Nøyaktighet på hydrometer

Hei,


Etter å ha klart å miste mine 2 hydrometer i bakken så svippet jeg innom Europris og kjøpte meg to nye.

Ville sjekke nøyaktigheten på disse og testet dem ut i romtemperert vann i fra kjøkkenkrana.

Resultatet ble nedslående, siden den ene målte 4 poeng for mye og den andre viste 2 poeng for mye og klarte i tillegg ikke å holde seg rett i målekolben siden den gummimassen som ligger over de små kulene var montert helt skjevt slik at hydrometeret tiltet sidelengs, og dermed ubrukelig.

Noen vil kanskje påstå at dette er flisespikkeri og at man jo bare kan trekke ifra 4 poeng når man tar målinger.

Jeg derimot ønsker at måleinstrument skal vise reell verdi og ikke må legge til eller trekke ifra på måleresultat.

Noen som kjenner til et nøyaktig hydrometer ?

Mvh. Knut
 
Hei,


Etter å ha klart å miste mine 2 hydrometer i bakken så svippet jeg innom Europris og kjøpte meg to nye.

Ville sjekke nøyaktigheten på disse og testet dem ut i romtemperert vann i fra kjøkkenkrana.

Resultatet ble nedslående, siden den ene målte 4 poeng for mye og den andre viste 2 poeng for mye og klarte i tillegg ikke å holde seg rett i målekolben siden den gummimassen som ligger over de små kulene var montert helt skjevt slik at hydrometeret tiltet sidelengs, og dermed ubrukelig.

Noen vil kanskje påstå at dette er flisespikkeri og at man jo bare kan trekke ifra 4 poeng når man tar målinger.

Jeg derimot ønsker at måleinstrument skal vise reell verdi og ikke må legge til eller trekke ifra på måleresultat.

Noen som kjenner til et nøyaktig hydrometer ?

Mvh. Knut
Kanskje styre unna Europris som en start, og heller sjekke lokale bryggeributikker? ;)
 
  • Like
Reaksjoner: aha
Bruk noen hundrelapper på skikkelig hydrometer hvis du vil ha nøyaktig. "Vanlige" hydrometer fra bryggebutikker er i beste fall bare et knepp bedre.
 
Svar ifra TheMaltMiler :
Unfortunately we stopped shipping abroad using royal mail as we had a lot of parcels not arriving or arriving broken. The only option now is the courier, however the £47 will allow you up to 30kg.


Many Thanks
Kyle
The Malt Miller
 
Endte opp med et Alla France hydrometer i fra Petit agentur, siden denne ble anbefalt i en annen hydrometer post på dette forumet.

Mottok et fra Petit Agentur her om dagen som var knust i postgangen. Kontaktet dem og de sendte meg et nytt med bedre emballasje rundt. Tommel opp for god service.
Og hydrometeret jeg mottok var 100% nøyaktig og endel større enn de som jeg har kjøpt hos olbrygging.no og Europris.
Og dermed bedre lesbart også :) Kan anbefales !!!
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp