RESULTAT AV FOR LITE GJÆR?

Brygget en belgisk ale med OG 1.056 i går kveld. Fikk 23 liter vørter og hadde KUN ett rør med WLP550 (produsert i januar). Jeg ser jo i etterkant at jeg burde dumpet noe av vørteren, men gjort er gjort. Hva nå? Hva er det verste som kan skje? Og hva er mest sannsynlig? Er det noe poeng å skaffe mer gjær å tilsette i morgen?
 
Den ender på 1.020. Det er det verste. O2 kan hjelpe. Du bør forberede en "starter" neste gang.
 
Går nok helt fint. I teorien får du mer gjærpreg, lengre gjæringstid og gjær som er mindre egnet til gjenpitching. Ikke så kritisk for belgisk øl forsåvidt.

Ølet er ikke spesielt sterkt så det gjærer nok ut helt fint.
 
Din WLP550 er 4 måneder gammel. "Viability" er lav. Fersk gjær bør være 3-5 dager gammel, uten starter. "1.020" er et stort problem. Gjæren har stoppet. Øl er ikke så designet. Pitching fersk gjær til anaerobic wort uten en starter har liten effekt. Jeg ville lage en starter og pitch på høy krausen om en dag eller to.

Good luck!
 
Din WLP550 er 4 måneder gammel. "Viability" er lav. Fersk gjær bør være 3-5 dager gammel, uten starter. "1.020" er et stort problem. Gjæren har stoppet. Øl er ikke så designet. Pitching fersk gjær til anaerobic wort uten en starter har liten effekt. Jeg ville lage en starter og pitch på høy krausen om en dag eller to.

Good luck!
Pøhh... går helt fint. Tar litt lengre tid kanskje. Men uansett er det fornuftig med starter, så slipper du å bruke masse penger på ekstra gjær også. Gjær er dyrt (ferskgjær). Blir nok bra øl :)
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Pøhh... går helt fint. Tar litt lengre tid kanskje. Men uansett er det fornuftig med starter, så slipper du å bruke masse penger på ekstra gjær også. Gjær er dyrt (ferskgjær). Blir nok bra øl :)

Invester i en gjærstarter med riktig størrelse og høst riktig kan spare masse penger. Og gi den beste gjæren. Disse beste gjær kan ikke kjøpes fra en butikk ;)
 
Invester i en gjærstarter med riktig størrelse og høst riktig kan spare masse penger. Og gi den beste gjæren. Disse beste gjær kan ikke kjøpes fra en butikk ;)
Ja, vi er nok enige om det. Jeg setter alltid starter. Men trådstarter var redd for å ha gjort noe feil, da er det greit å kunne berolige ham, og informere om hva som evt. kan gjøres anderledes/"bedre" neste gang :) Jeg tror det kommer til å bli et helt greit øl, det han har satt nå.
 
Takk for svar alle sammen. Det var tips til nødhjelp dersom dette ikke skulle gå jeg var ute etter. Jeg skal lære meg og sette starter etter hvert, ser helt klart at ferskgjær blir en utgift om en skal bruke to rør på en 20-25 liters batch. Jeg ser det er begynt å putre i gjærlåsen nå 16 timer etter pitching, det tok lengre tid en vanlig, jeg har alltid brukt to rør på 20-25 liter tidligere. Men forstår jeg det slik at dersom jeg i heletatt skal gjøre noe, så burde jeg ha laget en starter og tilsatt når gjæren som er i arbeid nå, er på det livligste? Er det riktig forståelse av «pitch på høy krausen»?
 
Takk for svar alle sammen. Det var tips til nødhjelp dersom dette ikke skulle gå jeg var ute etter. Jeg skal lære meg og sette starter etter hvert, ser helt klart at ferskgjær blir en utgift om en skal bruke to rør på en 20-25 liters batch. Jeg ser det er begynt å putre i gjærlåsen nå 16 timer etter pitching, det tok lengre tid en vanlig, jeg har alltid brukt to rør på 20-25 liter tidligere. Men forstår jeg det slik at dersom jeg i heletatt skal gjøre noe, så burde jeg ha laget en starter og tilsatt når gjæren som er i arbeid nå, er på det livligste? Er det riktig forståelse av «pitch på høy krausen»?
Det er vel riktig, ja. Ptch betyr å tilsette, høy krausen tilsvarer toppen av stormgjæringa, altså når skumtoppen er på sitt kraftigste.
 
