Erfaringer med Brewie

Jeg innså nettopp etter å ha lest gjennom det du siterte at du mente det motsatte av min tolkning - tror jeg :p

Nå er jeg også ingeniør og både privat og profesjonelt så er det første jeg tenker på når jeg må gjøre det samme 2 ganger er "hvordan kan jeg automatisere dette". Så med andre ord var min tolkning av "like spennede som å fylle oppvaskmaskinen" det å stå og røre i gryta, hive oppi humle osv... Innser at her er det hver sin smak - noen foretrekker (?) sikkert å vaske for hånd også. Jeg vet absolutt å sette pris på håndverk for all del men for min del ligger moroa i den kreative prosessen i forkant hvor jeg forsøker å designe et smaksbilde og det å sitte med sluttproduktet i hånda. Selve produksjonen ønsker jeg egentlig skal være så automatisert og reproduserbar som overhodet mulig - men under min kontroll.
Hehe, ja, her har vi nok motsatt perspektiv. Hvis det er noe jeg gjøre (som oppvask) ser jeg gjerne at det automatiseres, men når det er noe jeg gjør fordi det er fint, som å brygge øl, lage bål, fiske etc vil jeg helst være så nær prosessen som mulig.
 
Jeg fikk min Brewie for en god stund siden etter å ha ventet *lenge (år). Den ble bestilt via "Kickstarter" . Stor var gleden når den kom, og like så skuffelsen når den ikke fungerte.
Det ble heldigvis bedre etter noen mnd og softwareoppgradering, men inntil videre er min konklusjon: God hardware, crap software.

Jeg har vel 5-6 brygg på min Brewie til nå. Inni mellom der plukket jeg fram det gamle utstyret pga nevnte ubrukelig software. Siste versjonene ser ut til å fungere tålig greit. Mitt siste brygg på Brewie gikk (med unntak av å innom å kikke til den med jevne mellomrom, samt slippe oppi noen dråper FoamControl på riktig tidspunkt) helt av seg selv, fra start til slutt.

Et par idiotiske feil som ikke er dokumentert:
Brewie måler temperaturen på vann inn ved første inntak av vann til mesking.
denne temperaturen + 5 grader blir da laveste mulig kjøletemperatur.
Jeg har også koplet brewie rett på blandebatteri, og siden jeg ikke har usmaker i vann fra varmtvannstanken min skrudde jeg opp temperaturen for å være klar raskt. Resultatet er at kjølingen til slutt stoppet på 60-70 grader.

Du kan i oppskriften sette Brewie til å kjøre hop cagene i forskjellig rekkefølge (2,3,1,4). Men det fungerer ikke, den tar de i stigende rekkefølge uansett med resultat at ølet blir helt annerledes enn definert i oppskrift.
Dette burde selvfølgelig enten fungert, eller ikke være mulig å sette i oppskriften.

Det mangler enormt mange "manuelle"/expert-funksjoner. F.eks burde jeg jo manuelt kunne sette i gang kjøling av hva jeg har i karet (noe som f.eks ville kunne gitt mulighet for hop stand på 80grader, for deretter manuelt kjøle til riktig temp)

APP - Det ble annonsert at denne var på plass da jeg bestilte maskinen via "Kickstarter".
En eller annen nevnte i tidligere innlegg at dette kommer snart. Vel, jeg tror det ikke før jeg får se det. Det virker ikke som at Software-gjengen som jobber med dette verken er gode programmerere eller har brygge-erfaring i særlig grad.

Software er generelt lite effektiv, det er mange steg som jeg ikke forstår hvorfor skal ta så lang tid - både under brygging og vasking.
Eksempel.: Ved overføring fra mesk til kok tar brewie et par ganger ekstra sup fra meskekar for å ta med "avdrypp" fra meskeposen. Det er smart. Det som IKKE er smart er at når den gjør dette stopper den oppvarming av vørter i kokekaret. Resultatet er jo ikke bare at vørteren slutter å stige i temp, men den rekker å synke i temp. Når dette gjøres 3-4 ganger før kok gir det lett 30 minutter bortkastet tid.
Dette hadde en programmerer med litt brygge-erfaring lett skjønt at er dumt.

De er nå på softwareversjon 2.3 eller 2.4 . Det burde nok vært 0,24BETA.

