Modne på fat

Har tappa på mitt første fat. Fylt på litt co2 og dratt litt i ventilen for å få ut oksygen. Satt fatet i kjøleskap.

Jeg vil la dette modne noen uker før jeg begynner å drikke. Hva er best: la det stå som det er og karbonere om noen uker ELLER kjøre på med co2 nå, for så å lagre ferdig karbonert øl for modning?
 
Hvis du karbonerer nå med en gang, vil du kunne smake deg gjennom modningsprosessen, noe som er veldig lærerikt i seg selv.
 
Jeg karbonerer tvert.  Vet ikke om det er bedre eller verre ift smak, regner med at det blir hipp som happ.
Fordelen med å karbonere før modning er at du slipper riste løs gjær og slagg når du er lei av å vente. Jeg tvangskarbonerer ved å riste som et %#%#, så lar jeg fatet stå rolig så lenge jeg kan etterpå ;)

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
Vil også anbefale karbonering med én gang. Ikke at det gjør ølet bedre, men som det blir sagt, er det jo fint å kunne smake ferdig karbonert øl underveis i lagrigen. Da vil du også gjøre deg noen erfaringer om hvor lenge ølet bør lagres før det er drikkeklart.
 
Ingen grunn til å vente. Sjansen for infeksjon i fatet vil også bli mindre pga av at væsken blir surere med mer oppløst kullsyre i det. Da liker bakterier seg dårlig.
 
Da har den stått til karbonering ei uke, og jeg tok en test nå for å se hvordan det lå an.

Selve kullsyreinnholdet ser ut til å bli som det skal – men jeg gjorde meg en pussig erfaring. Tappa brygget for litt over ei uke siden: 19 liter på fat, og de tre siste literne på flasker, som jeg karbonerte på vanlig vis med sukkerlake. Sist fredag hadde flaskene stått ei uke, så jeg sjekka en av dem: Ferdig karbonert og veldig god på både smak og aroma. Da jeg nå to dager seinere tok første test fra fat, av samme brygg altså, var situasjonen en annen: ølet virka uferdig, umodent på smak og hadde en langt mer beskjeden aroma.

Hva er grunnen til dette?

Har flaskene modna fortere siden de har stått på romtemperatur? Bruker fat lenger tid på ”sette seg” siden det står kaldt (eller av andre grunner)?
 
Tipper du er på sporet der ja. Modningen skjer mye langsommere når fatet står kaldt.
 
Da har den stått til karbonering ei uke, og jeg tok en test nå for å se hvordan det lå an.

Selve kullsyreinnholdet ser ut til å bli som det skal – men jeg gjorde meg en pussig erfaring. Tappa brygget for litt over ei uke siden: 19 liter på fat, og de tre siste literne på flasker, som jeg karbonerte på vanlig vis med sukkerlake. Sist fredag hadde flaskene stått ei uke, så jeg sjekka en av dem: Ferdig karbonert og veldig god på både smak og aroma. Da jeg nå to dager seinere tok første test fra fat, av samme brygg altså, var situasjonen en annen: ølet virka uferdig, umodent på smak og hadde en langt mer beskjeden aroma.

Hva er grunnen til dette?

Har flaskene modna fortere siden de har stått på romtemperatur? Bruker fat lenger tid på ”sette seg” siden det står kaldt (eller av andre grunner)?

Tar opp denne tråden Skal fatet fortsette å stå kaldt (samme temp som ved karbonering) for modning, eller koble av, justere temp opp noe, ca 7-8 grader for videre modning?
 
Tar opp denne tråden Skal fatet fortsette å stå kaldt (samme temp som ved karbonering) for modning, eller koble av, justere temp opp noe, ca 7-8 grader for videre modning?
Jeg kjører modning og karbonering på fat i ett. Det vil si i Keezer som holder en 4-6 grader. Min tommelfingerregel er da 1 bar i hele perioden, eller det trykket jeg har tenkt å servere på. Da er ølet klart til testing med riktig karboneringsnivå fra en uke etter fating, og til det er modnet (og fatet nærmer seg tomt!). For meg fungerer dette meget bra. En husk å «purge» fatet for oksygen skikkelig før du lar det stå.
 
Jeg kjører modning og karbonering på fat i ett. Det vil si i Keezer som holder en 4-6 grader. Min tommelfingerregel er da 1 bar i hele perioden, eller det trykket jeg har tenkt å servere på. Da er ølet klart til testing med riktig karboneringsnivå fra en uke etter fating, og til det er modnet (og fatet nærmer seg tomt!). For meg fungerer dette meget bra. En husk å «purge» fatet for oksygen skikkelig før du lar det stå.

Takk. Ca hvor lang tid pleier du å bruke på å bli fornøyd med modning på en ale? Alt er relativt, men ca...
 
Humlerike ale er klar fra en til to uker, mer maltdrevne er nok klar innen en måned, men det prøvesmakes flittig... for ølen er jo klar til drikking fra en uke og ut.. så det kommer an på både tolmod og smakslkøker ;)
 
Tilbake
Topp