Oppskrift på en god Dunkelweiss

Takk for påminnelsen, har hatt litt lyst til å brygge en slik en.

Slang sammen et raskt forslag

55%- 60% hvete
38% -33% munich 25 EBC
5% Caramunich 3
2% Carafa special 3

Mesk
50C 10-20 min
63C 30-40 min
72C 30-60 min
utmesk

Tettnang i en eller to tilsetninger til ca 12 IBU.

Flytende/fersk gjær korrekt for en weizen.

Kokes 90 min.
 
Sist redigert:
Takk for påminnelsen, har hatt litt lyst til å brygge en slik en.

Slang sammen et raskt forslag

55%- 60% hvete
38% -33% munich 25 EBC
5% Caramunich 3
2% Carafa special 3

Mesk
50C 10-20 min
63C 30-40 min
72C 30-60 min
utmesk

Tettnang i en eller to tilsetninger til ca 12 IBU.

Flytende/fersk gjær korrekt for en weizen.

Kokes 90 min.
Hvorfor har du 50C steget? Jeg har erfart at dette steget har gjort at det gode skummet blir borte veldig fort, ie skumfastheten blir ødelagt.
 
Hvorfor har du 50C steget? Jeg har erfart at dette steget har gjort at det gode skummet blir borte veldig fort, ie skumfastheten blir ødelagt.

Har du da brukt det med hvetemalt? Hvetemalt inneholder veldig mye proteiner, og litt "annerledes" proteiner enn byggmalt. Jeg bruker det alltid med Weizens og hvis ølet får stå lenge nok så får du sånn reklamebilde-skum.
 
Sjekket BS og ja den var med hveteMALT, det var nok der jeg har bommet!. Med hvete vllle det stille seg annerledes mht proteinene og nebrytningen av disse i proteinsteget?
Den Hefen blei mildt sagt mislykka!
 
Sjekket BS og ja den var med hveteMALT, det var nok der jeg har bommet!. Med hvete vllle det stille seg annerledes mht proteinene og nebrytningen av disse i proteinsteget?
Den Hefen blei mildt sagt mislykka!

Hehe! Har du brygget en weizen UTEN hvetemalt? Hva mener du, rå hvete?
 
Hehe, nå har jeg lest tråden 5 ganger og skjønner heller ikke... :p Kanskje han mente flaket hvete?
 
Skjønte heller ikke hvorfor skummet ble så dårlig på Paulanern, brukte 55% hvetemalt og et proteinrast steg på 20min. Leste et ellerannet sted at fult modifiser malt ikke trenger dette steget og at det kan gå utover skumstabiliteten. Når det gjelder umaltet hvete f.eks flaket hvete så er proteinrasten en fordel for å få brutt ned de største og kompliserte proteinkjedene... Er jeg på ute på jordet eller? Hva kan i så fall være årsaken til den dårlige skumfastheten (det blei også litt tynt)?
 
Fikk du ikke svar i innlegg #2? :) Beklager "kupping" av tråd i de påfølgende innlegg da... :oops:
nei. Er ikke så dreven som dere så trenger mer detaljert step by step for 25 L. Dessuten greit med en oppskrift noen har prøvd. Får lete videre
 
Skjønte heller ikke hvorfor skummet ble så dårlig på Paulanern, brukte 55% hvetemalt og et proteinrast steg på 20min. Leste et ellerannet sted at fult modifiser malt ikke trenger dette steget og at det kan gå utover skumstabiliteten. Når det gjelder umaltet hvete f.eks flaket hvete så er proteinrasten en fordel for å få brutt ned de største og kompliserte proteinkjedene... Er jeg på ute på jordet eller? Hva kan i så fall være årsaken til den dårlige skumfastheten (det blei også litt tynt)?

Hva slags utstyr mesker du i?
 
Tilbake
Topp