Men ikke misforstå meg, Brewie gir meg allerede nå noe enklere bryggedager - og dermed muligheten til å brygge oftere/mer.
Jeg gleder meg til versjon 1 (10) av softwaren :)
 
Gikk til innkjøp av maskinen denne uken selv, kun testet ett brygg, men generelt sett er jeg positivt overrasket, sikkert fordi jeg hadde stålsatt meg litt etter å ha lest folk som har sliti med tidligere programvare så trodde det var værre enn det var.

Første batchen var en enkel blonde, så ikke non oppskrift som trenger noe ekstra ordinære ting, dette gikk knirkefritt i grunn og hele prosessen skjedde automatisk som den skulle.

Merket meg også som nevnt over at noen steg osv tok uforholdsmessig lang tid, og noen ting jeg ikke hadde regnet med den skulle gjøre som den gjorde.... feks koking, den kom opp i full kok, og fortsatte å koke i 30min pluss før den startet med humlingen. så ble 90+ effektiv koking istede for 80... resultatet ble at jeg kun fikk 17,5 liter (uten sediment) i gjæringskarret og litt høyere OG enn det je
 
...det fine er at selv om ting tar tid så gjør det ikke så mye :)

Jeg brygger nå - mens jeg er på jobb. Har planlagt det sånn at jeg kommer hjem i tide til å hive i "flame out"-humle. Skrudde på før frokost og hadde da rukket å tømme i meskevann og justere dette før jeg dro.

Savner selvfølgelig app'en - eller hvilken som helst logging til nett - nå som jeg ikke sitter og kikker på maskinen.

Beklageligvis er sikkerhetsmarginen lagt opp sånn nå at jeg bruker manuell vanntilsetning - ellers ender du fort på 17-18 liter i dunken som @raysv gjorde.
 
superdigg: koker den en god stund hos deg også før den begynner med humlinga? eller er det en setting et eller annet sted hos meg som gjør det?
 
@raysv kommer ikke dette an på oppskriften? Har du f.eks.en oppskrift med pilsnermalt så ønsker en jo vanligvis å ha 90 minutter total koketid. Da blir det jo 30 minutter koketid før bittehumlingen, som typisk skal starte når det er 60 minutter igjen av kok.
 
Sist redigert:
@raysv kommer ikke dette an på oppskriften? Har du en f.eks. oppskrift med pilsnermalt så ønsker en jo vanligvis å ha 90 minutter total koketid. Da blir det jo 30 minutter koketid før bittehumlingen, som typisk starter når det er 60 minutter igjen.

Hei,
I mitt tilfelle var det ikke pilsnermalt i oppskriften, og hadde ikke valgt 90 min kok så da ønsker jeg at den kun koker i 60 og ikke 90 når jeg ikke har bedt om det :)

Forøvrig lenge siden jeg sluttet å koke i 90 min, selv med pilsnermalt, og ønsker ikke å gå tilbake til det heller. Så vil helst kontrollere det selv hvor lenge den skal koke, og ikke automatisk få 30 min ekstra på alle oppskrifter :)

Men har kun 1 brygg bak meg på brewie, så lurte egentlig på om det er en setting et eller annet sted som styrer dette. Jeg hadde riktignok satt på "delayed hopping" , men kun valgt 5 minutter og ikke 35 minutter (bitter humle skulle ikke i før 55)
 
Nei da er det ikke godt å si. Mulig valg av øltype tvinger det til 90 min. Jeg tok ikke tiden, men jeg så at det stod koking i displayet mens den varmet opp fra 80 grader. Du er sikker på at det ikke er dette du så? Eller boblet det i 30 min før humlinga startet?

Du kan jo spørre på Brewie sitt forum, del gjerne evt. løsning
 
Den boblet godt på 100,5 grader i 30+ minutter før humlingen startet :)

Har sett det er flere som rapporterer dette på brewie owners group på FB ser jeg :) har lagt inn support ticket til brewie på dette, men ikke fått noe svar fra de enda :) I dette tilfelle så var valgte øltype en blonde, så ingen grunn til at den skulle ha tvinget på 90 minutter.
 
Det beste bryggeoppsettet jeg har hatt var da jeg brygget i en isolert, 27l hyttekjele og sirkulerte kun manuelt like før utskyllinga. Mesken sto urørt en time og tapte kun en halv grad. Traff OG og alle mengder perfekt hver gang.
Hadde jeg hatt litt bedre plass så hadde jeg laget en 50l-variant av dette og solgt Speidelen med en gang:rolleyes:

Men for all del, håper dere får det til å gå som det skal og at dere blir fornøyde!:)

Min verden, med en 56 l Ss-kjele:). Veldig enkelt - men du må jo ha tid til å pusle rundt hele dagen. Det har jeg - og god plass:).

