pH for det lokale vatnet i springen her ligg nok mellom 7-7,5. Målte heller ikkje SG undervegs i skyllinga.
Jeg vil tro at tanninutskylling med påfølgende astringen kan være årsak til det problemet du opplever.
 
Har ikke leste hele tråden ei heller funnet en komplett oppskrift, men selv har jeg alltid vært redd for at whirlpool skal "kødde til" IBU-en og kjører derfor WP nokså lavt. Tanken min er at dersom WP temp. er høy, vil man fort få mye mer bitterhet enn ventet/ønsket, da programmer typisk ikke tar hensyn til dette fullt ut. Enkelte programmer gir IBU bidraget fra WP-humlen, men tar ikke med i betraktningen at 5 min humlen også gjennomgår WP tiden med dertil IBU bidrag. Dette gjelder fot alle tilsetninger (dog betyr det nok lite og nada for 60 min humlen).
 
Er ikkje skyllemetoden min god? Kva gjer eg for å unngå tanninutskylling/astringen?
Brygger på samme maskinen og benyttet tidligere samme metode som deg. Du får en kraftig uttynning av mesken øverst i maltsenga som lett kan gå under 1.1010. Dersom du ikke buker vannjustering for å forsikre deg om at pH ikke stiger til over 6.0, så er det stor fare for at det skilles ut tanniner. Lysere øl er spesielt utsatte. Se for øvrig lenger opp for en alternativ skylle metode. :)
 
Før jeg begynte med vannjusteringer så fant jeg "delvis" ut at en siste avrenning på 1.020-1.025 ikke ga (merkbare) tanniner. Ikke alltid jeg målte men jeg la meg der iallefall. Prøvde å pushe meskevann/skyllevann og se hvor grensen gikk, husker ikke tallet nå, men det var et ganske forferdelig øl.
 
Tilbake
Topp