Jeg fikk min Brewie for en god stund siden etter å ha ventet *lenge (år). Den ble bestilt via "Kickstarter" . Stor var gleden når den kom, og like så skuffelsen når den ikke fungerte.
Det ble heldigvis bedre etter noen mnd og softwareoppgradering, men inntil videre er min konklusjon: God hardware, crap software.
Jeg har vel 5-6 brygg på min Brewie til nå. Inni mellom der plukket jeg fram det gamle utstyret pga nevnte ubrukelig software. Siste versjonene ser ut til å fungere tålig greit. Mitt siste brygg på Brewie gikk (med unntak av å innom å kikke til den med jevne mellomrom, samt slippe oppi noen dråper FoamControl på riktig tidspunkt) helt av seg selv, fra start til slutt.
Et par idiotiske feil som ikke er dokumentert:
Brewie måler temperaturen på vann inn ved første inntak av vann til mesking.
denne temperaturen + 5 grader blir da laveste mulig kjøletemperatur.
Jeg har også koplet brewie rett på blandebatteri, og siden jeg ikke har usmaker i vann fra varmtvannstanken min skrudde jeg opp temperaturen for å være klar raskt. Resultatet er at kjølingen til slutt stoppet på 60-70 grader.
Du kan i oppskriften sette Brewie til å kjøre hop cagene i forskjellig rekkefølge (2,3,1,4). Men det fungerer ikke, den tar de i stigende rekkefølge uansett med resultat at ølet blir helt annerledes enn definert i oppskrift.
Dette burde selvfølgelig enten fungert, eller ikke være mulig å sette i oppskriften.
Det mangler enormt mange "manuelle"/expert-funksjoner. F.eks burde jeg jo manuelt kunne sette i gang kjøling av hva jeg har i karet (noe som f.eks ville kunne gitt mulighet for hop stand på 80grader, for deretter manuelt kjøle til riktig temp)
APP - Det ble annonsert at denne var på plass da jeg bestilte maskinen via "Kickstarter".
En eller annen nevnte i tidligere innlegg at dette kommer snart. Vel, jeg tror det ikke før jeg får se det. Det virker ikke som at Software-gjengen som jobber med dette verken er gode programmerere eller har brygge-erfaring i særlig grad.
Software er generelt lite effektiv, det er mange steg som jeg ikke forstår hvorfor skal ta så lang tid - både under brygging og vasking.
Eksempel.: Ved overføring fra mesk til kok tar brewie et par ganger ekstra sup fra meskekar for å ta med "avdrypp" fra meskeposen. Det er smart. Det som IKKE er smart er at når den gjør dette stopper den oppvarming av vørter i kokekaret. Resultatet er jo ikke bare at vørteren slutter å stige i temp, men den rekker å synke i temp. Når dette gjøres 3-4 ganger før kok gir det lett 30 minutter bortkastet tid.
Dette hadde en programmerer med litt brygge-erfaring lett skjønt at er dumt.
De er nå på softwareversjon 2.3 eller 2.4 . Det burde nok vært 0,24BETA.
Men ikke misforstå meg, Brewie gir meg allerede nå noe enklere bryggedager - og dermed muligheten til å brygge oftere/mer.
Jeg gleder meg til versjon 1 (10) av softwaren