Jeg ville ikke drømme om å skaffe hverken Speidel eller Brewie, men jeg har levd et tidligere liv der det ville gitt mening. Så jeg slutter meg gjerne til lykkeønskningene.

Og til @superdigg og @Stigmha : En språklig fornøyelse å lese framstillingene deres. God kommunikasjon kan ikke overvurderes:).
 
Har nå kjørt to brygg på Brewie. Oppsummert er jeg enig i tidligere utsagn, tilsynelatende god eller ok hardware, men SW er jo som om en gjeng studenter har slengt sammen dette på 2 uker i et introkurs i programmering, og det er nok ikke langt fra sannheten heller. Utfordringer så langt:

- Den orker ikke koke i min garasje, som er oppvarmet men ikke romstemperert, første brygg ble han stående på 95gr uten å komme seg videre, måtte opp i med en dyppvarmer for å få han opp i kok.
- Havnet i en dead-end i menyen (fementation settings), måtte restarte hele maskinen og da husker den ikke hvor du er i programmet.
- Hvis strømmen går, eller man trykker stop, så er man f-d, går ikke å kjøre noe som helst mer enn tømming manuelt, så hvis du vil starte med kok går ikke det. (Med mindre man lager et "bare kok" program, hvor meskingen er satt til 1min, og man trykker vekk "automatic water inlet")
- Det går ikke å dytte han videre til neste steg, f.eks fra oppkok til start humling.
- Andre brygg nektet han å starte humling, selv med dyppvarmer og voldsomt fosskok så viser han bare 99gr og vil ikke gå videre. Men etter at jeg gitt opp og lot han stå å putre på 98gr av se selv uten dyppvarmer en stund så startet han humling likevel. Mulig han må gasse på maks og nå en stabil temp før han går videre, eller som andre sier, kjøre 30+ min før han starter humlingen.
- Hadde dog vært fint å kunne kalibrere temp-føleren, eller bestemme hvilken temp som det skal kokes på, siden den ikke orker opp til 100gr, hadde også gjort at den ikke kokte over, hvis man som meg ikke er veldig opptatt av kraftig koking.
- Manual og supportsiden er ganske dårlig, er bare salgssvada og lite info.
- Risten i mesketanken er for tynn, og er blitt bøyd allerede. Må ordne noe støtte i mitten som ikke leder varme.

Ellers må jeg si at det virker lovende, bare noen fler bugs blir fikset og våren kommer så skal den nok gi mye glede. Grunnen til at jeg kjøpte den var at jeg ikke har anledning til å sette av en hel dag for meg selv i garasjen lenger, og det har definitivt blitt mye mindre arbeid med denne.
 
Ser at denne får rimelig totalslakt av brukerne på homebrewtalk. Maskiner slutter å fungere, både pga software og HW. Samtidig ser det ut som at de lanserer en ny utgave.

Er folk her inne happy med kjøpet, eller skulle folk helst ventet litt? Vet ikke hvis det er noe spes forskjell på nord amerikansk versjon eller europeisk versjon.
 
Min har vært på reparasjon i 2 mnd nå etter at den døde..Nettopp fått beskjed om at den er på vei tilbake. Spent på om softwarene de har lansert i mellomtiden utgjør noe forskjell for meg. APP har de også lansert, det kan jo være det rett og slett nærmer seg et ferdig produtk.
 
Min har vært på reparasjon i 2 mnd nå etter at den døde..Nettopp fått beskjed om at den er på vei tilbake. Spent på om softwarene de har lansert i mellomtiden utgjør noe forskjell for meg. APP har de også lansert, det kan jo være det rett og slett nærmer seg et ferdig produtk.

Appen er vel bare tomt prat foreløpig, eller har du klart å finne den?
 
Det skal stå på maskinen, som regel ved strømledningen.
Hei.
Hadde man bare hatt en maskin så. Spørsmålet er.Bor i Florida og har tenk og kjøpe Brewie her og her er det
110 v. Når jeg flytter tilbake til Norge har jeg tenkt og ta den med meg .så spørsmålet er om den bryggemaskinen er
bygget for både 110 og 220?
 
Ser ut som du må bestille 230V versjonen hvis du skal ta den med til Norge. Har ikke amerikanere tilgang til en 230V stikk på vaskerommet? Hvis du ikke har, kan du få lagt opp til 230V stikk.
 

Vedlegg

  • Brewie.png
    Brewie.png
    429,1 KB · Sett: 53
Tilbake
Topp