Hjemmebryggerkonkurranse – Tou Pilsner-klone og Norsk pilsner butikk-klasse

JEG

Moderator
Brewolution Rogaland, i samarbeid med BryggSelv Stavanger og Norbrygg Rogaland, arrangerer hjemmebryggerkonkurranse.

Det skal konkurreres i to klasser:
Klasse 1: Kloning av den originale Tou Pilsner
Klasse 2: Norbrygg klasse 1F: Norsk pilsner butikk-klasse

Det kåres en vinner i hver klasse. Hver av vinnerne får et gavekort hos BryggSelv til en verdi av 2000 kroner. Premiene er sponset av BryggSelv Stavanger og Norbrygg Rogaland.

Mer: http://www.brewolution.no/2018/02/2...pilsner-klone-og-norsk-pilsner-butikk-klasse/
 
2 måneder fra gjær blir delt ut til konkurranse er kort tid på lager men er jo industripils det skal konkurreres i :p
 
For oss som ikke bor i Rogaland, men gjerne har en fjern slektning derfra... Hvordan få gjæren? Må vi ta fri fra jobb og bo hos veldig fjerne slektninger i tjukkeste bibelbelte?
 
Sorry kanskje en liten avsporing alt nå.

Er andre enige i definisjonen av "norsk pils" i NB sine retningslinjer at denne skal ikke være fruktig? Jeg synes jeg får iallefall banan av nesten all norsk pils.
 
Sorry kanskje en liten avsporing alt nå.

Er andre enige i definisjonen av "norsk pils" i NB sine retningslinjer at denne skal ikke være fruktig? Jeg synes jeg får iallefall banan av nesten all norsk pils.
Banan? Nå er vel ikke norsk pils det mest spennende man kan drikke, men kan ikke si at jeg har kjent noe spesielt til banansmak noen gang... Det hadde vel kanskje vært litt spennende :confused:
 
Banan? Nå er vel ikke norsk pils det mest spennende man kan drikke, men kan ikke si at jeg har kjent noe spesielt til banansmak noen gang... Det hadde vel kanskje vært litt spennende :confused:
Nå har jeg jo brygget en del hefeweizens så den aromaen og smaken ligger i ryggmargen min. Men jeg har kjent banan-lukt fra Ringnes-bokser som dama åpner når hun står ved siden av meg, og fra andre norske bryggerier jeg ikke husker akkurat hvilke er nå, og fikk også banan-aroma (ganske tydelig) da jeg åpnet en dose med ringnes julebukk for en god stund siden. Men ellers smaksmessig så vil jeg absolutt si norsk pils er fruktig, særlig hvis man sammenligner med tyske, da blir det jo stor forskjell. Aromaen er mer banan enn smaken, og smaken er mer direkte fruktig, synes jeg.

Edit: Gjorde en liten uhøytidlig test nå, madammen har akkurat åpnet en boks ringnes, og jeg plukker opp banan og frukt i aromaen, og smaken er også fruktig med et hint av banan. Akkurat dette preget får jeg fra flere norske pilsnere, Hansa er vel et annet bryggeri jeg mener jeg får samme av.

Er det bare meg?
 
Sist redigert:
Må man bruke originalgjæren og Hallertau for å kunne delta i klasse 1? Eller er det samme hvilken oppskrift så lenge målet er å ligne på originalen?
 
Nå har jeg jo brygget en del hefeweizens så den aromaen og smaken ligger i ryggmargen min. Men jeg har kjent banan-lukt fra Ringnes-bokser som dama åpner når hun står ved siden av meg, og fra andre norske bryggerier jeg ikke husker akkurat hvilke er nå, og fikk også banan-aroma (ganske tydelig) da jeg åpnet en dose med ringnes julebukk for en god stund siden. Men ellers smaksmessig så vil jeg absolutt si norsk pils er fruktig, særlig hvis man sammenligner med tyske, da blir det jo stor forskjell. Aromaen er mer banan enn smaken, og smaken er mer direkte fruktig, synes jeg.

Edit: Gjorde en liten uhøytidlig test nå, madammen har akkurat åpnet en boks ringnes, og jeg plukker opp banan og frukt i aromaen, og smaken er også fruktig med et hint av banan. Akkurat dette preget får jeg fra flere norske pilsnere, Hansa er vel et annet bryggeri jeg mener jeg får samme av.

Er det bare meg?
Dahls. Det er jo en trøndersk blond, ikke pils :p De har fått klager fra eldre kunder om at det med tiden har blitt mindre banan, noe de var misfornøyd med. Så Dahls har faktisk satt inn ressurser for å klare å øke mengden banen igjen.
 
Knekte en Mack pilsner nå, og døtti det et banan det ja. Aldri tenkt over det med den før. Dahls har jo vært klin umulig å ikke legge merke til. Synes fortsatt de har sin sjarm da :)
Nå har jeg jo brygget en del hefeweizens så den aromaen og smaken ligger i ryggmargen min. Men jeg har kjent banan-lukt fra Ringnes-bokser som dama åpner når hun står ved siden av meg, og fra andre norske bryggerier jeg ikke husker akkurat hvilke er nå, og fikk også banan-aroma (ganske tydelig) da jeg åpnet en dose med ringnes julebukk for en god stund siden. Men ellers smaksmessig så vil jeg absolutt si norsk pils er fruktig, særlig hvis man sammenligner med tyske, da blir det jo stor forskjell. Aromaen er mer banan enn smaken, og smaken er mer direkte fruktig, synes jeg.

Edit: Gjorde en liten uhøytidlig test nå, madammen har akkurat åpnet en boks ringnes, og jeg plukker opp banan og frukt i aromaen, og smaken er også fruktig med et hint av banan. Akkurat dette preget får jeg fra flere norske pilsnere, Hansa er vel et annet bryggeri jeg mener jeg får samme av.

Er det bare meg?
 
The banana is everywhere! (I norsk pils) Så jeg skjønner ikke at det i typedefinisjonene står at fruktighet ikke skal forekomme, eller hva det står.

Uansett, jeg har forpestet denne tråden nok, så lager en egen tråd.
 
For oss som ikke bor i Rogaland, men gjerne har en fjern slektning derfra... Hvordan få gjæren? Må vi ta fri fra jobb og bo hos veldig fjerne slektninger i tjukkeste bibelbelte?
For å få gjæren vil jeg tror det holder med navn og medlemnummer til BryggSelv Stavanger med beskjed om hvem som da vil hente den. Alternativt er det nok mange som kan sende deler av en starter :).
 
Jeg prøvde meg på en tribute/halvklone da den første "oppskriften" kom. Da brukte jeg Saflager S-23 etter å ha lest om karakteristikkene på AJL1522 som jeg ikke fikk tak i da. Står om S-23: "Den passer for lagere som skal være litt fruktige og ha litt gjærkarakter fra esterproduksjon..." og ser mange nevner banan på diverse forum også.
Om AJL1522 står det på Brewolution.no: "Den har lite diacetyl, mye bananestere (isoamyl acetate) og medium flokkulering og gir rene, fruktige lagerøl"
Så om noen ikke får tak i AJL1522 er kanskje den en plan B. Vet ikke om noen her har erfaringer?
 
Tilbake
Topp