wlp550 -treg utgjæring

loebrygg

Norbrygg-medlem
Satte en Chouffe Houblon forrige søndag. Igår, en uke etter hadde den ikke klart å krype lenger ned enn 1.026 (OG: 1.078)
Tanker?
Tenke å tilsette en 20% sukkerlake, totalt 200 g + de 300 g jeg tilsatte ved kokeslutt (14 liter) slik at OG forblir uforandret og øke temperaturen litt.
Andre tiltak?
 
Jeg brygga nylig en duvel-type med OG på 1.070, og brukte 530. Den sto fra 8. februar til 2.mars før jeg var sikker på at den hadde kreket seg ferdig. Da sto den på 24 grader ganske lenge. Den endte på 1.008. Jeg tilsatte sukkeret ganske seint, men kunne kanskje ha venta enda litt lenger. Det er vel et poeng at gjæren får gjøre seg ferdig med maltotriosen før den får denne dosen med lettfordøyelig mat?

Hvis de 200 grammene sukker ikke inngår i den opprinnelige planen, hadde jeg droppa det foreløpig, og nøyd meg med å sette opp temperaturen.

Og nå kom jeg på at den forrige golden ale'n jeg brygga var med 550. Den brukte ei uke fra 1.072 til 1.016 - og endte på 1.002 etter nesten en måned. Da tilsatte jeg også sukkeret seint.

Jeg veit ikke; er det tenkelig at du får en litt annen utvikling når du tilsetter sukker i starten? At gjæren altså blir litt bortskjemt, og bruker tid på å gire om til å ete tyngre sukker?

De gjærtypene der skal i alle fall få god tid på seg; det er min erfaring.
 
Jeg brygga nylig en duvel-type med OG på 1.070, og brukte 530. Den sto fra 8. februar til 2.mars før jeg var sikker på at den hadde kreket seg ferdig. Da sto den på 24 grader ganske lenge. Den endte på 1.008. Jeg tilsatte sukkeret ganske seint, men kunne kanskje ha venta enda litt lenger. Det er vel et poeng at gjæren får gjøre seg ferdig med maltotriosen før den får denne dosen med lettfordøyelig mat?

Hvis de 200 grammene sukker ikke inngår i den opprinnelige planen, hadde jeg droppa det foreløpig, og nøyd meg med å sette opp temperaturen.

Og nå kom jeg på at den forrige golden ale'n jeg brygga var med 550. Den brukte ei uke fra 1.072 til 1.016 - og endte på 1.002 etter nesten en måned. Da tilsatte jeg også sukkeret seint.

Jeg veit ikke; er det tenkelig at du får en litt annen utvikling når du tilsetter sukker i starten? At gjæren altså blir litt bortskjemt, og bruker tid på å gire om til å ete tyngre sukker?

De gjærtypene der skal i alle fall få god tid på seg; det er min erfaring.
Mener jeg har lest noe om det der. At det blir som å gi en unge dessert før middagen.
 
Mener jeg har lest noe om det der. At det blir som å gi en unge dessert før middagen.

Ja. Det er grunnen til at du ikke skal sette en starter på sukker. Gjæren får ikke "trent" opp evnen til å lage de enzymene den trenger for å kunne nyttiggjøre seg de andre sukkerartene.
 
Jeg tilsetter alltid sukker i kok når jeg brygger belgisk, og alle gjærer ut til under 1010, normalen ligger på 05-08. Bruker som regel 1 kg sukker. Så min erfaring er at WLP 530 og 550 gjærer effektivt og hurtig, utgjæret i løpet av to uker. Jeg har nesten større problem med for høy utgjæring, enn motsatt, så mesker på 66-67 grader.
Ser i gamle notater at eneste gangen jeg havnet på 1013 FG var da jeg tilsatte 500 gr ekstra sukker etter stormgjæring.
 
Jeg tilsetter alltid sukker i kok når jeg brygger belgisk, og alle gjærer ut til under 1010, normalen ligger på 05-08. Bruker som regel 1 kg sukker. Så min erfaring er at WLP 530 og 550 gjærer effektivt og hurtig, utgjæret i løpet av to uker. Jeg har nesten større problem med for høy utgjæring, enn motsatt, så mesker på 66-67 grader.
Ser i gamle notater at eneste gangen jeg havnet på 1013 FG var da jeg tilsatte 500 gr ekstra sukker etter stormgjæring.