Din WLP550 er 4 måneder gammel. "Viability" er lav. Fersk gjær bør være 3-5 dager gammel, uten starter. "1.020" er et stort problem. Gjæren har stoppet. Øl er ikke så designet. Pitching fersk gjær til anaerobic wort uten en starter har liten effekt. Jeg ville lage en starter og pitch på høy krausen om en dag eller to.

Good luck!

Jeg tror du skal sjekke hva du snakker om når du gir råd: https://www.whitelabs.com/news/purepitch-shelf-life I følge Whitelabs har denne gjæren 84% levedyktigge celler. Det er temmelig høy prosent. Hvis du mener du har gode grunner for å tro at dette er feil, kan du jo oppgi dem.

Dette er dessuten et øl der gjærkarakteren skal være framtredende. Du skal selvfølgelig ikke drive med grov underpitching, men du kan gjerne pitche i den lave enden. Jeg tror dette bør gå alldeles utmerket. Men det er viktig at det blir gitt god beluftning, og gjerne med oksygen. Og med såpass lite gjær, skal man kanskje ikke starte gjæringen altfor lavt, heller.

Ellers er jeg enig i det du sier om fordelen ved å sette startere. Du får bedre gjær da, i følge mange kloke hoder - og egne erfaringer.
 
[QUOTE = "Find Berger mail: 457473, member: 15452"] I think you should check what you're talking about when you give advice:
[/ QUOTE]

I have. If I buy yeast, I make a 10ml ministarter
[QUOTE = "Find Berger mail: 457473, member: 15452"] I think you should check what you're talking about when you give advice: https://www.whitelabs.com/news/purepitch-shelf-life According to White Labs this yeast 84% levedyktigge cells. It's pretty high percentage. If you believe you have good reasons to believe that this is wrong, why not give them up.[/ QUOTE]

16% of 120, 000, 000, 000 is quite a lot to lose. According to my microscope it's worse than that. A lot worse. I certainly wouldn't pitch without a starter, even 'fresh' pack.
 
Jaja, det plopper nå mer enn livlig i gjærlåsen. Måtte fylle på mer starsan da den gikk tørr. Aldri opplevd det før. Er det slik at mindre gjær er mer aktiv og lager mer CO2? Altså litt motsatt av det en skulle tro? Det dufter vidunderlig av det så kommer ut, håper den smaker godt også. Har en ESB fra Brewolution på fat nå, den var ikke mye å skryte av, alt har gått etter boka, men den har noen smaker som ikke skal være der, men det går ned, har bare vært lagret i ca en mnd nå, blir kanskje bedre med litt mer lagring...
 
Jaja, det plopper nå mer enn livlig i gjærlåsen. Måtte fylle på mer starsan da den gikk tørr. Aldri opplevd det før. Er det slik at mindre gjær er mer aktiv og lager mer CO2? Altså litt motsatt av det en skulle tro? Det dufter vidunderlig av det så kommer ut, håper den smaker godt også. Har en ESB fra Brewolution på fat nå, den var ikke mye å skryte av, alt har gått etter boka, men den har noen smaker som ikke skal være der, men det går ned, har bare vært lagret i ca en mnd nå, blir kanskje bedre med litt mer lagring...

Ja, du har en situasjon der alt ligger vel til rette for en skikkelig formeringsorgie. Litt lite gjær og mye mat. Det som så kan skje, og særlig hvis gjæren fikk litt tynt med oksygen i starten, er at den ikke har ressurser til å fullføre løpet, og du får dårlig utgjæring. Opp som en løve og ned som en skinnfell, altså. Men nå skal vi ikke male Fanden på veggen - det vil helst gå bra. Likevel: Følg nøye med på utviklingen. I det den begynner å sakne litt, vil temperaturen også gjerne begynne å synke, og da skal du sette den varmere.

Rådet til @loebrygg er greit å ha med seg. Stopper den opp for tidlig, setter du en liten starter på en pose 05, lar den komme skikkelig i gang, og så hiver du det oppi. Det skulle ikke bli noe dårligere øl av det. Smaksprofilen er satt allerede.

Du får stole på at Whitelabs holder ord: "One package of White Labs yeast within proper date ranges will work for any 5-gallon batch of beer of any gravity." Nå har du 6 gallons, men skitt, det bør gå.
 
Tilbake
Topp