Dobbeltbock + Eisbock

Skal vurdere det, selv om tanken på å sende av gårde flasker av min dyrebare øl stikker i hjertet!

Jeg har nettopp fått fart i en gjærstarter med WLP833, uten tvil den største starteren jeg har laget. Oppskriften er jeg rimelig fornøyd med nå, nå gjenstår det bare å bedømme resultatet. Siste endring var å redusere mengden Munich-malt til nærmere 60%. Jeg ble fortalt at Munich-malt er fattig på enzymer og litteratur jeg har funnet støtter dette, så jeg redusterte litt på den og økte mengden pilsnermalt litt.

Det ender nok med malt fra Castle Malting, selv om jeg tidligere har brukt Weyermann. Jeg antar at produktene dems er ganske tilsvarende. Har noen her noe innsikt i dette? Det føles ikke helt riktig å brykke tysk øl med belgisk malt..
 
Da er isen fjernet fra ett av fatene. Det andre fatet behold jeg som Doppeltbock. Flaskene med Doppeltbock, som ble naturlig karbonert, gikk med i julen.

Tok ut 3,2 liter is/slush av fatet. Slushen hadde gravity 1007. Regnet ut at det tilsvarer ca 0,1 % ABV. Den ferdige EIsbocken endte da på 10 % (target var 9-10). IBU ca 32. OG målt til ca. 1026. Doppeltbocken har 8 % og IBU på 26. Begge fatene står nå til karbonering.

Hvis jeg ikke får medalje i NM med en av disse begynner jeg i sangkor igjen.
Hvordan gikk det med denne Einar?
Ble det medalje eller synger du i kor enda?
 
Tilbake
Topp