Jeg bruker 300 gram til et brygg på 25 liter, det utgjør jo en forskjell. Men kanskje vi gjærer på ulike temperaturer? Jeg lar det meste av hovedgjæringen skje relativt lavt. Begynner på 17, lar det etter hvert stige til 19/20, og så setter jeg det opp videre når det begynner å dabbe av.

Det er det samme med andre belgiske brygg jeg brygger. Både wit og saison har en laaaang hale på gjæringen. De klarer liksom ikke å stoppe helt opp; skal bare ete litt til før de går og legger seg. Akkurat som unger:p.

Hovedgrunnen til at jeg tilsetter sukkeret seint, er angst for fusel. Jeg får et roligere gjæringsforløp, og det er bra. Behøver stort sett ikke bekymre meg for at det skal skumme over.
 
Jeg bruker 300 gram til et brygg på 25 liter, det utgjør jo en forskjell. Men kanskje vi gjærer på ulike temperaturer? Jeg lar det meste av hovedgjæringen skje relativt lavt. Begynner på 17, lar det etter hvert stige til 19/20, og så setter jeg det opp videre når det begynner å dabbe av.
Jeg gjærer på 20+ for å få fram gjærprofil og krydderpreg. Det er det jeg liker med de belgiske typene, enkel grist med mye bidrag fra gjæren.
Etter at jeg begynte med foamcontrol har jeg heller ikke vært plaget med rømningsforsøk:)
 
Jeg gjærer på 20+ for å få fram gjærprofil og krydderpreg. Det er det jeg liker med de belgiske typene, enkel grist med mye bidrag fra gjæren.
Etter at jeg begynte med foamcontrol har jeg heller ikke vært plaget med rømningsforsøk:)

Jeg synes så å si alt sterkt belgisk øl har alkoholpreg, så følgelig ligger jeg stort sett unna det. Golden ale'n brygger jeg egentlig for å gi bort til folk som er fryktelig glade i Duvel:).
 
Sorry. Jeg ville pitchet krausen. Lag en minivørter, tilsett gjær, 12-18t etterpå så bør du se heftig krausen, tilsett.

Men, ikke enda. Vent litt til og se hva som skjer først.

Kan sende deg en utgått pakke 550 hvis du går den veien men ikke vil kjøpe ny pakke.
 
Sist redigert:
Nok om sukker
Noen tanker om hva jeg bør gjøre med brygget?

Som sagt: "Hvis de 200 grammene sukker ikke inngår i den opprinnelige planen, hadde jeg droppa det foreløpig, og nøyd meg med å sette opp temperaturen."

Så ølet i prøven du tappet opp ut som om gjæren hadde begynt å dette ut? Du kan jo eventuelt røre den opp, også, om det ser sånn ut. Etter at du har fått opp temperaturen litt. Men ellers høres rådet til @Miguel ut som den sikreste veien å gå. Disse belgierne kan vel være vanskelige å få liv i igjen hvis de første har bestemt seg for å ta kvelden? Men min siste kviknet til når jeg plasserte den inn på badet og skrudde opp varmen litt. 24 grader likte den. (Men det var altså 530).
 
Har du sett
men, spørsmålet er om jeg tør flaske imorgen
det er fortsatt en del gass i prøven

fullsizeoutput_100.jpeg
 
Sist redigert:
Har du sett
men, spørsmålet er om jeg tør flaske imorgen
det er fortsatt en del gass i prøven

Vis vedlegget 35874

Du skal sikkert karbonere ganske kraftig? Jeg ville ha venta til du ikke får noen særlig oppskumming i prøven. Den kan godt gå en del lavere enn det der. Og hvis du karbonerer hardt på toppen av et par-tre gjenstående poeng, blir det vel ganske skummelt?
 
Den virket stabil og klar idag
så bestemte meg for å flaske

Skål, da:)! Hvordan/hvor mye/med hva karbonerer du?

Jeg smakte på min i går, og den karboneres nokså treigt - men det går da visst framover. Har nokså tydelig alkoholsmak, er jeg redd, men det kan rundes av. Det gjorde i alle fall det i den forrige. Tror ikke det er fusel, egentlig - det blir ikke borte.

Får veldig lyst til å prøve å brygge den med gjæren til Moortgat (WLP570), og med glukose (dekstrose) som de bruker når de brygger Duvel. (Gjæren ble i sin tid rendyrket fra bunnfallet i en flaske McEwans - der det visst fantes et tjuetalls ulike typer. Artig historie. WLP028 skal jo også være McEwans - men jeg veit ikke hvor like to øl fra en split batch med de to nå ville bli. Sikkert nokså ulike.)
 
Tilbake
Topp