Mjød og sukker

Hei
Jeg har tenkt å prøve meg på mjød for første gang, og jeg tenker da på å bytte ut en del av honningen med sukker. Det jeg er usikker på da er hvor mye sukker som må til hver kg honning som byttes. Jeg vet at honning er ca 80% sukker, og tenkte derfor at jeg da kan bruke 80% sukker i forhold til kg honning? Kan det være et greit forhold? :) Tanken var da å bruke 2.8kg honning og 2kg sukker. Det tilsvarer litt i underkant av 5.5kg "honning"

Om dette er under feil forum, så beklager jeg det. Er jo kanskje ikke øl. Oj, ser nå også at det er i øl, og øltyper generelt. Dette skulle være i nybegynnerforumet. Så om noen kan flytte tråden dit, så hadde det vært supert. :)

Takker på forhånd for svar.

Stefan
 
Sist redigert:
Hva er grunnen til at du ønsker å bruke sukker? Jeg satte nylig min første mjød. Jeg brukte kun honning (to typer), og rørte ut honning i varmt vann til jeg fikk et volum og en OG jeg syns var passe :) Skremmende unøyaktig i forhold til måten jeg brygger øl, som typisk er en god del mer planlagt.
 
Bare grunnet prisen på honning.. Det er ganske dyrt, og byttet derfor ut en del honning med sukker. Har satt en batch nå. Blir spennende. :)
 
Nå står det her å plupper, har ikke vært noen voldsom trykk, men plupper 2-3 ganger i minuttet :) Eneste jeg er litt redd for er varmen, og at det vil produseres mer fuselalkohol og estere. Vil det eventuellt løses ved å lagre litt lenger?
 
Hei! lurer på hvordan dette gikk hvorav jeg også har tenkt å lage "mjød" men jeg er ikke så glad i sterk honningsmak å vil lage en fruktig drikk som er basert på sukker. er dette da mulig om jeg bytter alt honning med sukker? ønsker å oppnå rundt 6-7% alkohol her.
 
Hei! lurer på hvordan dette gikk hvorav jeg også har tenkt å lage "mjød" men jeg er ikke så glad i sterk honningsmak å vil lage en fruktig drikk som er basert på sukker. er dette da mulig om jeg bytter alt honning med sukker? ønsker å oppnå rundt 6-7% alkohol her.
Høres vel egentlig mest som et godt utgangspunkt for hjemmebrent.
 
Du trenger ikke å være redd for sterk honningsmak. Mye av smaken forsvinner i gjæringa. Hvis du erstatter honningen med sukker er det ikke en mjød lenger, bare en alkoholholdig drikke.
 
Hei! lurer på hvordan dette gikk hvorav jeg også har tenkt å lage "mjød" men jeg er ikke så glad i sterk honningsmak å vil lage en fruktig drikk som er basert på sukker. er dette da mulig om jeg bytter alt honning med sukker? ønsker å oppnå rundt 6-7% alkohol her.
Det blir det som populært kalles en sats. Normalt blir denne destillert til det som kalles hjemmebrent. Men hvis du filterer gjennom 1,5 - 2 meter rør med aktivt kull, får du en forholdsvis nøytral "alkoholbase". Gjorde det flere ganger i mine spede ungdomsår. Blandet med div. smaker/safter. Ikke alt som ble like "godt" for å si det sånn... o_O
 
Tilbake
Topp