Co2 Harvester kit

Spørsmål til guruene over :)
På wiki https://en.m.wikipedia.org/wiki/Carbon_dioxide_(data_page) er det en tabell litt nede på siden som viser at volum CO2 oppløst i vann ved 20° er 0,878 x volumet av vann. Ved 0° kan det være hele 1,703 x volumet av vannet være oppløst...

Dette er vel da "optimale verdier"? Hvis ikke må vel "fangstdingsen" være kjempestor?

Det tar tid før den co2'en blir oppløst i væsken. F.eks tar det jo flere dager med riktig karboneringstrykk. Her opererer man vel med bare atmosfærisk trykk. Så med mindre man CC'er lenge, vil ikke det nivået bli tatt opp antar jeg.
 
Mesteparten kommer nok av redusert CO2 volum, en kjapp beregning tilsier ca 1 l krymp fra 20C til 0C, forutsatt 10l gassvolum. Krymping av væsken tilsvarer ca 0,5l på 25 l væske. Så I teorien skulle det være nok med et 1.5l glass. Belgen blir ikke helt flat sugd, men jeg vil anta at det har vært snakk om 4-5 liter som er blitt borte fra dunken...Skal finmåle litt neste gang....
Det finnes trader her I forumet hvor dette er beregnet mer nøye...
Hvordan kommer du frem til den 'kjappe" beregningen? Nysgjerrig, må lære :)
 
Det tar tid før den co2'en blir oppløst i væsken. F.eks tar det jo flere dager med riktig karboneringstrykk. Her opererer man vel med bare atmosfærisk trykk. Så med mindre man CC'er lenge, vil ikke det nivået bli tatt opp antar jeg.
Makes sense :)
 
Aner ikke hvor mye Co2 som forbrukes men, stenger trykket på spundingventilen på siste dager av gjæringen for litt trykk. Setter til cold crash og etterfyller med co2, funker som bare det.Speidel.jpg
 
Jeg bruker en 10 l flexibel dunk som fylles helt med C02 fra gjæringen på 35l gjæringskar med typisk 25l øl. Flexibel dunken er nesten flat/tom etter CC, så 1-2 liter CO2 på Norges glasset synes veldig lite. Men er du fornøyd så er du fornøyd :)

Har kjøpt en tilsvarende fra XXL, men ikke brukt den ennå. Litt bekymret for om den kan forårsake infeksjon. Har du gjort noen forholdsregler i forhold til det? Kan selvfølgelig prøve å spraye litt StarSan inn i den.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Ikke annet en skylling med litt varmvann og så en skvett starsan løsning....liten infeksjonsfare i ferdiggjæret øl.
 
  • Like
Reaksjoner: aha
Ingen fare for at dunken blir så full av co2 at noe ryker?
Jeg bruker en 10 l flexibel dunk som fylles helt med C02 fra gjæringen på 35l gjæringskar med typisk 25l øl. Flexibel dunken er nesten flat/tom etter CC, så 1-2 liter CO2 på Norges glasset synes veldig lite. Men er du fornøyd så er du fornøyd :)
 
Det kommer an på sukkermengden og utgjæringsgraden av denne. Teoretisk kan det bli dannet ca. 514g CO2 og 538g etanol av 1000g sukker.
 
Det kommer an på sukkermengden og utgjæringsgraden av denne. Teoretisk kan det bli dannet ca. 514g CO2 og 538g etanol av 1000g sukker.
Er klar over at det avhenger av flere faktorer - men jeg anser ikke hjemmebrygging som en presis vitenskap,
så et omtrentlig svar er godt nok for meg :cool:

Tettheten til CO2 er 1,98 g/liter, slik at ca 40 gram skulle bli ca 80 liter.
Tenkte på muligheten av å bruke et Corneliusfat som lager.
Burde vel kunne funke?
 
Det kommer an på sukkermengden og utgjæringsgraden av denne. Teoretisk kan det bli dannet ca. 514g CO2 og 538g etanol av 1000g sukker.

Så svært forenklet ca like mye CO2 som alkohol i vekt. En 20 liters batch med 5% alkohol inneholder da ca 1kg alkohol og produserer da under gjæring også ca 1 kg CO2 som med ca 2 g/l tilsvarer ca 500 liter. Ganske mye!
 
514g CO2 er veldig mye.
Er klar over at det avhenger av flere faktorer - men jeg anser ikke hjemmebrygging som en presis vitenskap,
så et omtrentlig svar er godt nok for meg :cool:

Tettheten til CO2 er 1,98 g/liter, slik at ca 40 gram skulle bli ca 80 liter.
Tenkte på muligheten av å bruke et Corneliusfat som lager.
Burde vel kunne funke?

Det funker. Bedre og bruke fat for gjæring dog. Ingen bekymring for at luft kommer inn under CC, ferdig karbonert øl osv. Gjærer kun på fat nå jeg. Meget enkel fating også. Bare og trykke over.
 
Sist redigert:
514g CO2 er veldig mye.


Det funker. Bedre og bruke fat for gjæring dog. Ingen bekymring for at lift kommer inn under CC, ferdig karbonert øl osv. Gjærer kun på fat nå jeg. Meget enkel fating også. Bare og trykke over.

Det varierer sikkert fra type til type, men hvor mye vørter gjærer du typisk i et 19-liters fat?
 
19 liter typisk :). Antifoam er nødvendighet, bruker 5-8 dråper avhengig av flokkulasjon på gjæren. Jeg lager typisk 50 liter batcher, med humle øl og øl med mye trub får jeg fylt to cornelius fat og er forsåvidt fornøyd med det.

Jeg bruker clear beer draught båt, så jeg bruker ikke stigrør og slipper den cloggingen som skjer der, uten de hadde jeg nok ikke gjæret på fat. https://brewshop.no/produkt/fat-co2/fat-og-co2/clear-beer-draught-system

På øl som forsvinner fort så gidder jeg ikke overføre til nytt fat uten å ha fått noe negative smaker av det. Helt oksygenfritt blir det i det tilfellet.
 
Det varierer sikkert fra type til type, men hvor mye vørter gjærer du typisk i et 19-liters fat?

Ikke svar på spørsmålet men jeg har også gått over til å gjære i fat og er strålende fornøyd med det. Da 30 liters kinafat i stål som jeg har kjøpt hos ølbrygging.no. Disse har G -kobling og jeg har fjernet de originale spydene og fått laget noen til dels intrikate lokk med corneliusventiler og justerbare sikkerhetsventiler til disse. Har tenkt å prøve å gjøre dette enklere neste gang med å bare gjære med et gummilokk med gjærlås frem til det er 3-4 poeng igjen til FG og da bare skru i det originale spydet med stigerør. Så blir fatet tett og ølet naturlig karbonert. Må nok kappe stigerørene noe. Har bare ikke bestemt meg for hvor mye..
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Ikke svar på spørsmålet men jeg har også gått over til å gjære i fat og er strålende fornøyd med det. Da 30 liters kinafat i stål som jeg har kjøpt hos ølbrygging.no. Disse har G -kobling og jeg har fjernet de originale spydene og fått laget noen til dels intrikate lokk med corneliusventiler og justerbare sikkerhetsventiler til disse. Har tenkt å prøve å gjøre dette enklere neste gang med å bare gjære med et gummilokk med gjærlås frem til det er 3-4 poeng igjen til FG og da bare skru i det originale spydet med stigerør. Så blir fatet tett og ølet naturlig karbonert. Må nok kappe stigerørene noe. Har bare ikke bestemt meg for hvor mye..
jeg gjærer også på et slik. dog på 50 liter. byttet til corny koblinger på g koblingen og bruker bare en spunding på CO2. kappet stigerøret slik at 3 liter blir igjen i fatet. kjører en hard CC og flytter klart øl over på cornelius fat.
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Jeg har lag en selv av pbwboxer og den kom under det sette du linker til.Har ikke prøvd det under gæring så jeg kan svare på det du snakker om
Har prøvd med de korkene man skrur på Pet flasker, men med 4 mm id ble det for stor motstand til å drive ut produsert co2 og samme problem ved cold cash, men da selvsagt andre veien. Hva består løsningen din av og evt hvor skaffet du deler?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp