Tappe øl fra gjæringskar til fat i oksygenredusert system - for dummies

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hei!

Nå som jeg endelig har fått meg et gjæringskar med tappekran (type SS Brew bucket) har jeg lyst til å fate ved å koble på en ølslange på kranen på gjæringskaret og tappe via stigerøret. I forberedelsene til dette har det dukket opp noen spørsmål og jeg trenger å få litt foring med den gode gamle t-skjeen for at dette skal gå problemfritt :) Jeg tenkte:

1. Desinfisere fatet, trykksette og kjøre litt Star san gjennom stigerøret. Slippe ut trykket og helle ut eventuelle rester (synes det har en tendens til å ligge litt igjen). Sette på lokket og purge fatet. Hvor mye purging er nok før man kan gå i gang med overføring av vørter (trykk, antall ganger etc.)?
2. Tre en ølslange på kranen på gjæringskaret og inn på "øl ut" ventilen/stigerørert via en ball-lock for "øl ut". På dette tidspunktet er det trykk på fatet. Videre har jeg forstått det er flere muligheter:
  • Sette sikkerhetsventilen i åpen posisjon. Da slipper man trykket på fatet rett ut igjen. I hvilke rekkefølge bør man gjøre dette? Før man åpner opp kranen på gjæringskaret, eller etter at man har åpnet krana og startet å tappe?
  • Setter på en gass ball-lock på "gass in" uten noen slange koblet til gass-siden. Dette vil også slippe ut trykket på fatet på lik linje med sikkerhetsventilen og samme spørsmål som over gjelder. Jeg antar det da er like greit å gå for det første alternativet - bruke sikkerhetsventilen.
  • Koble på en slange på gass ball-locken og tre den inn i hullet på gjæringskaret der gjærlåsen sto. Jeg antar slangen da bør ha en slik dimensjon at den tetter hullet til gjærlåsen helt? Trykket på fatet slippes ut når man kobler til ball-locken med slange tilknyttet gjæringskaret. Samme spørsmål som over melder seg om rekkefølge. Skal man koble til slangen for gass før man åpner krana og tapper over, eller skal man begynne å tappe over før man kobler til gass ball-locken?
3. Jeg antar siste kulepunkt er å foretrekke av de tre?
4. Dersom man går får å koble en slange på "gass ut" ball-locken og føre enden ned i hullet til gjærlåsen, hva er behovet her i forhold til rengjøring og desinfisering av slange for gass og ball-lock? Jeg antar disse vaskes og desinfiseres?
5. Frem til nå har jeg tappet via en hevert og silikonslange som jeg har ført ned i bunnen av fatet for å unngå "splashing". Etter hvert som jeg har overført har det kommet en heftig søyle med skum fra Star San ut av åpningen på fatet etter hvert som det har fylt seg opp. Vil dette skummet klare å unnslippe fatet på noen måte om man kun har åpnet sikkerhetsventilen på gløtt eller bruker en gass ball-lock på "gass inn"? Hvis ikke, vil dette skummet være nok til å påvirke ølet på noen måte som f.eks. ved å senke PH-en? Vi snakker jo en god del skum her..
6. Er det noe spesielt jeg må passe på når jeg gjør dette? Er det noe kritisk som må gjøres i en viss rekkefølge etc. for å unngå skikkelig krøll som vakum, innsug av luft etc?

På forhånd takk for innspill!
 
Hvis du er litt paranoid for oksygenpåvirkning, kan du fylle det desinfiserte fatet med rent vann og tømme det med CO2. Funker bedre enn purging, som egentlig bare er uttynning av oksygennivået. Når det ikke kommer mer gjennom øl ut, snur du fatet opp ned og tømmer resten av vannet gjennom sikkerhetsventilen - fremdeles med co2-trykk.

Slippe ut trykket gjennom sikkerhetsventilen holdet i massevis. Kommet ikke oksygen inn der mens co2 strømmet ut.
 
Sist redigert:
Enig me obersten her.. jeg bruker å fylle fatet helt opp med starsan og vann, kjører det over til et nytt fat(så videre til to nye fat ) siden jeg har 56l ss.. så kobler jeg 1/2" slange med ballock på fat, kobler til 2psi på toppen å kjører over på fat med open sikkerhetsventil..
 
Da går jeg for løsningen hvor jeg bare åpner sikkerhetsventilen.

Får man skviset ut mye av skummet fra Star san gjennom sikkerhetsventilen ved denne måten, eller blir alt igjen i fatet? Grunnen til at jeg spør er at jeg har et øl hvor jeg har bommet litt på PH og frykter at for mye rester av Star san i fatet kan senke PH ytterligere...

Jeg har anskaffet en silikonslange og en ball-lock øl ut i dag. Hvor ofte demonterer dere ball locken? Som med tappestaven vil det vel over tid sette seg litt skit i denne som man ikke får helt vekk om man ikke skrur den fra hverandre?
 
Jeg har gjengitt illustrasjonen i andre poster på forumet.
Dersom du skal redusere O2, kan du likesågodt gjøre det grundig. Jeg ville ha kjørt overtrykk fra Corny til gjæringskaret. Det er viktig at hele systemet er uten trykk før du starter, ellers kan du blåse trykk inn i tapppeventilen på gjæringskaret og blåse halve gjæren i bøtta opp i ølen
Det er ikke helt nødvendig med tett rundt lokket og slangen på gjæringskaret, men det skader ikke.
'Don't fear the foam'
Etterpå presser du vaske / desinfisering gjennom slangene og legger alt i bløt
5ca6b9f38550f2d26eba02797400fa09.jpg
 
Pleier å koble CO2 rett på gjæringskaret. (Ca 1/2 bar på Spaidel plastkar). Fordelen er at tappingen går raskere og uavhengig av gravitasjon. Ulempen er at det koster mer CO2.
 
Jeg har gjengitt illustrasjonen i andre poster på forumet.
Dersom du skal redusere O2, kan du likesågodt gjøre det grundig. Jeg ville ha kjørt overtrykk fra Corny til gjæringskaret. Det er viktig at hele systemet er uten trykk før du starter, ellers kan du blåse trykk inn i tapppeventilen på gjæringskaret og blåse halve gjæren i bøtta opp i ølen
Det er ikke helt nødvendig med tett rundt lokket og slangen på gjæringskaret, men det skader ikke.
'Don't fear the foam'
Etterpå presser du vaske / desinfisering gjennom slangene og legger alt i bløt
5ca6b9f38550f2d26eba02797400fa09.jpg


Jeg skal nok teste dette etter hvert. Du skriver at det er viktig at hele systemet er uten trykk før man starter... Bare for å være sikker, det betyr at jeg må trekke i sikkerhetsventilen på fatet for å slippe ut trykket der før jeg kobler slangen fra gjæringskaret til Corneliusfatet og åpner opp krana på gjæringskaret, right?

Forstår jeg deg også rett at du ikke demonterer ball lock ølkoblingen ved vasking? Skulle tro det samlet seg litt drit der etter hvert. Om man kan slippe det er jo det fint da min erfaring er at de ikke alltid holder helt tett etter at man har skrudd de sammen igjen.
 
Riktig
Jeg har skrukobling på de fleste av mine ballocks. Skruer dem frahverandre, men ikke dem med slangeklemmer. Blir det avleiring, må du selvsagt gjøre det. Legger alt i PWB bløt før gjennomspyling og tørking
 
Riktig
Jeg har skrukobling på de fleste av mine ballocks. Skruer dem frahverandre, men ikke dem med slangeklemmer. Blir det avleiring, må du selvsagt gjøre det. Legger alt i PWB bløt før gjennomspyling og tørking

Jeg har anskaffet silikonslange så den skal være ganske enkel å få av og på koblingen med tanke på vask, men tenkte mer på demontering av selve koblingen i seg selv ved å skru ut den saken på toppen og trekke ut fjæra og den lille tappen... :) Det er den biten jeg lurer på om er nødvendig. Innbiller meg at det kan samle seg litt humlerester o.l. der over tid, men mulig jeg er paranoid nå :)
 
Dersom du lagrer gjæringskaret med en liten kloss under kanten hvor utgangen er, får du lite skit gjennom. Dersom den er under nivået for gjær og humle, må du vaske den
 
Tar opp denne igjen. Tenkte jeg skulle teste metoden med å fylle fatet helt fult med Star san og så tappe av med trykk for å eliminere oksygen i fatet. Man trenger ikke mer trykk enn at det renner, ikke sant? Et par psi bør altså holde?
 
Da går jeg for løsningen hvor jeg bare åpner sikkerhetsventilen.

Får man skviset ut mye av skummet fra Star san gjennom sikkerhetsventilen ved denne måten, eller blir alt igjen i fatet? Grunnen til at jeg spør er at jeg har et øl hvor jeg har bommet litt på PH og frykter at for mye rester av Star san i fatet kan senke PH ytterligere...

Jeg har anskaffet en silikonslange og en ball-lock øl ut i dag. Hvor ofte demonterer dere ball locken? Som med tappestaven vil det vel over tid sette seg litt skit i denne som man ikke får helt vekk om man ikke skrur den fra hverandre?

Sikkerhetsventilen stikker som regel ca 1cm ut av lokket på innsiden, så det funker ikke for å tømme fatet helt tomt.

Edit. Misforstod. Svaret mitt gjelder hvis man snur fatet på hue for å tømme siste rest av starsan.
 
Sikkerhetsventilen stikker som regel ca 1cm ut av lokket på innsiden, så det funker ikke for å tømme fatet helt tomt.

Edit. Misforstod. Svaret mitt gjelder hvis man snur fatet på hue for å tømme siste rest av starsan.

Nå er jeg litt usikker på om jeg forsto :D Metoden blir å fylle fatet helt fult med Star san. Kjøre alt ut via øl ut på ca 2 psi. Snur så fatet på hodet og trekker i sikkerhetsventilen (med trykk på fatet) for å få ut siste rest. Stemmer?
 
Nå er jeg litt usikker på om jeg forsto :D Metoden blir å fylle fatet helt fult med Star san. Kjøre alt ut via øl ut på ca 2 psi. Snur så fatet på hodet og trekker i sikkerhetsventilen (med trykk på fatet) for å få ut siste rest. Stemmer?

Ja, men da får du ikke ut siste rest av det som er flytende iallefall, siden hvis du ser i lokket så stikker sikkerhetsventilen ca 1cm inn i lokket.
 
Hvordan får jeg så all Star san ut av fatet?...
Stigerøret tar jo det meste vil jeg mene. De gangene jeg har tømt det på vanlig vis så har jeg ikke hørt noe skulping etter å ha ristet fatet etter å ha tømt det på vanlig vis. Jeg har kuttet mine co2-stigerør til absolutt minimum, så skal se hvis jeg får ut noe ekstra der neste gang, etter å ha tømt det på vanlig vis. Har til nå bare brukt PRV til å dumpe restene til jeg fikk høre for litt siden av det stikker jo litt inn i lokket..Så har ikke testet enda med co2-stigerør-utgangen.

Men, bare tøm det på vanlig måte med stigerør, det er uansett ikke mye som er igjen, og jeg nekter å tro at du merker forskjell. Skummet som er igjen er jo da bare luft så og si.
 
Stigerøret tar jo det meste vil jeg mene. De gangene jeg har tømt det på vanlig vis så har jeg ikke hørt noe skulping etter å ha ristet fatet etter å ha tømt det på vanlig vis. Jeg har kuttet mine co2-stigerør til absolutt minimum, så skal se hvis jeg får ut noe ekstra der neste gang, etter å ha tømt det på vanlig vis. Har til nå bare brukt PRV til å dumpe restene til jeg fikk høre for litt siden av det stikker jo litt inn i lokket..Så har ikke testet enda med co2-stigerør-utgangen.

Men, bare tøm det på vanlig måte med stigerør, det er uansett ikke mye som er igjen, og jeg nekter å tro at du merker forskjell. Skummet som er igjen er jo da bare luft så og si.

Det var det som var planen; tømme det via stigerøret, og så eventuelt se om jeg får noe ut sikkerhetsventilen. Er sikkert bare småtterier igjen i fatet som du sier. Dette blir vel da uansett den anbefalte metoden å gjøre ting på for å minimere oksygen i fatet, slik jeg har forstått det.

Jeg har anskaffet en unitank og skal overføre til fat ved trykk i lukket sløyfe. Planen var da å tappe de siste literne av Star san fra fatet og opp i en bøtte. Videre tenkte jeg å koble på en slange på CO2 ut og legge denne i bøtta med Star san slik at trykket slippes ut i bøtta og det vil ikke kunne gå oksygen tilbake i fatet. Så kobler jeg på slangen fra unitanken og inn på fatet og starter overføring. Høres det fornuftig ut? Det jeg imidlertid lurer på er hvordan jeg skal eliminere oksygenet som står i slangen fra unitanken og som skal kobles på stigerøret...?
 
Mange måter å gjøre det på, tenk deg om og finn ut hva du selv vil gjøre. Slik jeg gjør det, som svar på det aller siste du spør om. Jeg bruker en slage med nippel, som jeg kan skru på ball-lock i, i mottaker enden. Jeg setter på slangen på gjæringsdunken, åpner krana mens slangen peker rett ned, fyller slange med øl, holder den opp i en relativ høyde ifht gjæringskaret slik at det ikke renner mer øl ut, skrur på ball-lock, og klakker den på fatet.

Hvis du er på det nivået så tenker du også på lufta som står i gass-slangen som går på gass-ut fra fat, og der hvor gjærlåsen stod på gjæringsdunken. Hvis du har nok overtrykk i fatet så kan du klakke på gass-kolingen så det strømmer ut av slangen og så mokke den nedi der hvor gjærlåsen stod, før trykket utligner seg i slangen/fatet.

siste ble kanskje litt diffust, men orker ikke skrive stiler, se den aller første setningen jeg skrev :)
 
Tilbake
Topp